logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۸۴۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
مربی و داور درجه یک فدراسیون کاراته:

مسائل داوری، دلیل حذف کاراته از بازی‌های المپیک است

مسائل-داوری،-دلیل-حذف-کاراته-از-بازی‌های-المپیک-است
مربی و داور درجه یک فدراسیون کاراته گفت: مسائل مربوط به داوری و حق‌خوری‌هایی که صورت می‌گرفت، مهمترین دلیل حذف این رشته ورزشی از مسابقات المپیک 2024 پاریس است.

به گزارش موج رسا; کاراته به معنی هنر مبارزه کردن با دست خالی، یکی از رشته‌های ورزشی رزمی متعلق به جزایر ریوکیو (واقع در اوکیناوای ژاپن) است که مسابقات آن در 2 بخش کومیته (بخش مبارزه) و کاتا (بخش اجرای فُرم) برگزار می‌شود. کاراته که یک هنر رزمی متشکل از ضربات مُشت، لگد، زانو، آرنج و تکنیک‌های دستِ باز است از ترکیب روش‌های جنگی بومی و محلی این منطقه پدید آمده است.

کاراته، یکی از ورزش‌هایی است که مسابقات آن در کشورمان نیز برگزار می‌شود و جزء رشته‌های موجود در المپیک هم بود اما آنطور که اعلام شده، این رشته ورزشی از لیست رشته‌های مسابقات المپیک 2024 پاریس، حذف شده است.

 

*‌ کاراته حداقل برای المپیک 2024 حذف شده اما شاید در دوره‌های بعدی بازگردد

مهدی رستمی، مربی و داور درجه یک فدراسیون کاراته به خبرنگار موج رسا؛ گفت: کمیته ملی المپیک به صورت رسمی اعلام کرده که رشته ورزشی کاراته از مسابقات 2024 پاریس حذف شده و در این دوره نخواهد بود اما اگر هیات جهانی کاراته برای دوره‌های بعدی جهت بازگشت دوباره کاراته به المپیک، رایزنی کند، موضوع دیگری است اما در حال حاضر از المپیگ پاریس، حذف شده است.

وی با بیان اینکه دلیل حذف کاراته از المپیک، بیشتر به خاطر مسائل داوری است، اظهار داشت: متاسفانه در رشته کاراته، ناداوری‌هایی می‌شود که معضلی است که به نوعی سبب حق‌خوری می‌شود و با وجود اینکه طی سال‌های اخیر بیش از 60 درصد قوانین داوری کاراته، تغییر پیدا کرده اما این مشکل حل نشده و کماکان این مشکل وجود دارد.

رستمی خاطرنشان کرد: برای مثال؛ در تکواندو که هوگوی الکترونیکی وجود دارد با زدن ضربه، مشخص می‌شود که برخورد صورت گرفته یا نه و امتیاز دارد یا نه و امتیاز مربوط به آن را نشان می‌دهد اما متاسفانه در کاراته اینطور نیست و ممکن است تکنیکی، امتیاز داشته باشد و تمام داوران هم امتیاز بدهند اما داور وسط وقتی ببیند ورزشکاری بنا به دلایلی تقاضای اخطار می‌کند، مجبور می‌شود اخطار را نشان دهد و به همین دلیل، متولیان به این اتفاق نظر نرسیدند که کاراته در بازی‌های المپیک وجود داشته باشد.

وی افزود: المپیک، مسابقاتی است که در ان تاکید بر اتحاد، برادری و برابری است و هدف، حق‌خوری نیست اما متاسفانه در کاراته این معضل فعلا وجود دارد و به همین دلیل حذف شد.

 

*‌ پشتوانه‌ای برای آینده کاراته کشور نداریم

مربی و داور درجه یک فدراسیون کاراته با بیان اینکه به عنوان یک مربی و کارشناس به نظرم بهتر است که کاراته از المپیک حذف شود، گفت: به دلیل اینکه متاسفانه چند سالی است که فقط به خاطر کسب سهمیه المپیک، تیم‌های پایه کشور به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام نمی‌شوند و مشکل بزرگی گه در کاراته داریم این است که اگر ملی‌پوشان فعلی کنار بکشند پشتوانه‌ای برای آینده نداریم زیرا به تمام مسابقات، بزرگسالان را اعزام می‌کردند و همان سبب شده در حمایت از تیم‌های پایه، مشکل داشته باشیم و در واقع تیم‌های پایه نداریم و این یک تهدید و معضل جدی برای کاراته ایران است.

وی اظهار داشت: به همین دلیل به نظرم بهتر است کاراته در المپیک نباشد و اگر هم قرار است باشد نباید تیم‌های پایه را فدای بزرگسالان کرده و از تیم‌های پایه، غافل شویم در حالی که نبود بودجه، بهانه فدراسیون برای عدم اعزم تیم‌های پایه بوده و فقط تیم بزرگسالان را برای کسب سهمیه اعزام می‌کنند.

 

*‌ عدم حمایت از ورزشکاران زنجانی سبب شد تا زودتر قهرمانی را کنار بگذارند

مربی و داور درجه یک فدراسیون کاراته با بیان اینکه این رشته را از سال 97 آغاز کرده‌ام، گفت: با شرکت در مسابقات قهرمانی کشور، دانش‌آموزی، بسیج و کارگران، مقام‌هایی کسب کرده‌ام و از سال 80 نیز مربیگری را آغاز کرده‌ام.

وی ابراز کرد: علاوه بر من تعدادی از بچه‌های زنجان نیز مستعد این رشته بودند اما متاسفانه حمایت نشدند و همین عدم حمایت سبب شد این ورزشکاران به جایگاه‌هایی باید می‌رسیدند، نرسیدند و زودتر قهرمانی را کنار گذاشته و وارد عرصه مربیگیری و داوری شدند.

رستمی با بیان اینکه از سال 80 تا کنون 2 نفر از شاگردانم، بازیکن فیکس (ثابت) تیم ملی جوانان شده‌اند، اظهار داشت: یکی از این ورزشکاران، مدال نقره آسیا را دارد و بعد از آن نیز هر سال حداقل 4 تا 5 نفر از شاگردانم در مسابقات قهرمانی کشور، مقام آورده‌اند و یک سال برای اولین بار 3 نفر از شاگردانم در سطح ملی در رده امید، مدال طلا کسب کردند و باشگاه ما مقام اول کشور را به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: از بابت تیم ملی، شهرهایی که در تیم ملی مربی دارند بیشتر از آن‌ها حمایت شده و دعوت می‌شوند در حالی که از ورزشکاران ما بودند که شرایط ویژه‌ای داشتند و می‌توانستند فیکس تیم ملی هم باشند اما بنا به دلایلی نشدند و هر سال حداقل 2 تا 3 نفر از شاگردانم تا مرحله آخر اردوهای تیم ملی وجود داشتند اما در مراحل آخر به سبب بی‌تجربگی و در بعضی مواقع به خاطر ضعف‌های داوری و سایر مسائل، حذف شده‌اند.

رستمی، وضعیت کاراته استان در کشور را عالی ارزیابی کرد و تصریح کرد: زنجان معمولاً جزء 5 استان برتر کشور است. پارسال در المپیاد جوانان، سوم شدیم و در مسابقات قهرمانی کشور در سال 97 نیز در بخش امید، اول کشور و در مجموع رده‌های پایه، مقام سوم شدیم.

 

*‌ برخی از ورزشکاران به دلیل تعطیلی باشگاه‌ها حتی یک ضربه هم نتوانسته‌اند بزنند

مربی و داور درجه یک فدراسیون کاراته با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: متاسفانه حدود یک اسل است که باشگاه‌ها تعطیل هستند البته به دلیل اینکه اکثر ورزشکاران ما برای قهرمانی در سطح ملی، تلاش می‌کنند و نباید تمرین‌شان تعطیل شود در فصل تابستان که وضعیت جوّی مناسب بود در پیست، تمرین می‌کردیم اما به صورت کلی از بابت تمرین کاراته، حدود یک سال است که ورزشکاران حتی یک ضربه هم در باشگاه‌ها نزده‌اند.

رستمی با بیان اینکه این تعطیلی‌ها برای باشگاه‌هایی که نفرات مبتدی، جذب کرده بودند هم ضرر مادی و هم ورزشی دارد، اظهار داشت: فرد مبتدی که فقط چند ماه به باشگاه ورزشی رفته بود، احتمال بسیار کمی دارد که با بازگشایی مجدد، برگردد زیرا چیزی برای از دست دادن ندارد ضمن اینکه برای ورزشکارانی که زحمات زیادی برای قهرمانی کشیده‌اند، تاثیر منفی بسیاری می‌گذارد به دلیل اینکه در صورتی که فردی به مدت چند ماه از رشته و علاقه خود به دور باشد، ممکن است انگیزه‌ای برای بازگشت مجدد نداشته باشد.

وی تصریح کرد: تعطیلی باشگاه‌ها از بابت جذب نیرو و همچنین ورزشکارانی که از قبل بودند، تاثیرات منفی در کل دنیا خواهد داشت و امیدواریم ویروس کرونا هرچه سریعتر، ریشه‌کنی شده و یا واکسن و درمان قطعی برای آن پیدا شود.

این مربی بازیکن‌سازی با بیان اینکه تعطیلی باشگاه‌ها از لحاظ روحی و روانی هم تاثیر زیادی بر روی ورزشکاران می‌گذارد، گفت: شاید الان در فضای مجازی و تماس تلفنی با ورزشکاران در ارتباط باشیم اما در زمان تمرین فیزیکی، دور هم جمع می‌شدیم که تاثیر زیادی به لحاظ روحی و روانی بر روی مربی و ورزشکاران داشت.

وی ضمن قدردانی از انجام این مصاحبه و پرداختن به ورزش کاراته و همچنین قدردانی از زحمات رئیس و دبیر هیات کاراته استان زنجان اظهار داشت: مسئولین دوره‌های قبلی هیات نیز زحمات زیادی کشیده بودند اما دوره جدید از روزی که آمده‌اند، سنگ تمام گذاشته و بدون کوچکترین چشمداشتی هر چه از دست‌شان برآمده را انجام داده‌اند.

 

*‌ مشکل اصلی کاراته زنجان، نبود حامی مالی است

مربی و داور درجه یک فدراسیون کاراته، مشکل اصلی این رشته در استان زنجان را نبود حامی مالی و اسپانسر مناسب دانست و گفت: با اینکه جزء استان‌های صنعتی هسیتم اما متاسفانه حمایتی از این رشته ورزشی در زنجان نمی‌شود.

وی افزود: برای مثال؛ در زنجان، شهرداری می‌گوید بودجه نداریم و نمی‌توانیم حمایت کنیم در حالی که در شهرهای دیگر از جمله شهرداری گرگان، اراک و تبریز، تیم داده‌اند و اگر واقعا بودجه نیست باید در هیچ کجا نباشد البته علاوه بر شهرداری، واحدهای صنعتی بزرگی مانند ایران ترانسفو، پارس سوئیچ و شرکت‌های روی هستند اما متاسفانه حمایتی نمی‌شود.

رستمی خاطرنشان کرد: سال گذشته که تیم سوپرلیگ در استان داشتیم، کاملاً با نیروهای بومی و صد درصد با حمایت هیات، بازی‌ها را برگزار کرده و هیات کاراته، تمام هزینه‌ها را تقبل کرد که مایه دلسردی بازیکنان است و بازیکنان سطح بالایی داریم اما می‌دهیم در جاهای دیگر و برای تیم‌های دیگر مسابقه می‌دهند در حالی که با توجه به وجود مربیان بسیار خوب می‌توانیم همین ورزشکاران را دور خودمان جمع کرده و تیم خوبی تشکیل دهیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه مشکل اصلی کاراته استان زنجان، نبود اسپانسر است و ورزشکارانی که چندین دوره قهرمان آسیا و جهان بوده خواه، ناخواه به دلیل همین مسائل مالی، ورزش نمی‌کنند و می‌گویند نمی‌توانم هم از جیب خودم هزینه کنم و هم برای کشور، افتخار کسب کنم و می‌توانم این هزینه را در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر