logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۸۲۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاندار زنجان:

افراد با تست مثبت کرونا حتما باید قرنطینه شوند/ هیچ مدیری حق تعطیلی دستگاه خود را ندارد

افراد-با-تست-مثبت-کرونا-حتما-باید-قرنطینه-شوند-هیچ-مدیری-حق-تعطیلی-دستگاه-خود-را-ندارد
استاندار زنجان با بیان اینکه با توجه به نظرات کارشناسان، شدت واگیری ویروس کرونا در فضای بسته، غیر قابل تصور است، گفت: افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت می‌شود جهت جلوگیری از سریایت ویروس به سایر اعضای خانواده حتما باید قرنطینه شوند.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی یکشنبه شب در جلسه ستاد کرونا استان زنجان اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا شرایط لازم را در فضاهای بسته فراهم آوریم و در منازلی که افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای حضور دارد اگر تست pcr یک نفر، مثبت شد، ماندن این فرد در آن منزل برای سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سَم است.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد افراد مُسنی که تست آن‌ها مثبت بوده، بستری شده‌اند و آمار مرگ و میر در سالمندان بر اثر کرونا نیز 85 درصد است.

استاندار زنجان با اشاره به کاهش شمار بستری‌ها در آذرماه گفت: این امر نشان می‌دهد که هر آنچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از تجمعات بیان شده، درست بوده است.

وی با بیان اینکه اِعمال محدودیت‌های اجباری سبب کاهش شمار بستری‌ها شده است، اظهار داشت: حیف که خودمان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنیم و باید اجبار برای رعایت پروتکل‌ها باشد.

حقیقی تاکید کرد: مردم باید بدانند که غربالگری، زمانی نتیجه می‌دهد که اراده‌ای در پشت آن برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد وگرنه نتیجه نمی‌دهد لذا باید آموزش لازم را دیده و با کرونا کنار آمده و با آن زندگی کنیم وگرنه هیچ اتفاق خوشایندی نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه چند کار را به صورت عملیاتی باید انجام دهیم، گفت: این کارها شامل افزایش تست‌ها، اجرایی کردن قرنطینه افراد دارای تست مثبت، ساماندهی سالمندان و رهگیری بیماران دارای تست مثبت است.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه تمام امکانات، تجهیزات و میهمانسراهای دستگاه‌های اجرایی و همچنین منابع مالی لازم برای افزایش تست‌ها و اجرای قرنطینه باید در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد، گفت: ساماندهی سالمندان باید انجام شده و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز باید برای تامین زیرساخت لازم جهت رهگیری بیماران کرونایی به دانشگاه علوم پزشکی کمک کند.

وی تصریح کرد: اگر انضباط در انجام تست و اجرای قرنطینه، پایش مستمر سالمندان و بیماران و برخورد قاطع با متخلفان انجام شود، بیماری کنترل شده و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

حقیقی با تاکید بر اینکه هیچ اداره‌ای حق تعطیل کردن ندارد، افزود: مدیران دستگاه‌ها می‌توانند تعداد کارکنان حاضر در دستگاه خود را تقلیل کنند اما هیچ کدام حق تعطیلی ندارند.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترور شهید دکتر فخری‌زاده، گفت: مردم دنیا در این حادثه، بار دیگر در جریان اقدام تروریستی توسط تروریستان بزک‌کرده و دشمنان دیرینه ملت ایران قرار گرفتند و مردم، ناظر این اقدام استکبار، استبداد و صهیونیست‌ها با کمک نوکران منطقه‌ای خود شدند.

وی با بیان اینکه امروز تمام دنیا در پی تولید واکسن بیماری کووید 19 است، افزود: یکی از اقدامات این دانشمند این بود که به علم کمک می‌کرد تا واکسن ویروس کرونا ساخته شود و دشمنان در زمان و مکانی که نظام جمهوری اسلامی صلاح بداند، به‌حتم تقاص این کار خود را خواهند دید.

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز با اشاره به آخرین آمار مثبت سرپایی و بستری و فوتی‌ها در استان گفت: در آذرماه به طور متوسط روزانه 90 نفر بستری شده‌اند اما همه این‌ها مثبت نیستند بلکه برخی مشکوک هستند و در ارائه آمار فقط تست‌های مثبت قطعی اعلام می‌شود.

وی اظهار داشت: الان میزان بروز بیماری در استان زنجان کمتر از میانگین کشوری بوده اما اعمال محدودیت‌ها 2 تا 3 هفته بعد، تاثیر خودش را نشان می‌دهد.

قزلباش با بیان اینکه بیماری کرونا هم‌اکنون روند کاهشی در تمام شهرستان‌ها دارد، خاطرنشان کرد: هر اندازه رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد، موارد مثبت کاهش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی با مشارکت بسیج گفت: اهداف اختصاصی این طرح به دلیل کمّی و قابل رصد و مقایسه بودن، مهم هستند.

وی اظهار داشت: قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل 10 درصد در یک ماه و 90 درصد در سه ماه، کاهش میزان بستری‌ها حداقل 30 درصد در یک ماه و 50 درصد در 3 ماه، کاهش میزان مرگ حداقل 10 درصد در یک ماه و 40 درصد در 3 ماه و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به‌ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حداقل 50 درصد در یک ماه و 90 درصد در 3 ماه، اهداف شاخص این طرح هستند.

قزلباش با بیان اینکه متوسط هزینه هر بیمار بستری کرونایی 20 میلیون تومان است، افزود: هرچه میزان بستری‌ها پایین باشد، هزینه نظام سلامت نیز پایین آمده و به مدیریت بیماری کمک می‌کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر