logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۶
[ شناسه خبر : ۱۸۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
چرا ادبیات حسن روحانی تغییر کرد؟

انتحار سیاسی یک رئیس جمهور

انتحار-سیاسی-یک-رئیس-جمهور

فضای مناظرات، به شدت در شکل گیری آرا تاثیر گذار بوده و کاندیداهای شکست خورده در مناظرات، برای جبران این شکست، فاز تهاجمی مطلبوب خود را در پیش گرفته اند.

به گزارش سرویس سیاسی موج رسا; فضای انتخاباتی کشور بسیار پرهیجان و شاید بتوان گفت جنجالی شده است. چندی است که صحبت های مطرح شده در محافل سیاسی و حتی در میان مردم، فراتر از صحبت های معمول انتخاباتی است.

مناظرات تلویزیونی اتفاق بسیار مبارک و ارزنده ای بود که در دوره مدیریت سید عزت الله ضرغامی بر صداوسیما و در ایام انتخابات سال 88 رخ داد. یکی از هیجانات موجود در این مناظرات، تقابل دو به دو و مستقیم دو کاندیدای مدعی است که علاوه بر تبدیل ساختن یک مناظره سرد و کسل کننده به مناظره ای داغ و جذاب، عملا در شکل گیری نگاه مثبت یا منفی مردم به کاندیداها اثر گذاشته و آن کسی که در این دوئل رو در رو موفق کند، از نظر مردم شایسته تر برای مسند ریاست جمهوری است.

همان گونه که پیش بینی می شد، فضای مناظرات، به شدت در شکل گیری آرا تاثیر گذار بوده و کاندیداهای شکست خورده در مناظرات، برای جبران این شکست، فاز تهاجمی مطلبوب خود را در پیش گرفته اند و تلاش دارند تا بتوانند در مناظره سوم، ورق مناظرات را به نفع خود بازگردانند.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی، حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی را شکست خورده هر دو مناظره می دانند؛ چرا که در مناظره اول، این تنها جهانگیری- کاندیدای پوششی- بود که توانست قدری از فشار سنگین منتقدان بر روی خود بکاهد و در مناظره دوم نیز که نه جهانگیری و نه هاشمی طبا نتوانستند، کمکی به روحانی کرده و قدری از بار مشکلاتش بکاهند.

اقبال عمومی جامعه بعلاوه نظرسنجی ها نیز حاکی از کاهش آرای روحانی و افزایش آرا در جناح رقیب است و این برای رئیس جمهور فعلی که سودای نشستن دوباره بر کرسی ریاست را در سر می پروراند، بسیار سنگین و غیر قابل هضم است.

همین اوضاع نابهنجار، روحانی را وادار به ورود در فضایی ساخته که نه تنها مبارک نیست؛ بلکه نشانه هایی از انتحار سیاسی را می توان در آن یافت. روحانی برای بازگرداندن اوضاع به شرایط سابق، راه حل عجیبی در پیش گرفته است. بیان جملاتی پوپولیستی و بسیار عجیب و انتصاب برخی ادعاها به جریان مقابل، راهکار امروز روحانی است.

به جملات زیر دقت کنید:

-اگر هر نفر 11 نفر را همراه خود پای صندوق آرا نبرید، بدانید در پیاده روهای ما هم دیوار خواهند کشید

-شما اینها را نمی شناسید، من اینها را می شناسم

-اینها روزی در جلسه ای تصمیم گرفته بودند در پیاده رو دیوار بکشند

-همانطور که در محل کارشان بخشنامه جدایی جنسیتی دادند

-شما همیشه به دانشگاه به عنوان تهدید نگاه کردید.

- شما می خواستید جوانان ما در حصر، محاصره و انزوا باشند.

- شما حرفهایی که در جلسات خصوصی زدید لطفا به مردم آشکارا بگویید.

- مگر فشار نیاوردید که فضای مجازی بسته شود؟

- مگر فشار نیاوردید که اشتغال زنان باید متوقف شود؟

- شما برگردید به بخش های جنسیتی خودتان نگاه کنید.

- شما برگردید به احکامی که صادر کردید یک بار دیگر نگاه کنید.

اتفاقات رخ داده در سفر روحانی به معدن یورت گلستان و هجمه گسترده معدنچیان به او، چهره ناراضی توده مردم از روحانی را آشکار تر ساخت و برای منحرف ساختن اذهان عمومی جامعه از این مسائل، بایستی کاری کرد.

روحانی به دنبال تغییر زمین بازی است. منتقدین روحانی به درستی زمین بازی را در مشکلات اقتصادی دولت تعریف کردند و با انتقاد از مشکلات موجود اقتصادی 4 ساله اخیر و ناتوانی تیم گسترده و یاران پوششی و غیر پوششی دولت در پاسخگویی به منتقدان، مسیر دوباره رئیس جمهور شدن را دشوار ساخته است.

از این رو حسن روحانی می کوشد تا با ایجاد یک دوقطبی مستقیم و احساسی، زمین بازی را از فضای اقتصادی به شوه های پوپولیستی سیاسی سوق دهد تا بتواند از شدت ریزش آرای خود جلوگیری کرده و در زمان باقی مانده، نتیجه را به نفع خود تغییر دهد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر