logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۵
[ شناسه خبر : ۱۸۰۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یک مسئول در آب منطقه‌ای زنجان:

مصرف بی‌رویه کود و سموم موجب آلودگی منابع آبی استان زنجان می‌شود

مصرف-بی‌رویه-کود-و-سموم-موجب-آلودگی-منابع-آبی-استان-زنجان-می‌شود
رئیس بهره‌برداری و نگهداری از آبهای سطحی آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به مهمترین چالش‌های منابع آبی در استان زنجان گفت: مصرف بی‌رویه کود و سموم و تأثیر آن بر آلودگی منابع آبی، فرسوده بودن توزیع آب شهری و عدم تکمیل طرح‌های فاضلاب و عدم توسعه‌یافتگی صنعتی از چالش‌های استان در حوزه منابع آبی است.

علیرضا نجفلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اهداف اجرای طرح سازگاری با کم آبی اظهار کرد: هدف از کارگروه طرح سازگاری با کم آبی در مرحله نخست صرفه جویی 11 میلیون مترمکعبی آب در کل کشور است.

وی به سهم استان زنجان در این میزان صرفه جویی اشاره کرد و گفت: استان زنجان می بایست در منابع آب زیرزمینی حدود 332 میلیون مترمکعب و در آب سطحی نیز حدود 132 میلیون مترمکعب صرفه جویی در سال داشته باشد و البته میزان صرفه جویی مذکور در بخش کشاورزی بوده و صرفه جویی مصارف بخش های صنعت و شرب و فضای سبز بر مبنای توافق صورت گرفته در استان خواهد بود.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وضعیت مصرف آب‌های زیرزمینی و تعداد‌ چاه‌های فعال در استان گفت: 8 هزار و 809 حلقه چاه مجاز و 9 هزار و 257 حلقه چاه غیرمجاز در کل استان زنجان تاکنون حفر شده است.

وی متوسط حجم کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی در استان را حدود 125 میلیون متر مکعب عنوان و تصریح کرد: حجم کسری تجمعی منابع آبی استان هم حدود 2 میلیون و 755 میلیون متر مکعب است.

نجفلو با اشاره به اینکه وضعیت منابع آب سطحی در استان طی 10 سال گذشته رو به کاهش است گفت: بطور مثال در رودخانه زنجانرود ما شاهد تغییرات محسوسی در روند کاهش آورده این رودخانه هستیم.

وی به روند وضعیت منابع آب سطحی، مصارف سدها و تغییرات کیفیت رودخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مجموع مصارف از منابع آب سطحی و زیرزمینی در استان زنجان در بخش شرب حدود 105 میلیون مترمکعب، صنعت حدود 20 میلیون متر مکعب و در بخش کشاورزی نیز حدود یک هزار و 347 میلیون متر مکعب است.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای زنجان عمده چالشهای منابع آب استان را برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، پایین بودن عملکرد محصولات کشاورزی، کشت برنج و مسائل اجتماعی ناشی از اعلام ممنوعیت آن اعلام کرد و افزود: مصرف بی‌رویه کود و سموم و تأثیر آن بر آلودگی منابع آبی، فرسوده بودن توزیع آب شهری و عدم تکمیل طرح‌های فاضلاب و عدم توسعه‌یافتگی صنعتی در استان از دیگر مشکلات حوزه آب در استان زنجان است.

وی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از هدر رفتن منابع آبی در استان زنجان خاطرنشان کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت‌، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره برداری و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی و صنعت و خدمات از راهکارهای مهم جلوگیری از هدر رفت منابع آب استان بوده که در استان اجرا می‌شود.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر