logo
امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۸۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
اندر حکایت استفاده از ناوگان اتوبوسهای درون شهری

از تدبیر طراحان مسیر اتوبوسهای شهری تا لذت مسافرت چند ساعته در شهر

از-تدبیر-طراحان-مسیر-اتوبوسهای-شهری-تا-لذت-مسافرت-چند-ساعته-در-شهر

اتوبوس های  درون شهری سالیان سال است که نقش بسیار عظیمی در جابه جایی مسافران را برعهده داشته و همه ما تجربه‎های زیادی از سوار شدن به اتوبوس داریم که یادآوری این تجربه ها و حکایتها خالی از لطف نیست.

به گزارش موج رسا; برای طی یک مسیر که می شود تنها در یک ربع طی کرد سوار شدن بر اتوبوسهای شهری همان و طی این مسیر در مدت طولانی همان و هر بار که خود را سرزنش می کنم که دیگر این بار آخر است که سوار اتوبوس‎های شهری می شوم باز در روزهای دیگر برای طی مسیری  سوار بر اتوبوس راهی مقصد می شوم با آنکه می دانم تاخیر نیم ساعته حرف اول این انتخاب را می زند.

انتخاب مسیر حرکت اتوبوسها  که همگی باید از چند خیابان مشخص عبور کنند نیز دیگر معضلی است که بسیاری از شهروندان همچون من که مدام از این وسیله نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده می کنند، مواجه هستند چرا که مسیر بسیاری از اتوبوسهای شهری از خیابانهای اصلی شهر بوده و همین موضوع علاوه بر طولانی شدن زمان ،  بار و حجم زیادی از ترافیک را نیز بر این خیابانها تحمیل می کند که نمونه ان را در مسیر سعدی شمالی تا چهار راه انقلاب به وضوح دیده می شود.

در کنار عدم مدیریت درست در طراحی مسیر اتوبوسهای شهری فرسوده  بودن این اتوبوسها نیز بیشتر از هر چیزی به چشم می آید و انگار این اتوبوسهای فرتوت شهری هیچگاه از رده خارج نخواهند شد و جایگزینی برای آنها وجود نداردو چشم انتظاری برای به کوره سپرده شدن این اتوبوسها با خاک چشم پر خواهد شد.

وقتی صحبت از حمل و نقل عمومی در شهرمان زده می شود ناخودآگاه یاد فیلم های قدیمی می افتم که عده ای در کاروانسرا‎ها مشغول استراحت برای طی مسیر با حیوانات چهار پا بودن اما تفاوت ما با انسانهای 50 سال پیش در این است که حداقل آنها  کارونسرای بین راهی در مسیرهای حمل و نقل خود داشتن تا در گرمای تابستان و سرمای زمستان جان پناه آنها باشد.

 اینکه در بسیاری از ایستگاه‎های اتوبوس ما حتی یک نیمکت برای نشستن افراد طراحی نشده است بغض و حسرت نبود امکانات در مقابل امکانات گذشتگان را در دل آدم می کارد.

از دیگر عجایب اتوبوسهای شهری  زنجان نبود زمان مشخص برای رفت و آمد در مسیرها است که گاهی اتوبوسها به فاصله کمتر از یک دقیقه  در ایستگاه در جلوی چشمان خیره شما ظاره می شوند و گاهی با وجود نیم ساعت انتظار خبری از اتوبوس پیدا نمی شود البته این موضوع به شانس شما هم ارتباط زیادی دارد اینکه خوش شناس یا بد شناس هستید ربطی به سازمان اتوبوسرانی ندارد.

چارپایان زبان بسته امروز ما بقدری  فرسوده و رنجور هستند که برخی از رانندگان اتوبوس شهری برای پوشش سوراخ ها یا همان درزهای کوچک و بزرگ کف اتوبوسها که گاهی چرخ های اتوبوس نیز دیده می شود دست به ابتکار زده و با کف پوشهای سالن های ورزشی و موکت و فرش و ورق های فلزی علاوه بر تجهیز و باز سازی اتوبوس روح هنری تازه ای را نیز به شهر بخشیده اند.

هر چه از امکانات اتوبوس‎های شهری بگویم کم است و تنها به یک مورد دیگر بسنده می‎کنم چرا که  باید این عجایب و امکانات را خود نظاره کنید به قولی شنیدن کی بود مانند دیدن

نبود وسایل و تجهیزات مربوط به تهویه و وسایل گرمایشی و سرمایشی تجربه ای متفاوت را برای شما تداعی می کند و گرمای بیش از حد درون اتوبوسهای شهری در روزهای داغ داغ تابستان و سرمای سوزان آن در روزهای زمستان یادآوری خوبی برای اهل معرفت از عالم دوزخ است حال اگر بنده ای توان درک را داشته باشد.

اما  در کنار اینها باید از یک حسن هم سخن به میان آورد که کمتر به آن اشاره  شده است و آنهم اشتیاق رانندگان اتوبوس برای سوار کردن مسافران است و بارها پیش آمده است که این افراد صبور برای سوار کردن مسافر راه را بند آورده و حرف ها و فحشهای سایر رانندگان را به جان خریده اند تا ما بتوانیم خود را به اتوبوس رسانده و سوار اتوبوس شویم حال این زمان دو دقیقه طول بکشد یا پنج دقیقه آن به سرعت عمل ما برای سوار شدن به اتوبوس بستگی دارد.

البته باید خود شهروندان توجه داشته باشند که مراعات کنند چرا که در طول مسیر بسیار از شهروندان منتظر برای سوار شدن به این ارابه های شهری هستند.

هستند کسانیکه بی توجه به توصیه‎های مسئولان استانی اقدام به استفاده از وسایل نقلیه شخصی می کنند و از این خوان نعمت پهن شده محروم می‎شوند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر