logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۸۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی دست دلال ها کوتاه می شود؛

کیوسک هایی که به کمک صنایع دستی می آید/ فروش صنایع دستی در 16 کیوسک در زنجان

کیوسک-هایی-که-به-کمک-صنایع-دستی-می-آید-فروش-صنایع-دستی-در-16-کیوسک-در-زنجان

با راه اندازی کیوسک های صنایع دستی نه تنها دست دلالان از عرضه این صنایع کوتاه می شود بلکه میزان فروش تولید کنندگان نیز افزایش می یابد. 

به گزارش موج رسا; حوزه گردشگری همواره به عنوان یک حوزه درآمدزا مطرح بوده است و هر ساله حضور گردشگران در کشورهای مختلف منبع در آمدی برای آن کشورها محسوب می شود.

اگر چه استفاده از همه ظرفیت‌ های موجود در حوزه گردشگری و صنایع دستی مورد تاکید مسئولان است اما کمتر به این ظرفیت مهم برای رشد و توسعه اقتصاد توجه شده است.

در سال گذشته بنا بر آمارهای منتشر شده واردات صنایع دستی 75 درصد کاهش یافته  و طبق آمار گمرک 237 میلیون دلار صنایع دستی از کشور صادر شد که این آمار مربوط به فرش و زیورآلات سنتی بود.

ایجاد بازارچه صنایع دستی به عنوان یکی از تجربه های موفق کشورهای اروپایی چند صباحی است از سوی دولت پیگیری می شود و قرار است بر اساس ظرفیت های موجود در هر استان ، تعدادی کیوسک فروش صنایع دستی در اختیار استان ها قرار گیرد در جلسه اخیر کارگروه گردشگری استان زنجان قرار شد 12 کیوسک نیز در شهر زنجان دایر شود.

اگر چه یکی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی در حمایت از صنایع دستی تاکید بر خرید صنایع دستی از سوی سازمان ها و نهادها به عنوان هدایا برای مناسبت‌ ها بوده است، اما به نظر می رسد راه اندازی کیوسک های صنایع دستی می تواند میزان فروش صنایع دستی را افزایش دهد.

طراحی و معماری کیوسک André Vieira در پروژه PopCraft سال 2014 پرتغال به عنوان برنده معرفی شد. طراحی کیوسک باید برای به نمایش گذاشتن صنایع دستی مربوط به این کشور انجام می شد و باید طراحی قفسه و استند هایی مناسب را مد نظر می گرفتند.

 در ساخت کیوسک از چوب های محلی و بازیافتی به عنوان متریال استفاده کردند. طبق کانسپت، قطعات کیوسکی که طراحی می شد باید قابل حمل و جابه جایی و متناسب با شرایط هر نوع سایتی می بود.
این کیوسک شامل فضایی برای به نمایش گذاشتن اجناس و فضایی برای نشستن است. قطعات مدولار این کیوسک را می توان در شرایط و سایت های مختلف جا به جا کرد و چیدمان جدیدی برای آن به وجود آورد. در حال حاضر این کیوسک به هدف فروش و نمایش صنایع دستی ساخته می شود و در شهر های مختلفی از آن استفاده می کنند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه معتقد است،طرح کیوسک های صنایع دستی موجب توسعه صنایع دستی و توسعه فضای کسب و کار می شود.

علیمحمدی با بیان اینکه یکی از دغدغه های سازمان میراث فرهنگی فروش صنایع دستی است،ادامه داد: رشد و توسعه بازارهای صنایع دستی باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه این کیوسک ها در کشورهای مختلف وجود دارد،افزود: این کیوسک ها فروشگاه های متحدالشکل و ثابت با ابعاد کوچک با هدف عرضه و فروش صنایع دستی محسوب می شوند.

این مسئول گفت: این کیوسک ها در مناطق نمونه گردشگری،مبادی ورودی و خروجی،فرودگاه ها،پایگاه ها و اماکن تاریخی، مناطق مرزی،آزاد و مسیر ویژه کاروان های راهیان تعبیه می شود.

علیمحمدی با اشاره به اینکه این طرح در اروپا اجرا شده است،ادامه داد: توسعه بسترهای عرضه و فروش صنایع دستی،فرهنگ سازی،بازاریابی مستمر و پایدار، ایجاد اشتغال های مولد، حذف واسطه ها و فراهم کردن زمینه کار برای تولید کنندگان از اهداف این طرح است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  خاطرنشان کرد: این طراحی این کیوسک ها بر اساس مناطق بومی و بررسی سلایق و کالاهای قابل عرضه و شناسایی متقاضیان انجام می شود.

علیمحمدی با بیان اینکه تامین هزینه های این کیوسک ها از طریق بودجه عمومی دولت یا تسهیلات است،ادامه داد: هر کیوسک 10 میلیون تومان هزینه دارد و با درخواست ادارات استان ها تعداد کیوسک ها افزایش می یابد.

وی گفت: ادارات کل استان ها، اداره برق،شهرداری ها،ادارات خدمات رسان و بخش خصوصی می توانند در این طرح مشارکت کنند.

این مسئول با بیان اینکه 12 کیوسک برای سطح استان در نظر گرفته شده است،افزود: این کیوسک ها بیشتر در مناطق گازوانگ و کتله خور در نظر گرفته شده است. //ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر