logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۷
[ شناسه خبر : ۱۸۲۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]

7 نوع سلاح‌ هدایت شونده هوا به زمین برای «سوخو ۲۲» سپاه+ تصاویر

7-نوع-سلاح‌-هدایت-شونده-هوا-به-زمین-برای-«سوخو-۲۲»-سپاه+-تصاویر
نیروی هوافضای سپاه در ادامه برنامه توسعه سلاح‌های قابل نصب روی هواپیماهای ضربتی سوخو ۲۲، سه مدل جدید از مهمات مختلف هدایت شونده را برای این هواپیما وارد خدمت کرده که یکی از آنها، ویژگی‌های مهمی دارد.

به گزارش موج رسا; هواپیماهای سوخو ۲۲ فیتر در داخل ایران جزو پرنده هایی هستند که پس از سالها توقف روی زمین و بی تحرکی، امروز تبدیل به یک گزینه تهاجمی مهم در اختیار فرماندهان هوافضای سپاه شده اند. اگرچه برای سالهای طولانی، سوخوهای ۲۲ در داخل انبارها و آشیانه های نیروهای مسلح باقی مانده بود و خبری از عملیاتی کردن آنها نبود اما کم کم مشخص شد نیروهای مسلح کشورمان برنامه ویژه ای برای آنها داشته و این پرنده مبارز، با برنامه ریزی و نقشه راه متخصصان صنعت دفاعی، از خواب طولانی بیدار شده و به خدمت مجدد هوافضای سپاه درآمده است.

یکی از مهمترین اتفاقات در این خصوص، مرداد ماه سال ۹۵ بود که عملیاتی شدن مجدد تعدادی از هواپیماهای تهاجمی سوخو ۲۲ برای نیروهای مسلح کشورمان اعلام و با عملیاتی‌شدن مجدد این پرنده‌های بال متغیر و مافوق صوت، سری جدیدی از سلاح‌ها نیز برای آنها تعریف شد و از آن زمان سلاح هایی مثل بمب های سقوط آزاد، بمب خوشه ای سیمرغ، راکت های غیر هدایت شونده و البته تسلیحات هدایت شونده مثل بمب دورایستای یاسین با هدایت ماهواره ای و یا موشک هدایت شونده بینا برای این جنگنده توسعه پیدا کرده است.

مجموعه تسلیحات جدید برای سوخو ۲۲ از جمله بمب خوشه ای (شماره ۱)، موشک بینا (شماره ۲) و بمب های یاسین(شماره ۳)

راکت فجر و بمب هوا پرتاب سقوط آزاد در حال پرتاب از سوخو ۲۲ سپاه

در سالهای اخیر صحبت های زیادی در خصوص بمب های دورایستای یاسین و یا قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات از پرنده های بدون سرنشین توسط این جنگنده ها مطرح شده است. اما در چند وقت اخیر و پس از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه و نمایش یک فروند هواپیمای سوخو ۲۲، نگاه ها به حداقل دو سلاح جدید برای این هواپیما جلب شده است که یکی از آنها راکت های هدایت شونده و دیگری بحث بمب سبک جدیدی است که برای این هواپیما وارد کار شده است. اما قبل از پرداختن به این تسلیحات بهتر است به یک مسئله کلی تر اشاره کنیم.

اگر نگاهی به مهمات جدید تعریف شده برای خانواده "فیتر" داشته باشیم با یک راکت هدایت شونده و یک بمب بسیار سبک با نوعی سیستم هدایت رو به رو می شویم. این سلاح ها به صورت کلی از قدرت تخریب بالایی برخوردار نیستند و برای اثر بخشی در میدان رزم بایستی حجم بالایی از آنها را به سمت یک هدف پرتاب کرد تا حداقل یک یا چند عدد از آنها به هدف خورده و تخریب ایجاد کند. اما اگر نگاهی دقیق تر به نبردهای رخ داده در سالهای اخیر، نه فقط در منطقه غرب آسیا بلکه به نوعی کلیه درگیری های کوچک و بزرگ در جهان یک مسئله مشخص می شود و آنها هم اینکه در بسیاری از موارد یا متاسفانه فاصله میدان نبرد با غیر نظامیان بسیار کم بوده یا نیروهای خودی وارد یک درگیری فاصله بسیار نزدیک با دشمن شده اند و شلیک حجم بالایی از سلاح مثلا راکت های سری اس ۸ به شکل غیر هدایت شونده در این شرایط می تواند  به از دست رفتن هدف اصلی منجر شود.

این مسئله این روزها برای بسیاری از سیستم های تسلیحاتی مطرح و باعث شده بسیاری از کشورهای جهان به سمت توسعه یا خرید مهمات هوشمند یا سیستم های هدف گیری بسیار دقیق تر بروند که حرکت سپاه در زمینه توسعه این مهمات خاص نیز با توجه به همین نکته مهم است.

از راکت فدک وآذرخش ایرانی تا بمب کوچک ناشناس

در جریان نمایش هواپیمای سوخو ۲۲ در نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه، یک نوع راکت با نام فدک و با کالیبر ۸۰ میلی متر قابل مشاهده است. راکت‌های ۸۰ میلیمتری «فدک» بر اساس نمونه شرفی اس ۸ (سلاح هواپرتاب برای بالگردها و هواپیماهای شرقی) ساخته شده‌اند. این خانواده راکت‌ها شامل انواع سرجنگی ضد زره، انفجاری شدید و ترکشی، دودزا، ضد باند پرواز هستند که جدیدترین عضو آن در کنار جنگنده سوخو۲۲ مشاهده شد که داری ۴ بالک کنترلی نزدیک به دماغه خود است که بوسیله این بالکها، کار اصلاح مسیر و کنترل آن تا لحظه اصابت انجام می شود. انواع راکت‌های فدک، بردی در حدود ۲ تا ۴ کیلومتر و وزنی در حدود ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم دارند و سرعت پروازی آن هم تا ۷۰۰ متر بر ثانیه می‌رسد.

راکت هدایت شونده خانواده فدک با سر جنگی آبی مشخص است

این سلاح می تواند یک گزینه ایده آل برای هدف قرار دادن دشمن درون سنگرها، ساختمان ها و خصوصا خودروهای انتحاری باشد. سرعت معمولا بالای خودروهای انتحاری هدف قرار دادن آنها را با تسلیحات غیر هدایت شونده تقریبا غیر ممکن می کند و در عین حال سلاح های معمول هدایت شونده گزینه ای بسیار گران قیمت هستند. در عین حال تسلیحاتی مثل راکت های هدایت شونده به صورت کلی، مثل نمونه مورد نظر در سپاه می تواند یک گزینه اطمینان بخش و در عین حال ارزان قیمت برای نابودی این طیف از اهداف به حساب بیاید.

گزینه جدید اضافه شده دیگر، در حقیقت موشک های ضد زره آذرخش است. موشک ضدزره آذرخش با قابلیت نصب روی بالگردهای کبری در سال ۱۳۹۶ رونمایی شد. این موشک با وزن ۷۰ کیلوگرم و قطر ۱۲۷ میلی‌متر دارای برد ۱۰کیلومتری بوده و از قابلیت قفل سیکر ۶کیلومتری بهره می‌برد. همچنین این موشک دارای جست‌وجوگر حرارتی است و مأموریت هوا به زمین را دارد و حداکثر سرعت آن ۵۵۰ متر بر ثانیه است. در حقیقت می توان گفت که آذرخش به عنوان مکمل راکت فدک عمل کرده و می تواند در فاصله بسیار بیشتری با اهداف زمینی درگیری شده و هواپیما را حداقل از گزنده سامانه های دفاعی هوایی کوتاه برد مثل توپ های ضد هوایی یا موشک های دوش پرتاب دور نگاه دارد.

موشک آذرخش با فلش زرد و بمب جدید با فلش قرمز مشخص شده است

اما گزینه آخر در بین سلاح های جدید برای سوخو ۲۲ های سپاه، یک بمب کوچک (احتمالا در حدود ۲۵۰ پوند یا سبک تر) است که ظاهری متفاوت دارد. اگر به تصویر این بمب دقت کنید با نوعی سر اضافه شده به جلوی بمب و ۴ پره رو به رو خواهید شد. با توجه به این تصویر، حداقل خبری از جستجوگرهای تلویزیونی و یا گیرنده امواج لیزر روی این سلاح نیست و به همین دلیل، احتمال هدایت بمب به این دو روش تقریبا منتفی خواهد بود، اما این گزینه وجود دارد که با نوعی بمب هدایت ماهواره ای یا اینرسیایی یا ترکیبی از این دو، رو به رو باشیم. کشور ما به صورت مشخص و بر اساس تجربه بمب یاسین و همچنین نسل جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ به سامانه های هدایت ماهواره ای دسترسی داشته و در عین حال در حوزه سیستم های اینرسیایی نیز سیستم های پیشرفته ای بر پایه استفاده از ژیروسکوپ های هدایت لیزری و فیبر نوری در اختیار دارد.

بمب جدید برای سوخو ۲۲ سپاه - به چهار بالک در دماغه جلوی بمب دقت کنید

به نظر می رسد چهار باله مشخص در سر بمب متحرک بوده و برای نوعی هدایت بمب در مراحل پرواز تا برخورد به هدف توسعه پیدا کرده اند. محل قرار گرفتن این باله ها البته تا حدی متفاوت بوده و آنچنان در دنیا مرسوم نیست. در عین حال با ترکیب یک سیستم هدایت اینرسیایی بر پایه یک ژیرسکوپ و این بالکها با توجه به اینکه بمب های مذکور از نوع دورایستای بال دار مثل سری یاسین نیستند و برای پرواز در فاصله های کم تر طراحی شده اند، مشخصا می توانند به دقت مناسبی دست پیدا کنند.

با احتساب این سه سلاح جدید و داشتن بمب های سری یاسین، بمب های سری رعد ۳۰۱، موشک های سری بینا  و راکت های هوا پرتاب از سری فجر هدایت شونده، می توان گفت که سوخوهای ۲۲ سپاه در حال حاضر به ۷ نوع مختلف از سلاح های هدایت شونده هوا به سطح دست پیدا کرده اند که نقش مهمی در افزایش توان رزمی این پرنده خواهد داشت. اگرچه هنوز برای گمانه زنی در این زمینه خیلی زود است اما به نظر می رسد با این روند قابل تحسین، باید در آینده نه چندان دور منتظر عملیاتی شدن موشک های کروز دوربرد در نقش ها و بردهای مختلف برای ناوگان فیتر هوافضای سپاه باشیم.

مشرق نیوز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر