logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۰
[ شناسه خبر : ۱۸۱۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
علی رغم قولهای مسئولان؛

سالها چشم‌انتظاری برای تکمیل پروژه راه‌آهن زنجان-تهران/ تکلیف طلب پیمانکاران هنوز مشخص نیست

سالها-چشم‌انتظاری-برای-تکمیل-پروژه-راه‌آهن-زنجان-تهران-تکلیف-طلب-پیمانکاران-هنوز-مشخص-نیست
مسئولان با اختصاص اعتبار 200 میلیاردی قول تکمیل پروژه راه آهن زنجان-تهران را می‌دهند، اما هنوز تکلیف بدهی‌ها به پیمانکاران به صورت شفا مشخص نشده است.

به گزارش موج رسا; هفتمین سفر استانی رئیس‌جمهور به زنجان روز چهارشنبه 30 مهر سال 93 صورت گرفت که روحانی در این سفر در راستای اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و توسعه و پیشرفت استان زنجان وعده‌هایی را به مردم داد.

پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین از مصوبات سفر روحانی به زنجان در سال 93 بود و این پروژه تا به امروز با مشکلات بسیاری مواجه شده و قرار بود این پروژه طی دو سال به بهره‌برداری برسد اما تا امروز این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است.

یکی از مشکلاتی که موجب به تاخیر افتادن این پروژه شده بود عدم تخصیص اعتبار بود که مسئولان استانی از تامین اعتبار این پروژه خبر می‌دهند و با وعده‌هایی که داده شده قرار است این پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

پیشرفت بالای 70 درصدی

مهرداد سلطانی در مورد وضعیت دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین به خبرنگار موج رسا گفت: این پروژه بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تاکید براینکه استاندار زنجان اجرای پروژه را از شرکت راه آهن و سازمان مدیریت برنامه و بودجه پیگیری می‌کند افزود: این پروژه به 300 میلیارد تومان نقدینگی نیاز است تا پیمانکاران بخش‌های پایانی کار را انجام دهند.

معاون عمرانی استاندار زنجان با تاکید براینکه پیشرفت پروژه در مرحله‌ای است که نیاز به نقدینگی دارد افزود: در صورت تامین نقدینگی پیمانکاران نسبت به خرید ریل اقدام خواهند کرد.

وی با تاکید براینکه استاندار زنجان در 10 روز گذشته نیز پیگیر موضوع بودند بیان کرد: مسئولان کشوری در خصوص تامین اعتبار قولهای مساعدی در زمان‌های مختلف دادند و اگر این وعده‌ها عملی شده و نقدینگی سریعا تزریق شود در مراحل پایانی پروژه مشکلی ایجاد نخواهد شد.

سلطانی خاطر نشان کرد: با تامین اعتبار مورد نیاز، این پروژه تا آخر خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 زنجان

وی گفت: به نظر بنده تامین اعتبار صورت می‌گیرد و شرایط کاملا امیدوار کننده است.

معاون عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه این پروژه جزو پروژه‌های اولویت‌دار کشور است افزود: دولت برنامه‌ریزی کرده قبل از اتمام دوره خود این پروژه را به سرانجام برساند و امیدواریم که این وعده اتفاق بیفتد.

وی در ادامه به مزیت‌های پروژه اشاره و عنوان کرد: با تکمیل پروژه امکان تبادل کالا در حجم بالا به راحتی اتفاق می‌افتد و این موضوع در اقتصاد استان تاثیر گذار است و از طرفی هم جا‌به‌جایی مسافر با کاهش زمان انجام می‌شود.

سلطانی تاکید کرد: همچنین جا‌به‌جایی کالا‌ها با هزینه پایین نسبت به حمل و نقل جاده‌ای و فرودگاهی انجام می‌شود.

اعتبار 200 میلیارد تومانی پروژه تامین شد

علی خدایی مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور نیز در مورد این پروژه به خبرنگار موج رسا گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه مساعدت و قولی که نسبت به تامین اعتبار داده بودند، عمل کردند.

وی تصریح کرد: بعد از سفر نوبخت به استان زنجان قرار شد تامین اعتبار پروژه به صورت مرحله‌ای انجام شود و تخصیص اعتبار نیز براساس پیشرفت کار صورت بگیرد.

مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور با بیان اینکه در حال حاضر نکته مهمی که وجود دارد بخش‌هایی از این پروژه که باید فعال می‌شدند فعالیت خود را انجام می‌دهند ابراز کرد: عمده زیرسازی این محور به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه پیمانکار‌ان پروژه در حال حاضر در حال خرید و تجهیز کارگاه‌های خود هستند تا ادوات مورد نیاز خط را تامین کنند افزود: پیمانکاران با تامین ادوات مورد نیاز خط از ریل، تراورس و غیره قرار است روسازی این پروژه را آغاز کنند.

خدایی با تاکید براینکه زمان اتمام پروژه که آخر امسال برای مردم استان زنجان قول داده شده است تامین خواهد شد عنوان کرد: همه اقدامات انجام می‌شود تا مردم استان زنجان از ابتدای سال آینده بتوانند از این پروژه که سال‌هاست نیمه کاره مانده منتفع شوند.

وی با تاکید براینکه 200 و 300 میلیارد تومان هزینه کل پروژه را تامین نمی‌کند افزود: این 200 میلیارد تومان تنها برای تکمیل پروژه تا بهره‌برداری را کفاف میدهد در حالی که ما به پیمانکاران پروژه بدهی زیادی داریم که باید این بدهی‌ها هم پرداخت شود.

مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور با اشاره به اینکه 102 کیلومتر از این پروژه در حوزه استان زنجان است افزود: کل پروژه در حوزه قزوین و زنجان در مجموع 177 کیلومتر است.

وی بیان کرد: موضوع مهم این است که تمام تلاش ما این است که این پروژه به بهره‌برداری برسد.

خدایی با اشاره به اینکه راه آهن در تامین ریل به پیمانکاران کمک خواهد کرد افزود: راه آهن از دارایی خود کمک می کند تا این پروژه دچار مشکل نشود و در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

زنجان

وی عنوان کرد: 200 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته از طریق سازمان برنامه‌وبودجه به راه آهن جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شد.

مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور با اشاره به اینکه هیچ اعتباری از این پروژه به استان زنجان واگذار نشده است بیان کرد: بنده نیز به عنوان مدیرکل راه آهن مسئولیت مستقیمی در این پروژه ندارم و مجری پروژه معاونت فنی و زیربنایی راه آهن کشور است.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر این پروژه 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکید کرد: این پروژه از 4 قطعه تشکیل شده است و پیشرفت فیزیکی قطعه دوم بالاتر از 73 درصد است.

خدایی به مزایای پروژه نیز اشاره و عنوان کرد: این پروژه منجر به افزایش سرعت زمان قطار‌های مسافربری می‌شود.

وی با بیان اینکه با تحقق این پروژه ترافیک خطوط به دو برابر می‌رسد عنوان کرد: توقف قطارهای در طول مسیر نیز کاهش می‌یابد.

مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی تخصیص 200 میلیارد تومان برای این پروژه یک کار بسیار مهمی بوده و با ادامه دادن پروژه و به سرانجام رساندن آن کار بسیار بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید آیا این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید و مردم استان زنجان تا کی باید انتظار بهره‌برداری این پروژه را بکشند. //ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر