logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۴
[ شناسه خبر : ۱۸۶۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

استفاده از واکسن‌های خارجی کرونا عواقب خطرناکی به همراه دارد

استفاده-از-واکسن‌های-خارجی-کرونا-عواقب-خطرناکی-به-همراه-دارد
استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه واکسن‌های اروپایی آمریکایی را که برپایه ژنتیکی تولید شده بسیار خطرناک دانست و گفت: در کشورما ما هیچ بررسی و مطالعه‌ای روی این واکسنها انجام نشده و این واکسن‌های همانند کرونا ناشناخته هستند بنابراین استفاده از این واکسن‌ها که بر پایه ژنتیکی تولید شده عواقب‌ خطرناکی می‌تواند داشته باشد.

دکتر مشهود تقی‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه اطمینانی به واکسن‌های خارجی وجود ندارد اظهار کرد: شرکتهایی که این واکسن را تولید می‌کنند برای کشور ما قابل اعتماد نیست.

وی با تاکید براینکه این واکسن‌ها برپایه ژنتیکی تولید شده است تصریح کرد: ممکن است این شرکت‌ها از طریق این واکسن‌ها DNA افراد را تغییر دهند که این موضوع برای نسل‌های آینده مشکلاتی ایجاد کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه از طرفی این واکسن‌ها بر روی ساکنین جوامع کشورهای اروپایی آزمایش شده و ممکن است به لحاظ بیوفیزیکی و بیوشیمیایی تاثیری در جامعه ما نداشته باشد ابراز کرد: هیچ گونه مطالعه‌ ای نیز در جوامع ما بر روی این واکسن‌ها انجام نشده است.

وی با تاکید براینکه استفاده از این واکسن‌ها بدون هیچ گونه آزمایشی میتواند عواقب مختلفی داشته باشد عنوان کرد: متاسفانه وزارت بهداشت به صورت کامل به سازمان بهداشت جهانی متکی است در حالی که این سازمان در گذشته ثابت کرده که در برخی مواقع به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کند.

تقی‌لو با تاکید بر اینکه در این سازمان نیز گاها در سیاست‌گذاریها نفوذ می‌کنند افزود: متاسفانه دارو‌ها تولیدی برخی از کشورهای اروپایی روی سایر جوامع آزمایش می‌شود به همین خاطر واکسن‌های تولیدی این کشورها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و استفاده از آنها بدون بررسی ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: اعتماد به نفس و اتکا به توانایی‌های داخلی در بحث تولید دارو و واکسن‌ در وزارت بهداشت کشورمان ضعیف است که نگاه در وزارت بهداشت جای تاسف دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه این واکسن‌ها ممکن است تغییرات ژنتیکی داشته باشد و همچنین احتمال ضعیف کردن ایمنی بدن در افراد مختلف وجود دارد خاطرنشان کرد: استفاده از این واکسن‌ها ریسک خطر پذیری بالایی دارد و  تبدیل شدن باکتریهای غیربیماری‌زایی به باکتری‌هایی بیماری‌زایی از دیگر عواقب مصرف این واکسن‌ها میتواند باشد.

وی عنوان کرد: این واکسن‌ها همانند کرونا ناشناخته است و مطالعه‌ای روی آنها انجام نشده بنابراین استفاده از آنها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تقیلو با بیان اینکه تولید این واکسن بر پایه ژنتیکی انجام شده و احتمال عوارضات نسلی در آنها وجود دارد افزود: واکسن‌هایی که با تحقیق و آزمایش تولید می‌شود باز هم عارضه‌هایی در آنها پیدا می‌شود بنابراین به هیچ عنوان نباید به واکسن‌هایی که برخی از کشورهای اروپایی تولید کردند، اطمینان کرد.

وی بیان کرد: این واکسن‌ها در جامعه ما مطالعه‌ای نشده و هیچ گونه بررسی روی آنها اتفاق نیفتاده و قطعا عوارضاتی خواهند داشت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید براینکه تولیدکنندگان این واکسن‌ها در سازمان بهداشت جهانی نفوذ دارند و از این نفوذ استفاده می‌کنند گفت: شرایط انتقال و نگهداری این واکسن‌ها در کشور ما وجود ندارد و وزارت بهداشت نیز از این امکانات برخودار نیست.

وی با تاکید براینکه در این شرایط که بستری برای انتقال این واکسن‌ها وجود ندارد آسیب پذیر بودن آن امکانپذیر است افزود: به منظور جلوگیری از آسیب به مردم بهترین پیشنهاد این است که فعلا نباید عجله کرد و بحث پیشگیری و رعایت فاصله اجتماعی میتواند بهترین گزینه برای مقابله با این بیماری باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عنوان کرد: باید کمی صبر کرد تا آزمون خطا برروی مردم کشور ما اتفاق نیفتد و همچنین در این مدت نیز باید تمرکز ما در تولید واکسن در داخل کشور باشد چرا که زمینه و ظرفیت کافی در داخل برای تولید واکسن ضد کرونا وجود دارد.

وی ابراز کرد: در تولید واکسن ضد کرونا بخش زیادی از مراحل طی شده که اگر به نتیجه نهایی برسد قطعا استفاده آن ارجحیت خواهد داشت./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر