logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۸۸۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 13 دقیقه ]
پالتلو سبزه میدانی دیگر؛

قول‌هایی که هیچ یک عملی نشد/ انتظار 20 ساله اهالی پالتلو برای جا به جایی روستا به محل جدید

قول‌هایی-که-هیچ-یک-عملی-نشد-انتظار-20-ساله-اهالی-پالتلو-برای-جا-به-جایی-روستا-به-محل-جدید
اهالی روستای پالتلوی بخش قره‌پشتلوی شهرستان زنجان بیش از 20 سال است که منتظر جابه‌جایی روستا به محل جدید هستند اما این مهم تاکنون به دلیل عدم تامین زیرساخت‌های اولیه، محقق نشده است.

به گزارش موج رسا; پالتلو یکی از روستاهای بخش قره‌پشتلو بوده که در 15 کیلومتری شهر زنجان قرار دارد و در گذشته 80 خانوار با جمعیتی بالغ بر 400 نفر در این روستا ساکن بودند اما در اواخر دهه 70 بنا به آنچه که سوانح طبیعی و پیش‌بینی وقوع زلرله بیان شده، موضوع جابه‌جایی روستای پالتلو به محل جدید کمی پایین تر از این روستا و در کنار جاده اصلی مطرح می‌شود. بر این اساس، زمین‌هایی در ابتدای جاده روستای اصلی برای متقاضیان واگذار می‌شود و حتی برخی از روستاییان که از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند و بعضی از اهالی روستاهای اطراف پالتلو نیز به امید اینکه منزلی در محل جدید برای خود بسازند، اقدام به خرید زمین از محل جدید روستا می‌کنند اما اکنون بعد از گذشت حدود 20 سال از تصویب جابه‌جایی و تهیه و تدوین طرح توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان متاسفانه نه تنها روستا جابه‌جا نشده بلکه برخی روستاییان نیز از محل قبلی روستا مهاجرت کرده و در شهر زنجان یا روستاهای اطراف، ساکن شده‌اند.

اهالی روستا و صاحبان این زمین‌ها معتقدند تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و زیرساختی تامین نشده و بنابراین، امکان ساخت‌وساز و سکونت در این منطقه وجود ندارد که یکی از مهمترین زسرساخت‌ها و تاسیسات این منطقه، تامین آب شرب سالم و بهداشتی است.

یکی از این اهالی که مدت‌هاست منتظر تامین زیرساخت‌ها جهت ساخت منزل مسکونی در این محل است، می‌گوید: این زمین را حدود 20 سال قبل با هزاران امید و آرزو، خریداری کرده بودیم اما تاکنون این امکان فراهم نشده و امکاناتی تامین نشده که ما با امنیت خاطر و خیالی آسوده اقدام به ساخت منزل و سکونت در این محل بکنیم.

وی با بیان اینکه زمین‌های روستای پالتلو مانند پروژه سبزه‌میدان زنجان شده است، اظهار می‌کند: این محل بارها توسط مقامات مختلف استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شده اما هیچ خبری از تامین خدمات لازم برای سکونت نیست و فقط در حد همان کلنگ‌زنی باقی مانده است.

این فرد خاطرنشان می‌کند: متاسفانه این منطقه که به نام شهرک سبز نیز معروف است به دلیل طولانی شدن زمان ساخت‌وساز زمین‌ها دچار سوءاستفاده برخی افراد شده به‌گونه‌ای که زمین‌ها به صورت کاذب خرید و فروش می‌شود.

وی می‌افزاید: یک روز به صورت اتفاقی آمدم به زمین‌مان سر بزنم که دیدم یک نفر شروع کرده و از پِی می‌خواهد ساخت زمین را آغاز کند و وقتی از طرف مقابل پرسیدم چه می‌کنی و که هستی؟ در پاسخم گفت که من این زمین را تازه خریداری کرده‌ام و می‌خواهم آن را بسازم.

این فرد با بیان اینکه سابقه داشته که یک قطعه از زمین‌های این روستا به چند نفر فروخته شود، می‌گوید: برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده‌ها و اختلافاتی بهتر است مسئولان امر، همت گماشته و هر چه سریعتر تکلیف اهالی روستا و صاحبان زمین‌ها را روشن کنند تا ما بدانیم کدام طرفی هستیم!!

وی می‌افزاید: بسیاری از صاحبان زمین‌ها و اهالی روستا از این قضیه، شاکی بوده و منتظر تصمیم سریع مسئولان برای ساخت منزل در این منطقه هستند.

 

*‌ اهالی دیگر رغبتی برای جابه‌جایی به محل جدید ندارند

رضا عسگری، فرماندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: طرح جابه‌جایی روستای پالتلو حدود سال 81 در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته و طرح هادی برای محل جدید، تهیه و واگذاری‌های زمین هم برای متقاضیان صورت گرفته است.

وی گفت: تاخیر و طولانی شدن در اقدامات زیربنایی و تامین زیرساخت‌ها که باید انجام می‌گرفت، منجر به این شده که افرادی که در روستای قبلی ساکن بودند، رغبتی برای جابه‌جایی نداشته باشند و همین تاخیر سبب شده که در عمل با 2 نقطه روستایی مواجه هستیم و تعدادی در محل قبلی روستا هستند که رغبتی برای انتقال به محل جدید ندارند و عده‌ای هم از روستا مهاجرت کرده‌اند.

عسگری خاطرنشان کرد: هرچند با توجه به پیگیری‌ها و تعهداتی که داده شده بود برخی زیرساخت‌ها از جمله آب و برق، فراهم شده و نباید مشکلی از بابت سکونت افراد در این محل داشته باشیم اما نکته‌ای که هست این است که بخش قابل توجهی از افرادی که زمین گرفته و بعضاً ساخت‌وسازهای مختصری هم داشته‌اند، کسانی هستند که بنا داشتند از روستای قبلی مهاجرت کنند که این‌ها راغب نیستند و عملاً زمین‌ها رها شده و طبیعتاً آن‌هایی هم که خارج از اهالی روستا این زمین‌ها را خریداری کرده‌اند نیز رغبت چندانی برای ساخت‌وساز در آن منطقه ندارند.

فرماندار زنجان افزود: سال گذشته این موضوع مطرح شد و به بنیاد مسکن گفتیم که شرایطی را در قالب تسهیلات بانکی و مقاوم‌سازی و سایر مشوق‌ها را ایجاد و فراهم کنند تا اهالی روستا بتوانند به محل جدید مهاجرت کنند و در انجا ساکن شوند.

 

*‌ پالتلو تجربه خوبی در انتقال سایر روستاها است

فرماندار زنجان با اشاره به جابه‌جایی روستای مرصع (یکی دیگر از روستاهای زنجان) گفت: جابه‌جایی روستای پالتلو تجربه خوبی برای این کار بود و زمانی که روستای مرصع جابه‌جا می‌شد، اولین کاری که کردیم این بود که گفتیم یک آسیب‌شناسی از پالتلو داشته باشند که طرح جابه‌جایی پالتلو به طور دقیق مورد آسیب‌شناسیی کارشناسان امر در جابه‌جایی مرصع قرار گرفت.

وی اظهار داشت: خوشبختانه جابه‌جایی روستای مرصع، یکی از طرح‌های موفق در کمتر از 2 سال است که اکنون بخش قابل توجهی از مردم آمده و تسهیلات بانکی را دریافت کرده و اقدام به ساخت منزل کرده‌اند اما برای جابه‌جایی روستای پالتلو، تسهیلات بانکی و تامین زیرساخت‌ها پیش‌بینی نشده بود که همین امر سبب شد مردم هم خیلی راغب به جابه‌جایی نبودند.

وی خاطرنشان کرد: در جابه‌جایی روستای مرصع از تمام ظرفیت‌های قانونی بهره بردیم و خوشبختانه هم تسهیلات ارزان‌قیمت و هم بلاعوض در اختیار اهالی قرار گرفت و همزمان با ساخت‌وسازی که اهالی داشتند، اجرای طرح هادی نیز در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفت.

عسگری خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه زیرساخت‌ها از جمله آب، برق و گاز به طور کامل در روستای مرصع فراهم نشده اما ساخت‌وسازها با سرعت و قوت پیگیری می‌شود و امیدواریم هرچه سریعتر این زیرسخات‌ها نیز تامین و تکمیل شود و مردم نیز در روستای جدید ساکن شوند.

فرماندار زنجان تصریح کرد: بنیاد مسکن در روستای پالتلو نیز باید تسهیلات و مشوق‌هایی را در نظر بگیرد و ظرفیت‌های خوبی هم در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه روستای پالتلو برق داشت، خاطرنشان کرد: آب هم که کشیده شده و الان مشکل اصلی، عدم رغبت خود روستاییان است که بخواهند در محل جدید ساکن شوند که آن هم بنیاد مسکن با مشوق‌هایی که در اختیار اهالی قرار خواهد داد، مردم را راغب به سکونت در این محل خواهد کرد.

 

*‌ پیمانکاران به دلیل نوسانات قیمتی، علاقه‌ای به اجرای آبرسانی پالتلو ندارند

علیرضا جزءقاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه اقداماتی در گذشته برای تامین زیرساخت‌ها از جمله آب انجام شده است، گفت: اینطور نیست که هیچ اقدامی صورت نگرفته باشد.

وی با بیان اینکه به فراخور اعتباری که در سال‌های گذشته تخصیص داده شده، اقداماتی هم انجام شده و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست.

جزءقاسمی با بیان اینکه امسال نیز بر اساس اعتباری که تخصیص‌یافته، کار انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: اما امسال شرایط متفاوت شده و بازار به‌گونه‌ای است که بعد از چندین مرحله مناقصه متاسفانه هیچکس در مناقصات شرکت نمی‌کند و اخیراً برای بار سوم، مناقصه شده اما وضعیت اقتصادی به شکلی است که در پروژه‌ها علی‌رغم اینکه پول است اما کسی شرکت نمی‌کند چون شرایط بازار متغیر است و برای ادامه روند آبرسانی به روستای پالتلو نیز منتظر پیمانکار هستیم.

وی با بیان اینکه کار باید روال قانونی‌اش را طی کند، افزود: مشخص نیست در مناقصه فعلی نیز پیمانکاری مراجعه کند یا خیر اما آنچه مشخص است اینکه هر سال به فراخور اعتباری که داده شده، کار نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه برای جابه‌جایی روستاها معمولا بنیاد مسکن، تهیه طرح و نقشه را بر عهده می‌گیرد، گفت: دولت باید برای تاسیسات و تامین زیرساخت‌ها اعتبار ویژه‌ای پیش‌بینی کند که اگر این اعتبارات یکجا تخصیص داده شود، کار نیز یکجا انجام می‌شود و اگر به مرور تخصیص یابد، انجام کار نیز به ترتیب و با گذشت زمان در بازه‌های مختلف خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر هیچ پیمانکاری مراجعه نکند آیا خود شرکت آب و فاضلاب می‌تواند پروژه را ادامه دهد، تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب، اجازه انجام امانی کار را ندارد و پروژه‌ها باید از طریق پیمان‌ها انجام شود ضمن اینکه ما بازوی اجرایی نداریم و پروژه‌ها باید از طریق پیمانکاران اجرا شوند.

جزءقاسمی افزود: آب و فاضلاب، یک شرکت غیردولتی بوده و طبق اصل 44 موظف به برون‌سپاری پروژه‌ها است و فقط بخش حوادث، اتفاقات، نگهداری و بهره‌برداری را ما انجام می‌دهیم که آن هم بخشی توسط خود شرکت و بخشی از طریق پیمانکاران انجام می‌شود.

*‌ بنیاد مسکن به وظایف خود عمل کرده است

عباس محمدی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه طرح جابه‌جایی روستای پالتلو از سال 79 با پیگیری روستاییان آغاز شد، گفت: روستاییان به دلیل وجود مشکلاتی از جمله سوانح طبیعی، تقاضای جابه‌جایی روستا را داشتند.

وی اظهار داشت: طی بازدید کارگروه وقت از آنجا در نهایت، طرح جابه‌جایی روستا در سال 81 تصویب و طرح آن نیز توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهیه شد.

محمدی با بیان اینکه وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه آماده‌سازی محل و اعطای تسهیلات و سایر حمایت‌ها و مشوق‌ها است، خاطرنشان کرد: فرآیند جابه‌جایی روستا آغاز شد اما در ایجاد زیرساخت‌ها از جمله آب با مشکل مواجه شد و این مشکل به‌ویژه در تامین آب منجر به توقف ادامه اجرای طرح شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه اخیراً با پیگیری‌های بنیاد و نمایندگان روستا، اعتباراتی برای آبرسانی به محل جدید روستای پالتلو منظور شده است، گفت: حفر چاه، محل تامین آب و لوله‌کشی تقریباً انجام شده و فقط مقداری باقی مانده تا شبکه آب به داخل معابر رفته و انشعابات نیز برقرار شود.

*‌ هر زمانی زیرساخت‌ها فراهم شود بنیاد مسکن اماده ارائه تسهیلات ساخت مسکن است

وی با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان طبق قانون، مکلف به تامین خدمات و زیرساخت‌های روستا از قبیل آب، برق و گاز هستند، اظهار داشت: هر زمانی که خدمات و زیرساخت‌ها در محل جدید روستا فراهم شود، بنیاد مسکن آمادگی دارد نسبت به ارائه تسهیلات و حمایت از صاحبان زمین جهت ساخت‌وساز اقدام کند چرا که برخی افراد که زمین واگذار شده بود بنا به دلایلی در روستا هم نتوانستند زندگی کنند که به شهر مهاجرت کرده‌اند لذا ما آمادگی ارائه تسهیلات برای تمام صاحبان زمین‌ها داریم.

محمدی در پاسخ به اینکه آیا در زمان تصویب طرح، موعدی برای ساخت‌وساز پیش‌بینی شده بود، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن بلافاصله بعد از تصویب طرح، کارش را انجام دادی اما علت اصلی تاخیر و تعلل در جابه‌جایی فقط مشکل آب بود در حالی که وقتی طرحی مصوب شد، جابه‌جایی ضرورت دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که شرکت آب و فاضلاب استان انجام داده، تصریح کرد: به محض اینکه آب این روستا تامین شود، کارهای بعدی نیز انجام خواهد شد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در خصوص عدم رغبت پیمانکاران برای اجرای پروژه آبرسانی به روستای پالتلو خاطرنشان کرد: نبود پیمانکار فقط برای پروژه‌های آب نبوده و شامل تمام پروژه‌ها بوده و نوسانات قیمت سبب نگرانی پیمانکاران است که قیمت تجهیزات در آینده چگونه خواهد بود زیرا پیمانکاران موظف‌اند به قیمیت که ارائه می‌دهند متعهد بوده و طرح را اجرا کنند لذا در صورتی که ثبات قیمت باشد، پیمانکاران نیز هیچ مشکلی بابت اجرای پروژه‌ها نخواهند داشت.

*‌ بیش از 100 قطعه زمین روستای پالتلو واگذار شده است

وی با بیان اینکه مجموع واحدهای محل جدید روستای پالتلو 230 قطعه است، گفت: بیش از 100 قطعه زمین واگذار شده و هم‌اکنون حدود 50 واحد نیز برخی به صورت نیمه‌کاره و برخی تکمیل، ساخته شده‌اند و بقیه زمین‌ها نیز در صورت برقرار تاسیسات با توجه به نیاز و واجد شرایط بودن متقاضیان واگذار خواهد شد که اهالی روستای پالتلو که در روستا بوده و یا بنا به دلایلی به زنجان مهاجرت کرده‌اند در اولویت خواهند بود.

محمدی با بیان اینکه وظایف دستگاه‌ها مشخص است، اظهار داشت: وظیفه بنیاد مسکن، تصویب و تهیه طرح و سپس آماده‌سازی محل و معرفی متقاضیان به تسهیلات و هدایت مردم برای ساخت‌وساز است که این وظایف به طور کامل انجام شده است اما وقتی دستگاه دیگری به وظایف خود عمل نکند و خدمات برقرار نشود، مشکل‌ساز می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت آماده‌سازی خدمات و زیرساخت‌ها و رغبت اهالی برای ساخت‌وساز، بنیاد مسکن این آمادگی را دارد که تسهیلات و مشوق‌های لازم را ارائه کند و حتی در صورت ابلاغ تسهیلات بلاعوض نیز با اولویت برای واجدان شرایط، قابل تخصیص است.

*‌ کلنگ‌زنی چندین باره روستا صحت ندارد

محمدی در خصوص اینکه اهالی ابراز می‌کنند که این محل چندین بار توسط مسئولان کلنگ‌زنی شده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد و طرح یک بار مصوب شده و ضمناً آنجا شهرک نیست و محل جدید روستای پالتلو است و «شهرک سبز» عنوانی است که مردم برای انجا گذاشته‌اند و هیچ وقت عنوان شهرک را نمی‌توان به آنجا گذاشت.

وی تصریح کرد: آنجا محل جدید روستای پالتلو بوده و اسم دیگری ندارد و فقط محل اسکان روستاییان تغییر پیدا کرده است.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در پاسخ به پیش‌بینی زمان اجرای ساخت‌وساز و تامین خدمات برای روستای پالتلو گفت: نمی‌توان زمانی را پیش‌بینی کرد و فقط امیدواریم هر چه زودتر، زیرساخت‌ها برقرار شود و آنچه مشخص است این است که تمام وظایفی که بنیاد مسکن بر عهده داشته بلافاصله و بدون فوت وقت، اماده شده و برای بعد از این هم آماده ارائه خدمات هستیم.

وی افزود: ما منتظر دستگاه‌های خدمات‌رسان هستیم تا با تکمیل خدمت آن‌ها ساخت‌وساز روستا آغاز شده و مردم در آن ساکن شوند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر