logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۸۱۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان:

اکتشافات معدنی در کشور ضعیف است/ توانایی بی اثر کردن تحریمها را داریم

اکتشافات-معدنی-در-کشور-ضعیف-است-توانایی-بی-اثر-کردن-تحریمها-را-داریم
رئیس سازمان نظام مهندسی استان زنجان با تاکید براینکه باید به دنبال تکنولوژی استحصال عناصر نادر معدنی در کشور باشیم گفت: افزایش استحصال این عناصر کشور را از مشکلات تحریم‌ها نجات می‌دهد.

به گزارش موج رسا; رضا کشاورزی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نظام مهندسی کشور حدود ۴۱ هزار نفر عضو حقیقی دارد که از این تعداد یک هزارو ۴۵ نفر عضو مربوط به استان زنجان است اظهار کرد: تعداد اعضای حقوقی استان زنجان نیز حدود ۱۳۰ نفر است.

وی تعداد پروانه‌های اشتغال نظام مهندسی استان را ۳۲۰ نفر اعلام کرد و افزود: این پروانه‌ها در رشته‌های مختلف از جمله استخراج، اکتشافات، نقشه‌برداری و متالوژی فعالیت دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با بیان اینکه با کمک اعضا سازمان در تلاش هستیم فعالیت‌های معدنی را به سمت علمی شدن سوق دهیم ابراز کرد: در حال حاضر  ۳۴۲ معدن فعال در استان زنجان داریم که از این تعداد ۸۲ مورد معدن فلزی و ۲۶۰ معدن غیرفلزی است.

وی از غیرفعال بودن ۷۱ معدن در استان زنجان خبرداد و اظهار کرد: از این تعداد ۳ معدن فلزی بوده و ۶۸ معدن غیر فلزی است.

کشاورزی با بیان اینکه میزان تناژ اسمی سالانه معادن بیش از ۱۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن است ابراز کرد: دو میلیون تن از این میزان فلزی و مابقی غیرفلزی است.

وی تعداد فعالین حوزه معادن استان زنجان را ۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۸ هزار نفر نیز در صنایع معدنی به صورت مستقیم در استان فعالیت دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان در ادامه با اشاره به خرید زمین به منظور احداث ساختمان نظام مهندسی استان زنجان در دوره چهارم و پنجم عنوان کرد: به دلیل نبود بودجه اقدامی در خصوص اجرای پروژه انجام نشده بود و در دوره ششم  نسبت به احداث این پروژه در زمینی به ابعاد ۱۲۰۰ متر زیربنا اقدام شد و در حال حاضر هم این پروژه آماده شده و به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اکتشافات معدنی کشور بسیار ضعیف است افزود: هم نظام مهندسی و هم حاکمیت باید اکتشافات معدنی را افزایش دهند.

زنجان

کشاورزی در ادامه با تاکید بر اینکه به اعتقاد بنده ما همه تحریم‌ها را می توانیم بی‌اثر کنیم افزود: برای این کار باید به سمت استحصال عناصر نادر برویم و این عناصر نیز به وفور در استان زنجان وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان با اشاره به اینکه باید به دنبال کسب علم استحصال عناصر نادر در کشور باشیم عنوان کرد: از دولت هم انتظار داریم در این راستا حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی عنوان کرد: از شرکتهای دانش بنیان نیز درخواست می کنیم به دنبال کسب دانش استحصال عناصر نادر در کشور باشند.

کشاورزی با بیان اینکه توسعه تکنولوژی معادن در این حوزه می تواند ما را از تحریم‌های ظالمانه دشمن نجات دهد گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ نوع ماده نادر خاکی در کشور وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: استان زنجان نیز از لحاظ عناصر نادر ظرفیت‌های خوبی دارد و حدود نیمی از عناصر نادر خاکی در استان زنجان وجود دارد.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر