logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۷۹۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در ستاد کرونا استان زنجان مطرح شد؛

لزوم ساماندهی و کنترل سالمندان برای کاهش خطر ابتلا به کرونا

لزوم-ساماندهی-و-کنترل-سالمندان-برای-کاهش-خطر-ابتلا-به-کرونا
واقعیتی که در بیماری کووید 19 وجود دارد این است که سالمندان، اصلی‌ترین افراد در معرض خطر و قربانیان این بیماری بوده و این گروه در صورتی که حمایت، ساماندهی و مدیریت شوند تا کمتر در معرض خطر قرار گیرند، می‌توان میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را کاهش داد.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان امشب در جلسه ستاد استانی کرونا گفت: سالمندان به دلیل ضعف سیستم بدنی و در معرض خطر بودن، خودبه‌خود تلاش بر قرنطینه بیشتری می‌کنند.

وی اظهار داشت: بیماری‌های زمینه‌ای، سوء تغذیه، افسردگی، اضطراب ناشی از ناشی از شنیدن اخبار ناگوار و سایر بیماری‌های روانی در سالمندان بیشتر از سایر افراد است.

قزلباش خاطرنشان کرد: سالمندان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی خانواده‌ها به صورت خیلی ساده، درگیر بیماری کرونا می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: تامین مایحتاج روزانه، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، تامین داروهای مورد نیاز، انجام خدمات اداری و انجام خدمات در منزل از جمله برنامه‌های سالمندان بوده که در ساماندهی و مدیریت آن‌ها باید در نظر گرفت.

وی، شناسایی سالمندان پرخطر را اولویت اصلی بیان کرد و افزود: اقدامات مراقبتی توسط تیم‌های مراقبتی با اولویت، ساماندهی موارد حمایتی، اطلاع‌رسانی و آموزش و حمایت‌های مالی و معنوی نیز محورهای بعدی هستند که می‌تواند مبنای کار در ساماندهی سالمندان باشد.

محمد محمدی، مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری سال 95 سالمندان 9.8 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دادندکه این میزان امروز بیش از 10 درصد بوده و زنجان، دهمین استان دارای جمعیت سالمند در کشور است.

وی با بیان اینکه سالمندان تحت پوشش بهزیستی استان، سالمندان معلول هستند، اظهار داشت: 4 هزار سالمند، تحت پوشش بهزیستی بوده و تاکنون زنجان، تنها استانی است که هیچ مورد مشکوک و مثبت کرونایی در مراکز بهزیستی وجود نداشته است.

هدایت صفری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت: 15 هزار سرپرست خانوار سالمند، تحت پوشش این نهاد بوده که با احتساب عائله 19 هزار نفر می‌شود.

وی با بیان اینکه 65 درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد استان را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: 61.5 درصد سالمندان تحت پوشش در روستاها و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند.

مسعود علیاری، مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان گفت: 50 هزار نفر مستمری‌بگیر در سطح استان داریم که با احتساب افراد تحت تکفل 150 هزار نفر می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین مراجعات سالمندان تامین اجتماعی به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و تعویض دفترچه درمانی است، خاطرنشان کرد: در صورت حذف دفترچه درمانی، بخش عمده‌ای از مراجعات آن‌ها کاهش می‌یابد.

علیاری افزود: تا حد امکان، خدمات مربوط به دریافت حکم مستمری و فیش حقوقی و گواهی کسر اقساط به صورت آنلاین و غیرحضوری ارائه می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر