logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۶
[ شناسه خبر : ۱۸۷۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

سرانه مصرف ماهی در زنجان نصف متوسط کشوری است

سرانه-مصرف-ماهی-در-زنجان-نصف-متوسط-کشوری-است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به وجود 783 مزرعه آبزی‌پروری در این استان گفت: سالانه بیش از 17 هزار تُن تولید آبزی داریم و 2400 نفر نیز به صورت مستقیم در آبزی‌پروری مشغول هستند.

به گزارش موج رسا; جواد تاراسی امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان اظهار داشت: تاکنون 300 میلیارد تومان در بخش آبزی‌پروری سرمایه‌گذاری شده و 10 میلیارد تومان نیز تسهیلات به این بخش اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: زنجان در بین استان‌های غیرساحلی کشور در تولید ماهی قزل‌آلا رتبه دوم را دارد ضمن اینکه استعداد تولیدی استان زنجان در آبزی‌پروری 50 هزار تُن است.

تاراسی با بیان اینکه چند پیشنهاد در حوزه آبزی‌پروری داریم، گفت: دومنظوره کردن چاه‌های مجاز برای توسعه آبزی‌پروری و ساماندهی زیست‌محیطی واحدهای آبزی‌پروری با توجه به اینکه 50 درصد آن‌ها مجوز بهره‌برداری نداشته و فقط موافقت اصولی را اخذ کرده‌اند، بخشی از پیشنهادات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: پیشنهاد بعدی، مشارکت شبکه بانکی در تامین نقدینگی و همچنین ترویج فرهنگ مصرف ماهی در سبد خانوار با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها است.

تاراسی با بیان اینکه در سال 75 سرانه مصرف ماهی در استان زنجان 250 گرم بود که این میزان در سال گذشته به حدود 7 کیلوگرم رسیده است، خاطرنشان کرد: این مهم حاصل توسعه بخش آبزی‌پروری است در حالی که متوسط سرانه مصرف کشور 12 کیلوگرم است.

منصور حقی‌راد، مدیر امور شیلات وآبزیان استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه از سال 95 به بعد، تولید خوبی در بخش آبزی‌پروری داریم، گفت: 783 منطقه آبزی‌پروری با تولید بیش از 17 هزار تُن در سال گذشته داشتیم.

وی اظهار داشت: اگر سرانه مصرف استان را 7 کیلوگرم در نظر بگیریم بیش از 10 هزار تُن ماهی از استان خارج می‌شود که بیشتر آن قزل‌آلا است.

حقی‌راد خاطرنشان کرد: از سال 97 به بعد توانستیم وزن ماهی‌های پرورشی در استخرها را بالا ببریم تا واحدها به صورت صادرات‌محور فعالیت کنند اما مشکل عمده این بخش عدم وجود زنجیره تولید در استان است که سبب پراکندگی مزارع در استان شده تا نتوانیم بر اساس کشورهای استاندارد، تولید کنیم.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه مشکل بعدی، نبود صنایع بالادستی است، گفت: وزن ماهی در آبزی‌پروری برای صادرات باید بالای 1.5 کیلوگرم بوده و تولید رنگ‌دانه در استان نیز باید بالاتر باشد همچنین وجود زنجیره تولید ماهی، صادرات را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مشکلی در تولید بچه‌ماهی نداریم، خاطرنشان کرد: در تامین نهاده‌ها و خوراک آبزیان نیز چون بخش عمده آن از خارج از استان تامین می‌شود، هیچ دخالتی نمی‌توانیم داشته باشیم.

حقی‌راد، سرانه مصرف ماهی استان زنجان را نصف کشور بیان کرد و افزود: برای افزایش آن نیاز به ایجاد بازارچه عرضه مستقیم بر اساس استانداردهای دامپزشکی است.

عزیزی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های آبزی‌پروری و کشاورزی استان زنجان نیز گفت: ماهنشان به لحاظ وجود آب و زمین کافی و مناسب، بهترین ظرفیت برای توسعه شیلات در استان را دارد اما برای اینکه تولید با آن کیفیت مطلوب را داشته باشد، مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشکل اول، نوسان قیمت است، اظهار داشت: اگر خرید تضمینی باشد می‌توان برنامه‌ریزی برای آینده داشت، عزیزی با بیان اینکه مشکل بعدی، فقدان صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان ماهنشان است، خاطرنشان کرد: وجود موانع برای تمدید مجوزها و تغییر ضوابط صدور و تمدید مجوزها نیز مشکلات بعدی است.

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز با بیان اینکه اقدامات خوبی از نظر تامین آب برای توسعه آبزی‌پروری انجام شده است، گفت: چاه‌های مجوزدار را به شرط رعایت فصل برداشت می‌توانیم دومنظوره کنیم.

وی تصریح کرد: چاه‌های در برخی فصول برای استفاده بخش کشاورزی باید محدود شوند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر