logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۶
[ شناسه خبر : ۱۸۱۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
افشای سیاسی‌کاری دولت با «معیشت مردم»؛

پول هست، ولی نه برای طرح حمایتی مجلس!

پول-هست،-ولی-نه-برای-طرح-حمایتی-مجلس!-
درحالی که طرحهای مختلف مجلس یازدهم برای حمایت از معیشت مردم با مخالفت دولت رو به شده است، حالا رئیس جمهور از طرحی در دولت رونمایی کرده که بار مالی ۲۲ هزار میلیارد تومانی در پی دارد.

به گزارش موج رسا; صبح امروز حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به طرح جدید کمک معیشتی دولت گفت: باید به یک‌سوم جامعه برای چهارماه یک بسته کمک معیشتی ارائه دهیم که این موضوع را شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد. افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به‌ازای هر نفر ۱۰۰هزار تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد، همچنین وام یک‌میلیونی هم برای همین خانواده‌ها که ۱۰میلیون خانواده را شامل می‌شود در نظر گرفته می‌شود، شبیه وام یک‌میلیونی که قبلاً‌ داده شد، امّا این بار نه برای همه یارانه‌بگیرها،‌ بلکه فقط برای ده‌میلیون خانواده.

بررسی اولیه از طرحی که دولت قصد اجرای آن را دارد نشان میدهد برای ارائه این یارانه جدید در ماههای باقی مانده سال جاری حداقل به ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز است. چراکه اگر قرار باشد به حدود ۳۰ میلیون نفر و هر نفر ۱۰۰ هزار تومان برای ۴ ماه پرداخت شود نیاز به حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است. از طرف دیگر رئیس جمهور به موضوع پرداخت وام نیز اشاره کرده است که به نظر  پرداخت این وام نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی جداگانه  نیاز داشته باشد، که در مجموع، کمک معیشتی که امروز آقای رئیس جمهور از آن رونمایی کرده، حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان پول می خواهد.

نکته جالب توجه اینکه نمایندگان مجلس یازدهم از مدتها قبل با موقعیت شناسی بدنبال اجرای طرح یارانه کالاهای اساسی بود تا بعد از موج سنگین تورمی در ماههای اخیر کمی از مشکلات معیشتی مردم کاسته شود. در طرح مجلس برای شش ماه دوم سال قرار بود با رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوم پرداخت شود.

هرچند مجلس از راهکارهای مختلف برای پرداخت و تامین منابع این طرح استفاده کرد اما با وجود تصویب طرح در صحن علنی، متاسفانه دولت با آن مخالفت کرده و شورای نگهبان نیز با ادامه مخالفت دولت به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی و ایجاد بار مالی برای مجموعه دولت، طرح را تایید نکرد.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی تاکنون دو مرتبه راهکارهای مختلفی برای محل منابع یارانه سوم به دولت ارائه کرد اما در هر بار دولت با ادعای اینکه پول ندارد، زیر بار اجرای آن نرفت.

شائبه سیاسی کاری در مقوله حیاتی معیشت مردم قوت گرفت

هر چند برخی نمایندگان مجلس از پشت پرده ماجرا خبر داشتند و اعلام می کردند، که پول هست، ولی دولت نمی خواهد این پول از کانال طرح حمایتی مجلس به مردم پرداخت شود، با همه این احوال گمان میشد که واقعا منابعی برای اجرای این طرح وجود ندارد، اما حالا رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت از طرح ۲۲ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه جدید و وام به مردم در ماههای باقی مانده سال پرده برداری کرده است.

در واقع سوالی که در همین ابتدا مطرح می‌شود این است که چرا دولت به بهانه بار مالی با طرح مجلس مخالفت می کرد و چند روز بعد خود طرح جایگزین پرداخت یارانه را در دستور کار قرار داده است. این رویه تداعی کننده نوعی سیاسی کاری در تصمیم گیرهای دولت آن هم در مقوله مهم معیشت مردم در شرایط سخت تحریمی است.

جوهر نامه جنجالی نوبخت خشک نشده اعانه جدید رونمایی شد!

از طرف دیگر محمد باقر نوبخت اخیرا در مکاتبه ای با رئیس مجلس خبر ساز شده است. نوبخت گفته بود مردم به دنبال اعانه و یارانه نیستند، حالا یک روز از نامه نوبخت نگذشته که رئیس جمهور از طرحی برای پرداخت یارانه جدید خبر داده است. ای کاش حداقل اجازه می‌دادید جوهر نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اعانه و یارانه خشک می‌شد و بعد از طرح دولتی پرداخت یارانه رونمایی می‌کردید!

تسنیم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر