logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۷۸۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
گزارش موج رسا از آخرین وضعیت شرکت سیمان خمسه؛

سود سیمان خمسه برای سهامداران نیست/ دعوت سهامداران به صبر با گذشت 16 سال از پذیره‌نویسی!

سود-سیمان-خمسه-برای-سهامداران-نیست-دعوت-سهامداران-به-صبر-با-گذشت-16-سال-از-پذیره‌نویسی!
پس از گذشت 16 سال از آغاز پذیره‌نویسی سهام شرکت سیمان خمسه این شرکت نه زیان‌ده و نه سودده بوده بلکه به گفته مسئولان، شرکت با چنگ و دندان نگه داشته شده و در آینده نزدیک وارد بازار بورس خواهد شد اما سهامداران باز هم باید از حضرت ایوب(ع) الگوگیری کنند.

به گزارش موج رسا; پذیره‌نویسی سهام شرکت سیمان خمسه در سال ۱۳۸۳ آغاز شد و شمار زیادی از افراد به‌ویژه شهروندان زنجانی به امید آینده‌ای درخشان و روزهای پُرامید به هر نحوی که بود با قرض و فروش لوازم منزل از جمله طلا در این پذیره‌نویسی شرکت کردند تا چند سال بعد بتوانند سود و سرمایه خوبی از این کارخانه داشته باشند اما متاسفانه با گذشت بیش از 16 سال از این پذیره‌نویسی، شرکت سیمان خمسه نه اعلام ورشکستگی کرده و نه سودی به حساب سهامداران پرداخت کرده که این موضوع، سهامداران را معترض کرده است.

برخی سهامداران در مراجعه به دفتر امور سهام و اعلام اعتراض در خصوص عدم سوددهی و ثابت ماندن قیمت سهام شرکت با این مطلب مواحه شده‌اند که اگر می‌خواهید سهماتان را بفروشید!! و این در حالی است که از یک طرف، خبرها حاکی از عرضه شدن سهام شرکت سیمان خمسه بوده و از طرف دیگر، شائبه‌ای مبنی بر تعلل مسئولان شرکت برای لبریز شدن صبر سهامداران و فروش سهام آن‌ها شده تا سهامداران عمده که 90 درصد مجموع سهامداران را تشکیل می‌دهند، صاحب کل سهام شوند.

یکی از سهامداران می‌گوید: زمان شرکت در پذیره‌نویسی، فرزندانم 15 و 12 ساله بودند و من هم با این امید با قرض گرفتن از همکارانم از سهام شرکت خریدم که در آینده و در زمان ازدواج فرزندانم از سرمایه آن استفاده کنم اما متاسفانه هیچ سود و سرمایه‌ای از شرکت ندیدم و اکنون نیز فرزندانم ازدواج کرده‌اند و هیچ امیدی به سهام خمسه ندارم و حتی نمی‌دانم برگه سهام آن را در کدام قسمت منزلمان گذاشته‌ام.

یک سهامدار دیگر که کارمند است می‌گوید: مسئولان در هنگام پذیره‌نویسی، قول داده بودند که شرکت طی 2 یا 3 سال به بهره‌برداری می‌رسد که متاسفانه حداقل 10 سال طول کشید تا به بهره‌برداری برسد.

وی می‌گوید: در هنگام پذیره‌نویسی نگفته بودند که شرکت، سهامی خاص است و همین موضوع باعث شده تا بعد از 16 سال بخواهند وارد بورس کنند که یکی از مهمترین شرایط آن تبدیل به سهامی عام است.

یکی دیگر از سهامداران که دل پُری از مسئولان شرکت دارد، می‌گوید: چند سالی می‌شود که شرکت به تولید رسیده اما متاسفانه هنوز وارد بورس نشده در حالی که اگر وارد بورس می‌شد، قیمت سهام آن افزایش پیدا می‌کرد و سهامداران به آینده امیدوار می‌شدند.

این سهامدار اظهار می‌کند: تمام افزایش سرمایه شرکت تاکنون فقط از محل آورده نقدی سهامداران بوده و شرکت هیچگونه سودی نداشته است پس مردم چه امیدی به افزایش سرمایه و سوددهی می‌توانند داشته باشند؟!

یکی دیگر از سهامداران شرکت که خود از فعالان بازار بورس بوده و اطلاعات شرکت‌های مختلف بورسی را مطالعه می‌کند، می‌گوید: مجمع سالیانه شرکت سیمان خمسه یا برگزار نمی‌شود و یا اطلاع‌رسانی لازم و دقیق صورت نمی‌گیرد که سهامداران بتوانند با حضور در مجمع به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود بپردازند.

وی ابراز می‌کند: اگر شرکت سیمان خمسه، سودده نیست باید ارزیابی شده و به قیمت روز به فروش رسیده و پول مردم بی‌گناه را پس بدهند و اگر صرفه ندارد چرا ادامه می‌دهند؟! ضمن اینکه اگر شرکت، فعال است چرا شفاف‌سازی نمی‌کنند و سود آن عاید سهامداران نمی‌شود؟!

یکی دیگر از سهامداران می‌گوید: من در زمان پذیره‌نویسی سهام شرکت، تازه اردواج کرده بودم و همان موقع، طلاهای همسرم را به قیمت هر گرم 8 تا 9 هزار تومان فروختیم و سهام خریدیم که امروز قیمت سهام شرکت، ثابت مانده اما هر گرم طلا به بیش از یک میلیون و 300 هزار تمان رسیده است.

وی با بیان اینکه خیلی‌ها در این سهام، متضرر شده‌اند، می‌افزاید: خود من این وعده را به همسرم داده بودم که با فروش سهام شرکت، می‌توانیم خانه بخریم و صاحبخانه شویم اما متاسفانه امروز خانه که هیچ حتی برای خریدن همان مقدار طلا نیز باید چند سال، کار کنم چرا که در سال 83 برای خرید سهام سیمان خمسه 111 گرم طلا فروختیم که امروز قیمت آن بیش از 150 میلیون تومان می‌شود اما سهام همچنان درجا می‌زند!!!!!

وی ادامه می‌دهد: چطور می‌شود شرکت پتروشیمی که هم پذیره‌نویسی آن حداقل 2 سال بعد از سیمان خمسه بوده و هم تولید ندارد اما امروز سهام آن در بورس، معامله شده و قیمت سهام آن نیز حتی در مقطعی 10 برابر هم شد اما قیمت سهام سیمان خمسه علی‌رغم داشتن تولید، ثابت مانده است؟؟!!!!

برای بررسی موضوع به سراغ مسئولین مختلف استان و همینطور مسئولین شرکت رفتیم.

*‌‌ سود حاصله به دلیل بدهی شرکت، قابل پرداخت به سهامداران نیست

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه مسئولان شرکت سیمان خمسه اقدام به دریافت تسهیلات کرده‌اند، گفت: مسئولان شرکت، اقساط وام‌های دریافتی را به طور منظم و در موعد مقرر پرداخت می‌کنند اما به دلیل بدهکار بودن به سیستم بانکی، سود ناشی از تولیدات به اندازه‌ای نیست که بخواهند به سهامداران پرداخت کرده و وارد بورس شوند.

وی اظهار داشت: با وجود این در اواخر سال گذشته، جلساتی از طریق استانداری و با هماهنگی دادستان مرکز استان برای بررسی وضعیت آن‌ها برگزار شد و الان مقدمات ورود شرکت به بازار سهام در حال پیگیری است.

آبی‌پور اظهار داشت: با علت‌های طولانی و زمان‌بر شدن فرآیند تولید و ورود به بورس، کاری ندارم چون در آن زمان مسئولیتی نداشتم اما بعد از اینکه خودم وارد حوزه اقتصادی استانداری شدم، بررسی‌های لازم را انجام دادم تا اینکه در نهایت این موضوع با همراهی دادستان مرکز استان حل و به مسئولان شرکت نیز ابلاغ شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان تصریح کرد: جلساتی نیز در این خصوص در اداره کل امرو اقتصادی و دارایی استان برگزار و در نهایت، ورود شرکت به بازار بورس به مسئولان شرکت، ابلاغ شده و مقدمات ورود به بورس را آماده کرده‌اند که این اتفاق در آینده نزدیک خواهد افتاد.

وی در خصوص شائبه‌های ایجاد شده مبنی بر لبریز شدن صبر سهامداران و فروش سهام آن‌ها و در نتیجه متعلق شدن تمام سهام به سهامداران عمده، گفت: من کاری با شایعات ندارم و جواب هم نمی‌دهم زیرا شایعات، مبنای مشخصی ندارند.

آبی‌پور خاطرنشان کرد: آنچه که من می‌گویم، اقدامات قانونی است که با هماهنگی استانداری، دارایی و دادستان انجام شده و مسئولان شرکت نیز مکلف شده‌اند تا مقدمات ورود به بازار بورس را فراهم کنند.

اظهارات دادستان زنجان

حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان مرکز استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه این موضوع، ارتباطی به دادسرا ندارد، گفت: دادستان، مدعی‌العموم است اما در جایی که مالک خصوصی دارد به دادستان مربوط نمی‌شود.

وی در خصوص اعتراض سهامداران اظهار داشت: اعتراض نفر، مهم نیست زیرا قانون گفته که وقتی می‌توان مدعی کیفری شد که 20 درصد سهامداران، شاکی باشند در حالی که کمتر از 20 درصد سهامداران، اعتراض دارند و نمی‌توانند شکایت کیفری کنند.

حجت‌الاسلام کرمی با تاکید بر اینکه اعتراض تعداد کمی از سهامداران به دادسرا مربوط نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما به عنوان مدعی‌العموم نمی‌توانیم به یک شرکت خصوصی بگوییم که چرا سود سهام را نمی‌دهی یا چرا کم یا زیاد می‌دهی و یا اینکه چرا وارد بورس نمی‌شوی؟!! چرا که وقتی صاحب شرکت بگوید دوست ندارم وارد بورس شوم، چیزی نمی‌توان گفت!

دادستان مرکز استان زنجان در پاسخ به اینکه سهامداران عمده و صاحبان شرکت، حَربه‌ای ایجاد کرده‌اند تا مردم، سهام خود را فروخته و آن‌ها صاحب سهام شوند، گفت: بالاخره در تمام شرکت‌ها ممکن است عده‌ای از سهامداران، رفتارهای ناپسندی نسبت به سهامداران دیگر داشته باشند و ما نمی‌توانیم به حریم مالکیت اشخاص که در قانون پذیرفته شده، ورود کنیم.

وی تصریح کرد: معنی مدعی‌العموم این نیست که هر جایی که بخواهیم می‌توانیم ورود پیدا کرده و اِعمال حاکمیت کنیم.

حجت‌الاسلام کرمی در خصوص متضرر شدن سهامداران و اینکه برخی با فروش طلا اقدام به خرید سهام کرده‌اند در حالی که قیمت طلا چندین برابر شده اما سهام، ثابت مانده است، گفت: ممکن بود همین افراد در جای دیگری سرمایه‌گذاری کرده و چندین برابر طلا سود می‌کردند. خاصیت بازار این است که یکی سود می‌کند و دیگری نمی‌کند، یکی شریک خوب گیرش می‌آید و دیگری نمی‌آید.

دادستان زنجان در پاسخ به اینکه مردم چگونه می‌توانند از حق خود دفاع کنند، خاطرنشان کرد: مردم از لحاظ قانونی می‌توانند حقوق خود را پیگیری کنند که در این صورت می‌توانند با یک وکیل، مشورت کنند.

*‌‌ سیمان خمسه با ظرفیت خوبی در حال فعالیت است

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه سیمان خمسه با ظرفیت خوبی در استان فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این شرکت، تولید خوبی داشته و زیان‌ده نیست.

وی افزود: تولید کارخانه سیمان خمسه در طول سال‌های اخیر، تفاوتی نداشته و با همان ظرفیت قبل که به نظرم مناسب است، فعالیت می‌کند.

فغفوری بیان کرد: این واحد تولیدی، یکی از واحدهایی بوده که طی این سال‌ها بدون مشکل، فعالیت کرده است.

خبرنگار موج رسا تلاش‌های فراوانی جهت ارتباط با مدیرعامل شرکت کرد اما متاسفانه به نتیجه نرسید تا اینکه از دفتر مرکزی شرکت در تهراناعلام شد که با مدیر کارخانه سیمان خمسه در زنجان تماس بگیرید.

*‌‌ سهامداران صبور باشند/ روزنه‌های امید وجود دارد

سیدحکیم صفوی، مدیر کارخانه سیمان خمسه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه شرکت، فعال است، گفت: ظرفیت تولید روزانه این کارخانه 1400 تُن کلینکر (مواد اولیه) است که ابتدا باید کلینکر، تولید شده و سپس با توجه به وجود خریدار و متقاضی، آن را تبدیل به سیمان می‌کنیم.

وی افزود: در 6 ماهه اول سال جاری نه تنها 100 درصد این تولیدات انجام شده بلکه کلینکرهای مازادی که از سال گذشته، ذخیره شده بودند نیز مصرف شده و به چرخه تولید رفته و در بازار توزیع شده است.

صفوی با بیان اینکه هیچگونه امکان نگهداری سیمان پاکتی و فله‌ای در کارخانه وجود ندارد، اظهار داشت: این غیرممکن است که سیمان تولیدی را به بازار ندهیم و علاوه بر نیاز زنجان در هر منطقه‌ای که متقاضی باشد نیز سیمان مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

مدیر کارخانه سیمان خمسه گفت: در سال 83 و هنگام پذیره‌نویسی سهام شرکت، مجموع آورده نقدی سهامداران خُرد 22 میلیارد تومان بوده که آن هم برای تصرف زمین، دیوارکشی، اجرای فنداسیون و سایر موارد هزینه شده و به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه در آن صورت، شکل خاصی نداشته و در حد یک ساختمان بوده تا اینکه یک سرمایه‌گذار، وارد شده و از طریق دریافت تسهیلات، سهام شرکت را خریداری و بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

صفوی با بیان اینکه شرکت، فعال بوده و تولید می‌کند و سرمایه‌گذار نیز هم‌اکنون اقساط تسهیلات را پرداخت می‌کند و معوقه‌ای ندارد، افزود: سیمان، کم‌ارزش‌ترین کالا در کشور است که در مقایسه با مواد غذایی و غیرغذایی و حتی کود حیوانی و شیمیایی، بسیار ارزان است و شرکت، درآمد آنچنانی ندارد که بتواند همزمان هزینه‌های تولید، پرسنل و انرژی را پوشش دهد.

مدیر کارخانه سیمان خمسه گفت: وام بانکی به سرمایه‌گذار، فشار وارد می‌کند اما با این حال، خود سرمایه‌گذار این پیشنهاد را کرده که سهام شرکت، وارد بورس شود.

وی با بیان اینکه ورود شرکت به بازار بورس، دارای مراحل و فرآیندهایی است، اظهار داشت: این فرآیندها در حال انجام بوده و در این راستا جلسات مختلفی با سازمان صمت، اداره کل دارایی، بورس منطقه و سایر مقامات استانی برگزار شده است.

صفوی با بیان اینکه شرکت سیمان خمسه، قدم‌به‌قدم جلو می‌رود تا به مرحله نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: یکی از شرایط ورود به بازا بورس، تبدیل شدن شرکت به سهامی عام است و سپس ورود به فرابورس و بعد از آن می‌تواند وارد بورس شود که مقدمات آن انجام و بقیه نیز در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه با ورود به بازار بورس، قیمت سهام شرکت نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: شرکت، تمام تلاش خود را می‌کند و اگر فرآیندها موفقیت‌آمیز به جلو برود و اتفاق خاصی نیفتد، ورود به بازار بورس انجام خواهد شد.

مدیر کارخانه سیمان خمسه سهم با بیان اینکه بیش از 90 درصد سهام شرکت را سهامداران عمده و کمتر از 10 درصد را سهامداران خرد در اختیار دارند، گفت: آخرین سرمایه ثبت‌شده شرکت 2 هزار و 70 میلیارد و 779 میلیون و 421 هزار ریال است.

وی در خصوص عدم برگزاری و یا عدم اطلاع‌رسانی مجمع عمومی شرکت، خاطرنشان کرد: در صورتی که پس از طی فرآیندها موضوع ورود به بازار بورس، تحقق یابد، پیش‌بینی شده که مجمع عمومی نیز تشکیل شود.

صفوی با تاکید بر اینکه روزنه‌های امیدی برای سهامداران وجود دارد، اظهار داشت: شرکت، تمام تلاش خود را برای تولید و ورود به بازار بورس می‌کند و از سهامداران انتظار می‌رود که مقداری صبور باشند.

بهنام آقاجانلو

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر