logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۸۷۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت/ ناهید رومی

مردِ میدان

مردِ-میدان
ناهید رومی فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: برای معرفی شهید سلیمانی نباید در گذشته متوقف شد و از سوی دیگر، نباید حاج قاسم را فقط در جبهه مقاومت و در سپاه خلاصه کرد، بلکه این مکتب متعلق به نظام، مردم و جبهه انقلاب و شیعه و مسلمین و بشریت است.

به گزارش موج رسا; یکی از مکاتب اثرگذار در عصر حاضر مکتب حضرت امام خمینی (ره) است. افراد فراوانی تحت تأثیر این مکتب حرکات خود را انجام داده اند و برخی از آن ها به علت گستردگی و نفوذ حرکت خود دارای مکتبی ذیل مکتب حضرت امام هستند که از جمله این افراد شهید حاج قاسم سلیمانی است، به گونه ای که مقام معظم رهبری تأکید دارند که ایشان را تحت عنوان یک فرد نباید دید بلکه  به عنوان یک مکتب باید شناخته شوند. وقتی رهبری می‌فرمایند که سردار سلیمانی فرزند انقلاب و شاگرد مکتب امام است، به این معنی است که سردار سلیمانی بار دیگر انقلاب و امام را احیاء کرد و بار دیگر می‌توان آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و امام را در شهید برای نسل امروز به نمایش گذاشت.

شهید حاج قاسم سلیمانی ، راهی را انتخاب نمود که نتیجه‌اش چیزی جز جهاد و شهادت نبود و این بدرقه با عظمت ، خود تلنگری برای مرور یک مکتب است.

برای معرفی شهید سلیمانی نباید در گذشته متوقف شد و از سوی دیگر، نباید  حاج قاسم را فقط در جبهه مقاومت و در سپاه خلاصه کرد، بلکه این مکتب متعلق به نظام، مردم و جبهه انقلاب و شیعه و مسلمین و بشریت است. برای معرفی این مکتب باید گذشته و حال را پیوند زد و آینده ای را ترسیم کرد که در آن بتوان یک نظام تربیتی تدوین کرد.

شاید بتوان مهمترین شاخصه های «مکتب حاج قاسم» را عقلانیت دینی،  مقاومت در مقابل دشمنان، ولایت‌مداری،  اخلاص،  فروتنی و مهربانی نسبت به ضعفا و عملگرا بودن ایشان دانست. 

در مورد مکتب شهید سلیمانی و چگونگی رسیدن ایشان به این موقعیت، اولین ویژگی که باید در ذهن متصور شد، جامعیت ایشان است؛ جامعیتی که از عقلانیت بر می‌آید، عقلانیتی که پایه شخصیت این شهید بزرگوار بود.

دارا بودن صفای باطن و مهربانی و لطافت روحی در کنار صلابت و حماسه‌سازی که ایشان در میدان جنگ نسبت به دشمنان داشت، ترکیب زیبایی می‌آفریند. اگر سردار مهربان بود، بر اساس یک خصلت شخصیتی فردی نبود، بلکه عقلانیت دینی ایجاب می‌کرد که مهربان باشد و خدمت کند. اگر ایشان نمی‌ترسید، به سبب همان عقلانیت دینی بود که کار را به دست خدا می‌دانست. اگر شهید سلیمانی مذاکره‌کننده‌ی قوی در دیپلماسی بود، به‌سبب عقلانیتی بود که از دین بدست آورده بود و میدانست که مذاکره‌کننده‌ قویی باید باشد. در مکتب حاج قاسم سلیمانی عقلانیت حرف اول را می‌زند و اگر سردار سلیمانی مقاومت می‌کرد، چون می‌دانست هزینه‌ی مقاومت کمتر از سازش است. این یک گزاره عقلانی است، اگر مقابل آمریکایی‌ها قدرتمندانه نیروها را بسیج می‌کرد و موفق می‌شد، به‌ سبب همان عقلانیتی بود که دشمن را ضعیف میدانست و برخلاف بعضی از سیاسیون امروز، از نظر اوآمریکا کدخدا نبود. با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی فرمانده جنگ تمدن اسلام با تمدن غرب با سردمداری آمریکا بود، مردم امروز به برکت خون شهید سلیمانی و پای درس مکتب سلیمانی دریافته‌اند مذاکره چیست، فعالیت دیپلماتیک کدام است و مقاومت چیست و مقاومت موثر کدام است. آمیختن اینها در ذهن مردم و تقدس‌زدایی از مقاومت و مقدس کردن مذاکرات کاری غیرعقلانی است. این کشور در مرحله ای قرار دارد که طبق فرموده رهبر حکیم انقلاب اسلامی جنگ نمی‌شود، مذاکره هم نمی‌شود و مقاومت ادامه خواهد داشت. اگر امروز صدایی جز صدای مقاومت در کشور شنیده شود نه تنها خیانت به خون سردار سلیمانی است، بلکه خیانت به خون همه‌ی شهدا است.

از جمله ارکان دیگر شخصیتی و مکتب سردار سلیمانی، ولایت مداری و ولایت پذیری ایشان بود. نظام ولایی حاج قاسم، فرمان گرفتن نیست. فتوا گرفتن نیست. نظام ولایی حاج قاسم، به میل ولی کار کردن است. این معرفت و ولایت باوری است. این همان چیزی است که سر آن قسم جلاله می خورد.

از سوی دیگر یکی دیگر از مهمترین شاخص های سردار سلیمانی اخلاص او بود. راز محبوبیت سردار سرافراز  نیز در همان  اخلاص او بود. رهبر انقلاب اسلامی بارها و بارها، او را با صفت «اخلاص» معرفی کرده‌اند. حتی ایشان در نمازی که بر  پیکر مطهر سردار سلیمانی اقامه فرمودند، عبارت ویژه‌ای در نماز به کار بردند و به اخلاص سردار اشاره کردند: «اللهُم اِنَّکَ تَوَفَّیتَهُم مُتَلَطِّخِینَ بِدِمائِهِم فِی سَبیلِ رِضاکَ، مُستَشهَدینَ بَینَ اَیدیهِم، مُخلِصینَ فِی ذلکَ لِوَجهِکَ الکَریمِ» (خداوندا! تو آنان را در حالی قبض روح کردی که در راه خشنودی‌ات، به خون غلتیده بودند و در برابر یکدیگر به شهادت رسیدند. آنان انسانهایی بودند که در مسیر شهادت، خود را برای ذات بزرگوارت خالص گردانیده بودند.

عمل‌گرا بودن حاج قاسم سلیمانی را از دیگر عناصر تشکیل دهنده مکتب شهید سلیمانی است، عملیاتی بودن و اهل عمل بودن از دیگر عناصر شخصیتی حاج قاسم سلیمانی بود. او نه به کسی وعده داد و نه فقط حرف زد. با عملش رفتار کرد و همین مسئله او را رشد داد. تواضع و فروتنی حاج قاسم بارزترین خصوصیت اخلاقی ایشان بود به طوری که رفتار این شهید عزیز به جایگاه اجتماعی افراد ربطی نداشت. همان رفتاری که با مردم عادی داشت با مسئولان نیز همان‌گونه رفتار می‌کرد. همین امر سبب شد ایشان به چنین درجه‌ای نایل و محبوب قلب‌ها شود.

امروز زمان آن رسیده است که با درس گرفتن از چنین مکتبی و با تکیه بر مردم و قدرت ملی خود راه بر هر فریبکاری ببندیم و در مسیر ایستادگی و مقاومت به تاسی از این سردار بزرگ هوشمندانه گام برداریم.//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر