logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۸۶۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد؛

دانشمند زنجانی براي نخستين بار در تاريخ استان به عنوان پژوهشگر برتر کشور انتخاب شد

دانشمند-زنجانی-براي-نخستين-بار-در-تاريخ-استان-به-عنوان-پژوهشگر-برتر-کشور-انتخاب-شد
عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان برای اولین بار است که در تاریخ استان زنجان به عنوان پژوهشگر برتر کشور انتخاب شده است.

علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص انتخابش به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در گروه علوم پایه اظهار کرد: این پدیده برای اولین بار است که در تاریخ استان زنجان اتفاق می‌افتد و تاکنون این پدیده در هیچ دوره‌ای و در هیچ رشته‌ای سابقه نداشته که نقطه عطف تاریخی و افتخار برای استان است.

وی افزود: هفته گذشته مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، وزیر علوم و سایر مسئولین در محل وزارت علوم برگزار شد که در آنجا بنده به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در حوزه علوم پایه انتخاب شدم.

وی با بیان اینکه برای انتخاب شدن به عنوان پژوهشگر برتر، پژوهش فرد باید جامعیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: این جامعیت دارای 7 مشخصه بوده و صِرف چاپ مقاله، موثر نیست.

رمضانی افزود: پژوهشگر باید در پژوهش خود به مسائل جامعه توجه داشته باشد، پژوهش وی کاربردی بوده و نیاز جامعه را رفع کند و در ضمن پژوهشگر در حوزه کتاب نیز کار کرده باشد که انتشارات علمی و میزان توجه جهانی به انتشارات علمی، بخشی از این مشخصه‌ها به شمار می‌رود که در کنار هم می‌توانند منجر به این نوع انتخاب‌ها شوند.

وی تصریح کرد: اگر یک نفر فقط، مقاله تولید کند و کیفیت مقالاتش هم بالا باشد به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب نمی‌شود زیرا در این صورت، یک‌بُعدی می‌شود.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان در پاسخ به اینکه پژوهش‌هایش در چه حوزه‌ای بوده است، گفت: بیشتر پژوهش‌های بنده در حوزه‌های مختلف تولید علم و تولید مقاله در حوزه‌های شیمی بود.

وی اظهار داشت: 16 اختراع ملی و بین‌المللی دارم و 30 طرح پژوهشی کاربردی و مرز دانشی انجام داده‌ام و در تالیف 2 جلد کتاب و چند فصل از کتاب‌های دیگر نقش داشتم.

رمضانی خاطرنشان کرد: همچنین تدوین دانش فنی برای چند ماده موثر دارویی مورد نیاز کشور نیز بخش دیگری از کارهایی است که بنده انجام داده‌ام.

این دانشمند زنجانی که اخیراً در بین پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر ISI (موسسه اطلاعات علمی) و همچنین 2 درصد افراد پراستناد در 22 رشته علمی جهان قرار گرفته است، گفت: این انتخاب‌ها به این شکل است که در دنیا در هر رشته علمی، دانشمندان را بر اساس تولیدات علمی، مرتب کرده و افرادی که بیشترین علم را تولید کرده‌اند، جزء یک درصد برتر قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: در 2 درصد نیز مانند یک درصد بوده و فقط تعداد دانشمندان 2 برابر ان است که بیشترین تولیدات علمی جهان را دارند.

رمضانی خاطرنشان کرد: اگر یک نفر، جزء یک درصد دانشمندان باشد قطعاً جزء 2 درصد هم قرار می‌گیرد زیرا یک درصد، زیرمجموعه 2 درصد است اما ممکن است دانشمندی که در بین 2 درصد قرار گرفته در میان یک درصدها نباشد.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان در خصوص مرجع اعلام دانشمندان برگزیده گفت: رتبه‌بندی 2 درصد را دانشگاه استنفورد آمریکا اعلام کرده بود که البته این مورد برای اولین بار بود.

وی افزود: یک در صد را هم معمولاً ISI (موسسه اطلاعات علمی و یک موسسه مهم و معتبر علم‌سنجی در دنیا) اعلام می‌کند که در تمام دنیا به آن اعتماد وجود دارد.

رمضانی در خصوص موسسه ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) خاطرنشان کرد: این موسسه هم علم‌سنجی می‌کند و در واقع به نحوی همان اطلاعات ISI را تایید می‌کند.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه زنجان که در روزهای اخیر به عنوان پژوهشگر شاخص استان نیز معرفی شده است، گفت: در این مراسم نیز با حضور استاندار و سایر مسئولان استان از بنده به عنوان پژوهشگر برتر کشور و استان تجلیل شد.

به گزارش موج رسا؛ علی رمضانی، عضو هیات هلمی گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه زنجان در بیست و یکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور در سال 99 به عنوان پژوهشگر برگزیده کشور در علوم پایه، انتخاب شده است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر