logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۸۱۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاندار زنجان خبر داد؛

سالمندان بیشترین قربانیان کرونا در استان زنجان

سالمندان-بیشترین-قربانیان-کرونا-در-استان-زنجان
استاندار زنجان گفت: زنجان جزو ۳ استانی است که بیشترین مرگ و میر کرونایی آن مربوط به سالمندان است.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی عصر امروز در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا ویروس اظهار داشت: امروز اگر نیاز باشد برای مقاومت چه در برابر استکبار و چه در مبارزه با ویروس کرونا از پرداخت هیچ هزینه‌ای در قبال نظام، انقلاب و مردم نباید دریغ کنیم.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی باید آمادگی جانفشانی داشته باشیم حتی اگر به قیمت جان ما تمام شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه اقلیت جامعه بنا به هر دلیلی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: اما این اقلیت، تمام مردم نیستند بلکه مردم، همان‌هایی هستند که وقتی کشور نیاز داشت، جان عزیزترین افراد خود را دادند و در همین 9 ماه گذشته نیز بارها مراجعه کرده و گفته‌اند هر کمکی برای مبارزه با ویروس کرونا لازم باشد انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اجرای کامل طرح شهید قاسم سلیمانی، اظهار داشت: گفت: هدف از اجرای طرح این است که وضعیت تمام شهرستان‌ها را یک پله نسبت به وضعیت فعلی، بهبود دهیم.

حقیقی با بیان اینکه زنجان، جزء 3 استانی است که بیشترین مرگ و میر کرونایی آن مربوط به سالمندان است، خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده اما خوب‌تر این است که بتوانیم سالمندان را نیز مدیریت کنیم که در این صورت، مشکلات کمتر می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه هنوز آموزش لازم در مورد نحوه قرنطینه داده نشده است، گفت: مردم باید بدانند که اگر بیماران در مرحله اول، شناسایی شوند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با تاکید بر تبلیغات، آموزش و اطلاع‌رسانی از زوایای مختلف افزود: در زمینه آگاهی مردم نسبت به نحوه قرنطینه بیماران کرونایی علاوه بر رسانه ملی، سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید پیام‌های کلان نیز از سوی مخابرات به مردم ارسال شده و کانال‌هایی برای ارتباط مردم با مسئولان ایجاد شود.

حقیقی ابراز کرد: در خصوص افرادی که از تعطیلی بازار و اصناف، آسیب می‌بینند نیز تصمیماتی در ستاد ملی کرونا در شنبه آینده گرفته و اعلام خواهد شد.

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه مشکل اصلی، شناسایی و جداسازی بیماران و سپس مراقبت از آن‌ها است، گفت: اصلی‌ترین بحث در طرح شهید قاسم سلیمانی این است که نواقص قبلی ما را پوشش داده و اقدامات را در گستره وسیع‌تری انجام دهیم.

وی، مراقبت، حمایت و نظارت را 3 محور اصلی طرح بیان کرد و خاطرنشان کرد: هر اندازه بتوانیم بیماران مبتلا را از افراد سالم، جدا کنیم، قدرت و تحرک مبارزه با بیماری بالا خواهد رفت.

قزلباش اظهار داشت: سیستم حمایتی یعنی بیماران به‌ویژه بیماران سالمند و پرخطر، نیازمند حمایت در مراحل مختلف هستند.

وی با بیان اینکه نظارت، محور سوم طرح است، افزود: با اجرای طرح، نظارت‌ها گسترده‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه روزانه 500 نفر، نمونه شناسایی می‌شوند اگر بین 10 تا 14 روز، نیاز به قرنطینه باشد، 5 هزار نفر نیرو برای اجرای طرح شهید سلیمانی نیاز است که که کار بسیار سختی از لحاظ پرسنل، تداراکت و تجهیزات است.

محمدرضا صائینی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز با بیان اینکه هدف کلی طرح، کنترل بیماری است، گفت: اهداف جرئی طرح شامل قطع زنجیره انتقال حداقل 80 درصد در یک ماه و 90 درصد در 3 ماه، کاهش میزان بستری‌ها حداقل 30 درصد در یک ماه و 50 درصد در 3 ماه، کاهش مرگ حداقل 10 در صد در یک ماه و 40 درصد در 3 ماه و پوشش حمایتی گروه‌های در معرض خطر 50 درصد در یک ماه و 90 درصد در 3 ماه است که اعداد بسیار بزرگی هستند.

وی اظهار داشت: تست‌هایی که از هفته آینده انجام خواهند شد، خیلی بهتر از تست‌های خارجی هستند و با گسترش تست‌ها افراد زیادی شناسایی خواهند شد که نیاز به قرنطینه دارند اما قرنطینه در منزل جواب نداد و در بهترین شرایط 40 درصد موثر بود در حالی که قدرت انتقال ویروس افزایش یافته و اعضای دیگر نیز در منزل مبتلا می‌شوند.

صائینی تصریح کرد: بیمارانی که شرایط قرنطینه در منزل را ندارند باید از منزل خارج شده و در محل‌های مشخص در محله‌ها قرنطینه شوند تا از ابتلای سایر اعضای خانواده جلوگیری شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر