logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۸۴۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 در گفت‌وگو با موج رسا:

دولت بدترین لایحه بودجه بعد از انقلاب را تحویل مجلس داده است/ تراز عملیاتی منفی ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی بودجه 1400

دولت-بدترین-لایحه-بودجه-بعد-از-انقلاب-را-تحویل-مجلس-داده-است-تراز-عملیاتی-منفی-۳۱۹-هزار-میلیارد-تومانی-بودجه-1400
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 با بیان اینکه دولت بدترین لایحه بودجه بعد از انقلاب را تحویل مجلس داده است، گفت: به طور میانگین در 10 سال اخیر بودجه دولت حدود 20 درصد رشد داشته در حالی در لایحه بودجه 1400، بودجه دولت 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;  با اشاره به اینکه میزان کل بودجه ‌ای که دولت برای 1400 در نظر گفته حدود 2400 هزار ملیارد تومان است، اظهار کرد: 1560 هزار میلیارد این میزان دولتی و 930 هزار میلیارد تومان نیز بودجه عمومی است.

وی با اشاره به آسیب‌های بودجه 1400 افزود: میزان درآمدی که دولت در این بودجه در نظر گرفته 318 هزار میلیارد تومان است در حالی که هزینه 637 هزار میلیارد تومان است یعنی اختلاف تراز منفی عملیاتی این بودجه در کل سنوات بودجه بی سابقه بوده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور میانگین در 10 سال اخیر بودجه دولت حدود 20 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در حالی در لایحه بودجه 1400، بودجه دولت 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه دولت بحث وابستگی به نفت به شدت افزایش پیدا کرده است، افزود: میزانی که دولت برای فروش نفت در نظر گرفته 2.3 میلیون بشکه در روز است یعنی حدود 199 هزار میلیارد تومان(رشد 250 درصدی نسبت به بودجه سال 99) از محل فروش نفت پبش بینی کرده‌اند که با توجه به شرایط تحریمی غیرواقعی بوده و تحقق آن غیرممکن است.

طاهری با بیان اینکه بودجه به صورت مستقیم و غیرمستقیم رنگ و بوی نفتی دارد، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از برنامه دولت در لایحه بودجه 1400 فروش اووراق است که این موضوع نیز آینده فروشی بوده و دولتهای بعدی را به شدت بدهکار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه به جز بخش مالیات، دوم سوم بودجه رنگ و بوی نفتی دارد، افزود: این بودجه یک نوع کد سیاسی برای دشمن بوده که برای کشور یک آسیب است. از طرفی این بودجه به شدت غیرواقعی بوده و به نوعی بدترین لایحه بودجه بعد از انقلاب است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت منابعی را برای این بودجه در نظر گرفته که تحقق آن به نوعی غیرممکن است.

وی با بیان اینکه مجلس به احتمال زیاد کلیات بودجه را رد کند، افزود: در صورت رد نشدن کلیات باید یک جراحی اساسی از طرف مجلس برای بودجه 1400 اتفاق بیفتد.

طاهری با اشاره به اینکه بیش از دو برابر میانگین سالهای گذشته هزینه های دولت افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: اگر کلیات بودجه در مجلس رد شود دولت وقت کافی را برای اصلاح و واقعی کردن بودجه در اختیار خواهد داشت.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر