logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۸۵۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

پیش بینی قیمت مسکن در 1400

پیش-بینی-قیمت-مسکن-در-1400
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان اینکه اقدامات دولت عامل ایجاد حباب در قیمت مسکن شده و در ۷ سال گذشته هیچ اقدامی در بخش مسکن نشده است، گفت: طرح مالیات بر عایدی مسکن همچنان در راهروهای مجلس سرگردان است.

به گزارش موج رسا; حسام عقبایی نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع راسانی راه دانا؛ در مورد اینکه وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که قیمت مسکن حبابی است، اظهار کرد: قیمت مسکن در سال ۹۹ و ۹۸ رشد غیرمنطقی، سونامی گونه و جهشی داشت.

 
 
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در ۱۱ ماه/ افزایش ۲۰۰ درصد قیمت مصالح ساختمانی
 
وی با بیان اینکه بازار مسکن در ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر چنین رشدی با فاصله زمانی کوتاه تجربه نکرده بود، افزود: فاصله زمانی رشد قیمت مسکن حداقل بعد از سال ۹۲ بیش از یک سال بود ولی از بهمن سال گذشته و با شیوع کرونا در کشور، متأسفانه بازار مسکن به‌جای اینکه متعادل‌تر شود؛ اما چنین نشد.
 
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور ادامه داد: دوره و مدت‌زمان افزایش قیمت مسکن کوتاه‌تر شد و از بهمن ۹۸ تاکنون قیمت ماه‌به‌ماه افزایش یافت و بالا رفت به‌نحوی‌که قیمت مسکن در این مدت ۱۰ الی ۱۱ ماه تقریباً از رشد ۱۰۰ درصدی عبور کرد.
 
عقبایی بخشی از رشد قیمت مسکن را ناشی از تورم عمومی کشور دانست و گفت: بخش دیگر هم به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. قیمت برخی مصالح ساختمانی در سال ۹۹ حتی بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و هنوز بسیاری از مصالح ساختمانی قیمت بالایی دارند.
 
وی دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی را آن عدم سیاست‌های نظارتی و عدم کنترل و تنظیم بازار داخل کشور دانست.
 
 
اقدام دولت تدبیر و امید در بخش مسکن تقریباً؛ هیچ است/ قیمت مسکن از قدرت خرید مردم بالاتر است
 
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: قیمت مسکن از قیمت نرمال خودش بالاتر است و دولت هم هیچ اقدامی برای کنترل قیمت مسکن انجام نداده است درحالی‌که می‌بایست نخست در حوزه مدیریت زمین، سپس پرداخت تسهیلات بانکی مؤثر و کار با سود کم و سوم کنترل و کاهش قیمت مصالح ساختمانی اقدام می‌کرد که چنین نشده است.
 
عقبایی با تأکید بر اینکه مسکن باید از کالایی سرمایه به مصرفی تبدیل شود؛ گفت: اقدامات دولت عکس این موضوع بوده و مسکن را به سمت سرمایه‌ای شدن و عرضه در بورس برده است.
 
وی با بیان اینکه دولت عامل ایجاد حباب در قیمت مسکن شده است، اظهار کرد: حباب را مردم ایجاد نکردند بلکه سیاست‌های اقتصادی در بازار مسکن ایجاد کرد که این حباب باعث فعالیت‌های سوداگران است و اصلی‌ترین نقش را برخی بانک‌ها و هلدینگ‌های دولتی و نیمه‌دولتی مدیرتی می‌کنند.
 
 
وزیر مسکن پاسخ دهند که عوامل حباب مسکن چیست؟
 
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: وزیر مسکن پاسخ دهند که عوامل این حباب چیست؛ البته بنده اسم آن را حباب نمی‌گذارم زیرا حباب قیمتی تعریفی دارد اما قیمت مسکن از قدرت خرید و توانایی مردم بالاتر است بخصوص دهک‌های ضعیف و متوسط که همواره مورد تأکید رهبری قشر بوده و توانایی مردم متناسب با رشد قیمت مسکن در کشور نیست.
 
عقبایی توضیح داد: وظیفه دولت بر اساس قانونی اساسی تأمین مسکن است که این وظایف خودش را درست انجام نداده البته در دولت اول آقای روحانی که عباس آخوند وزیر بودن با مسکن مهر را مزخرف دانست ولی خودش هیچ برنامه و طرحی نداشت.
 
 
مالیات بر عایدی مسکن باید اجرایی شود
 
وی افزود: آقای اسلامی هم تازه در حال برطرف‌کردن دست‌اندازهای آقای آخوندی است؛ لذا در دولت تدبیر و امید اقدامی در حوزه مسکن نشده البته عدم تعادل در عرضه و تقاضا افزایش‌یافته و از طرفی هم کاهش تولید رخ داد درحالی‌که جمعیت روبه ازدواج افزایش پیدا کرده است.
 
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی بیان کرد: سیاست‌های بازدارنده مانند مالیات بر عایدی مسکن در رو راهروهای مجلس سرگردان است و نمایندگان هم به‌جای آن مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کردند که طرح خوبی است ولی کارایی لازم را در بازار مسکن ندارد.
 
عقبایی بیان کرد: اگر می‌خواهیم سیاست‌ها کارایی داشته باشد، باید مالیات بر عایدی مسکن اجرایی شود؛ زیرا اکثر خانه‌های خالی لوکس و لاکچری هستند و اگر عرضه هم اگر شود کسی نمی‌تواند آپارتمان ۸۰۰ یا ۱۰۰۰ متری بخرد.
 
 
 
دولت به‌جای گفتاردرمانی کار کند/ طرح اصلاح نظام بانکی بعد از ۱۰ سال همچنان در کیسیون اقتصادی مجلس است
 
وی توضیح کرد: دولت به‌جای گفتاردرمانی و شعار درمانی به دنبال عملیات اجرایی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد زیرا گلوگاه اقتصاد مقاومتی بخش مسکن است که زیرساخت آن به تحریم ربطی ندارد؛ توافق برجام و خروج آمریکا از آن هیچ تأثیری بر مسکن ندارد و اقتصاد و بازار مسکن یک اقتصاد درونی و داخلی است و نمی‌توانیم مشکلات آن را به گردن تحریم‌ها انداخت.
 
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه سیاست‌های پولی و بانکی در کشور کاملاً غلط است، گفت: الان حدود ۱۰ سال است که قرار شده سیاست‌ها پولی و بانکی اصلاح شود و هنوز این اصلاحیه در کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، نهم، دهم و یازدهم مانده و خروجی نداشته است.
 
عقبایی گفت: تا اصلاح نظام بانکی و پولی در کشور رخ ندهد، نمی‌توانیم کاری برای مردم انجام دهیم و گفتن حباب و غیر حباب در بازار و در سبد خانوار مردم نخواهد داشت.
 
 
پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال و سال ۱۴۰۰ 
 
وی در مورد پیش‌بینی وضعیت قیمت مسکن تا پایان سال گفت: ثبات در بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود و افزایش قیمت نخواهیم داشت و باید اقدامات دولت را ببینیم که در حوزه خانه‌های خالی و عایدی مسکن، افزایش تسهیلات بانکی و اصلاح سیاست‌های بانکی چه اقدامی انجام می‌دهد.
 
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در فعال در سال و ۱۴۰۰ تا قبل از سرکار آمدن دولت جدید ثبات نسبتی در قیمت مسکن ادامه خواهد داشت و فقط برای واحدهای شمال شهرها و واحدی لوکس ریزش ۱۰ درصدی قیمت پیش‌بینی می‌شود ولی در واحدی مسکونی معمولی چنین چیزی پیش‌بینی نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ]
با سلام .وقتی سکان ریاست کمیسیون عمران یک کشور به دکترعمومی سپرده شودانتظاری برای بهبود اوضاع مسکن نیست که نیست .
فرم ارسال نظر