logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۵
[ شناسه خبر : ۱۸۲۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
گزارش موج رسا از نحوه مدارا با اقساط بانکی باشگاهداران در شرایط کرونا؛

تناقض در گفتار مسئولین برای امهال اقساط بانکی باشگاهداران/ اقساط تسهیلات، باشگاهداران را ناک اوت کرد

تناقض-در-گفتار-مسئولین-برای-امهال-اقساط-بانکی-باشگاهداران-اقساط-تسهیلات،-باشگاهداران-را-ناک-اوت-کرد
تعطیلی باشگاه‌های ورزشی برای مدت طولانی، باشگاهداران را با مشکل در پرداخت اقساط بانکی مواجه کرده و این تاخیر به مرحله برگشت خوردن چک ضامن‌ها و حتی صدور حکم اجرا برای توقیف تجهیزات باشگاه‌ها نیز می‌رسد و در این میان از تناقض در گفتار مسئولین نیز نباید گذشت.

به گزارش موج رسا; نحسیِ ویروس منحوس کرونا که یک سال است از چین آغاز شده و از اسفندماه سال گذشته نیز وارد کشورمان شده، هنوز تمامی ندارد و علاوه بر خسارت‌های متعدد جسمی و روحی به اقشار مختلف مردم، ضررهای مالی زیادی نیز به کسب‌وکارهای مختلف وارد کرده و نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. در این میان، برخی مشاغل مانند دستگاه‌های دولتی و اداری و یا واحدهای تولیدی هرچند با مشکلات مالی مواجه شده‌اند اما حداقل این است که سرپا مانده و توانسته‌اند حدقل حقوق ماهانه برای اِمرار معاش و تامین هزینه‌های بخور و نمیز زندگی را فراهم کنند اما مشاغلی وجود دارند که نه تنها درآمدی نداشته بلکه هم از جیب خود هزینه می‌کنند و هم سرمایه آن‌ها در مقابل چشمانشان از بین می‌رود. برای مثال؛ اصناف و بازاریان که از چند ماه قبل و به امید رونق بازار عید، خرید کرده و در برابر آن چک داده بودند به یک باره با میهمان ناخوانده کرونا مواجه شده و امیدهایشان بر آب رفت و تمام اصناف در ایام نوروز، تعطیل شدند و تاکنون نیز در مقاطع مختلف زمانی یا تعطیل شده و یا با اعمال محدودیت مواجه شده‌اند.

باشگاه‌های ورزشی، یکی دیگر از مشاغلی هستند که از اسفندماه سال گذشته تاکنون تقریباً یکسره تعطیل بوده‌اند. رشته‌هایی مانند شنا و استخرهای ورزشی که به طور کامل، تعطیل بوده و برخی رشته‌های نیز به صورت مقطعی و خیلی کوتاه فعالیت اما تعطیلی بلندمدت، باشگاهداران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. ستاد ملی کرونا تسهیلاتی برای مشاغل آسیب‌دیده از این ویروس، پرداخت کرد اما این تسهیلات نه تنها مشکلی از باشگاه های ورزشی را حل نکرد بلکه همین تسهیلات بر مشکلات قبلی باشگاهداران نیز افزود چرا که صاحبان باشگاه‌ها و مربیان ورزشی می‌گویند قبل از شیوع کرونا نیز برای تامین برخی هزینه‌های دیگر از جمله خرید مسکن و تجهیز باشگاه‌ها وام گرفته بودیم و وقتی فعالیتی نداریم، چگونه می‌توانیم اقساط تسهیلات را پرداخت کنیم؟! ایشان معتقدند این تسهیلات در صورتی می‌توانست راهگشا باشد که یا بلاعوض باشد و یا اینکه حداقل تنفس یکساله برای بازپرداخت آن در نظر گرفته شود.

361 باشگاه ورزشی در استان توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند که تنها منبع اِمرار معاش آن‌ها از محل باشگاهداری بود اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های کرونایی، ماه‌ها است که فعالیت نمی‌کنند و به گفته معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان 22 باشگاه ورزشی طی این مدت به علت عدم توانایی در اداره امور باشگاه در اثر تعطیلی‌های کرونایی، جمع‌آوری کردند.

*‌ هیچ بخشش و مماشاتی نسبت به اجاره‌بها و اقساط تسهیلات وجود ندارد

مهران زرگری، رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: باشگاه‌ها چه دایر باشند و چه تعطیل، موجران کرایه‌ها را تمام و کمال می‌گیرند و هیچ بخششی در این زمینه وجود ندارد و وام 16 میلیون تومانی کرونا هم دردی را دوا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه باشگاه‌های بدنسازی هم از لحاظ مادی و هم معنوی، ضررهای زیادی دیده‌اند، بیان کرد: ای کاش سبزی‌فروش می‌شدیم زیرا هم درآمد آن‌ها بهتر از ماست و هم در این شدت محدویت‌ها نیز تعطیلات ندارند!!

زرگری با بیان اینکه بانک‌ها نیز هیچگونه مماشاتی با ما ندارند، خاطرنشان کرد: تمام همکاران از جمله خودم که هم در گذشته و هم در زمان شیوع کرونا تسهیلات گرفته بودند، توانایی پرداخت اقساط را ندارند و بانک‌ها نیز حکم اجرا کشیده و چک ضامن‌ها برگشت خورده و نمی‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد و در آینده‌ای نه چندان دور، تجهیزات و وسایل باشگاه‌ها توقیف خواهد شد.

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با اشاره به نامه خود به مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان مبنی بر صدور مجوز فعالیت باشگاه‌های بدنسازی گفت: در این نامه درخواست کرده بودیم با توجه به اینکه بدنسازی و پرورش اندام، ورزش بدون برخورد است اجازه فعالیت باشگاه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور نفرات محدود را بدهند که متاسفانه این نامه، بدون پاسخ ماند.

*‌ شرایط برای ارائه درخواست بازگشایی باشگاه‌ها به ستاد کرونا فراهم نیست

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به تعطیلی چندین ماهه باشگاه‌های ورزشی تصریح کرد: ما هم می‌دانیم که باشگاهداران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند اما به دلیل اینکه حفظ سلامتی در اولویت تمام امور قرار دارد جهت جلوگیری از انتقال و شیوع گسترده ویروس کرونا مجبور به پلمب باشگاه‌هایی هستیم که در این مدت فعالیت می‌کنند.

حمزه‌پور در خصوص نامه رئیس هیات بدنسازی به اداره کل ورزش و جوانان استان اظهار داشت: ایشان درخواست بازگشایی و فعالیت باشگاه‌ها با نفرات محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند اما شرایط به‌گونه‌ای نیست که حتی این درخواست را به ستاد کرونا استان ارائه دهیم.

*‌ بانک‌ها همکاری لازم را نسبت به امهال اقساط بانکی باشگاهداران زنجانی ندارند

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به مکاتبات متعدد این اداره کل با بانک‌های استان در خصوص امهال اقساط بانکی باشگاهداران گفت: متاسفانه بانک‌ها همکاری لازم در این زمینه ندارند.

حمزه‌پور اظهار داشت: با توجه به تعطیلی بسیار طولانی باشگاه‌های ورزشی از مسئولین ارشد استان و همچنین مدیران بانک‌ها خواهش و تقاضا داریم که نسبت به دریافت اقساط باشگاهداران، سخت‌گیری نکرده و مدتی برای این کار مهلت دهند.

وی خاطرنشان کرد: این درخواست نه فقط برای اقساط تسهیلات کرونایی بلکه برای سایر وام‌ها هم هست زیرا باشگاهداران قبل از کرونا نیز وام‌هایی برای مشکلات شخصی یا تجهیز باشگاه‌ها دریافت کرده بودند که به دلیل تعطیلی باشگاه‌ها توانایی پرداخت اقساط را ندارند.

حمزه‌پور با اشاره به اعتراض باشگاهداران در خصوص سخت‌گیری بانک‌ها افزود: باشگاهداران می‌گویند ما که چندین ماه است به دلیل تعطیلی نمی‌توانیم فعالیتی داشته باشیم، حداقل برای اقساط تسهیلات، مهلت داده و ما را جریمه نکنند.

*‌ هماهنگی با کمیسیون بانک‌های استان برای فرصت دادن به اقساط تسهیلات

علی خلیلی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ از هماهنگی برای فرصت دادن به اقساط تسهیلات باشگاه‌های ورزشی خبر داد و گفت: این موضوع را در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان مطرح کردم که هم معاون اقتصادی استاندار و هم دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان گفتند که فرصت برای پرداخت اقساط تسهیلات می‌دهند.

وی اظهار داشت: هرکدام از باشگاه‌های ورزشی که تسهیلاتی از شبکه بانکی برای تجهیز باشگاه و یا حمایتی کرونا دریافت کرده‌اند در صورتی که برای آن استمهال فرصت نمی‌دهند به ما گزارش کنند که با کمیسیون بانک‌ها صحبت کنیم.

خلیلی با تاکید بر اینکه من با کمیسیون بانک‌های استان هماهنگی می‌کنم، تصریح کرد: تمام باشگاهدارانی که با مشکل پرداخت اقساط و سختگیری بانک‌ها مواجه هستند، گزارش خود را به اداره کل ورزش و جوانان استان ارائه دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان خاطرنشان کرد: کمیسیون بانک‌ها گفته که در این خصوص مصوبه داریم تا فرصتی برای بازپرداخت اقساط بدهیم.

اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در حالی است که دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان، صحبت شفاهی مدیرکل را تایید می‌کند اما می‌گوید هیچ مصوبه و تکلیف قانونی برای امهال اقساط به بانک‌ها ابلاغ نشده است!!

*‌ مشکل باید ریشه‌ای و قانونی حل شود

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: در مرحله اول پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تنفس 3 ماهه برای پرداخت اقساط داده بودند اما دولت بعد از آن طبق مصوبه فقط به تسهیلات مشاغل بخش گردشگری تا پایان سال جاری، مهلت داده است.

وی با بیان اینکه ما تابع سیاست‌های دولت هستیم، اظهار داشت: سیستم بانکی شاید به صورت اخلاقی، بتواند مدت کوتاهی، مدارا کند اما بعد از آن امکان ندارد.

دادگر با بیان اینکه این مشکل باید ریشه‌ای و قانونی حل شود، خاطرنشان کرد: راه حل این است که مدیرکل ورزش و جوانان استان از طریق وزارت متبوع و یا استانداری، مکاتبه‌ای با مرکز انجام داده و معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری این گروه را نیز جزء گروه‌هایی که باید امهال داده شوند، قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی به دنبال تکلیف قانونی از سوی دولت است، افزود: اگر معاونت اقتصادی رئیس‌جمهوری با توجیهات و دفاعیات وزارت ورزش و جوانان، تنفس دادن به اقساط باشگاهداران را به عنوان یک تکلیف قانونی به ما ابلاغ کند، می‌توانیم با این طیف نیز مدارا کنیم.

*‌ با درخواست شفاهی، هیچ اتفاقی نمی‌افتد

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: وقتی اِعمال تنفس به اقساط تسهیلات به صورت یک قانون تکلیف شود، سیستم بانکی نیز خودبه‌خود، باشگاهداران را از لیست مطالبات شعبه، خارج کرده و به اندازه مدتی که اعلام شده، تنفس می‌دهد.

وی اظهار داشت: اینکه به صورت شفاهی صحبت شود، ممکن است بانک‌ها یک یا 2 ماه، کاری نداشته باشند اما هیچ اتفاقی برای وام‌گیرنده نمی‌افتد زیرا مطالبات وجود دارد و روزبه‌روز جریمه دیرکرد اقساط نیز برقرار است و همچنین جزء نقاط منفی برای شعبه مربوطه هم محسوب می‌شود.

دادگر در پاسخ به برگشت خوردن چک ضامن‌ها و توقیف تجهیزات باشگاه‌های ورزشی تصریح کرد: وقتی چتر حمایتی به شکل قانونی و مصوبه‌دار وجود نداشته باشد، عدم پرداخت اقساط نمی‌تواند بلاتکلیف بماند بلکه وارد مسائل حقوقی شده و مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی تاکید کرد: صِرف نوشتن یک نامه برای این موضوع، کافی نبوده و نیاز به پیگیری‌های بعدی دارد هر چند مدیرکل ورزش و جوانان در این زمینه صحبت کرده و این صحت هم به بدنه بانک‌ها انتقال داده شده اما صحبت‌ها فقط در حد اخلاقی است و قانون نیست.

دادگر خاطرنشان کرد: مدیر یک بانک ممکن است به صورت اخلاقی به همکارانش بگوید که مدت کوتاهی مدارا کنند اما اگر مصوبه‌ای نباشد، نمی‌تواند ادامه دهد و باید به دنبال یک راهکار قانونی برای این مشکل بود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: وقتی تنفس برای اقساط به صورت قانون تکلیف شود، جریمه‌های دیرکرد توسط سیستم کم شده و مهلت اقساط به چند ماه بعد، انتقال داده می‌شود اما تا این لحظه به غیر از مشاغل بخش گردشگری برای هیچ یک از مشاغل، ابلاغیه‌ای به شکل موصبه و قانون واصل نشده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر