logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۷۸۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 38 دقیقه ]

ویژه‌های روزنامه‌های سراسری را در موج رسا بخوانید

ویژه‌های-روزنامه‌های-سراسری-را-در-موج-رسا-بخوانید
ویژه‌های روزنامه‌های سراسری صبح سه شنبه را در موج رسا دنبال کنید.

به گزارش موج رسا; موج رسا ویژه‌های روزنامه‌های سراسری را در متن زیر آورده است: 

رزونامه ایران: سدهای ضد تحریمی اقتصاد

فصل بهار امسال به عنوان نخستین فصل متأثر از شیوع کرونا درکنار تداوم آثار تحریم، با شرایط متفاوتی روبه‌رو شد. در بهار امسال، نرخ رشد اقتصادی با نفت منفی 3.5 و بدون نفت منفی 1.7 درصد بوده است. دراین فصل گروه کشاورزی 0.1، گروه صنایع و معادن منفی 4.4 و گروه خدمات منفی 3.5 درصد نسبت به فصل بهار سال 1398 رشد داشته است. درباره چرایی این نرخ‌ها، تأثیر کرونا و تحریم با جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران به گفت‌وگو نشستیم . در این گفت‌وگو می‌توان ظرفیت‌های بالقوه بخش‌های اقتصادی کشور را که در شرایط سخت تحریم و کرونایی رشد داشته باشند مشاهده کرد. برای مثال بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند رشد بالایی داشته باشد. اگر برای مثال بخش دامداری آن تقویت شود هم می‌توان تغذیه داخل را تأمین کرد و هم صادرات فرآورده‌های دامی داشت. یا برای مثال در بخش صنعت تجهیزات حمل و نقل و یا لاستیک و پلاستیک از ظرفیت‌های بالقوه این بخش هستند. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

درسال جاری علاوه بر تحریم، شیوع کرونا نیز در نخستین فصل سال جاری نمایان شده است. این دو عامل چه سهمی درافت نرخ رشد اقتصادی داشته‌اند؟

به طور قطع کرونا تأثیر زیادی درتولید بخش‌های مختلف داشته که البته به صورت عمده روی گروه خدمات مؤثر بوده است. کرونا درکنار کاهش تولید برخی از بخش‌ها باعث افزایش تولید برخی از بخش‌ها نیز شده است. با این حال دامنه تأثیر این بیماری در زیربخش‌های خدمات نمایان است. برای مثال در بخش فعالیت‌های هتلداری و رستوران نرخ رشد منفی 6.7 درصد بوده که با متوسط منفی 1.7 درصدی گروه اصلی فاصله زیادی دارد.

نرخ رشد گروه کشاورزی در بهار امسال تنها یک دهم درصد بوده است. این رشد ضعیف ناشی از چه بوده است؟

این گروه شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری است. براساس محاسبات فصل بهار ۱۳۹۹ رشد این گروه بیشتر تحت تأثیر رشد منفی زیربخش دامداری با منفی 2.3 درصد و سپس جنگلداری با منفی 1.8 درصد بوده است چراکه زیربخش‌های زراعت و باغداری و ماهیگیری به ترتیب 0.9 درصد و 8.7 درصد مثبت بوده است.

طبق محاسبات انجام شده، نرخ رشد گروه صنایع و معادن منفی 4.4 درصد است، استخراج نفت و گاز به عنوان یکی از زیربخش‌های این گروه چه سهمی درنرخ رشد منفی این گروه دارد؟

برای محاسبه ارزش افزوده فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی از آمارهای ثبتی وزارت نفت استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد رشد ارزش افزوده بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی سال ۹۸ همچنان به روند کاهشی خود معادل منفی ۳۵ درصد ادامه داده است. رشد منفی این بخش از پاییز سال ۹۷ همزمان با اجرای تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان شروع شد. در پاییز ۹۷ رشد این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی 33.5 درصد کاهش یافت و در زمستان سال ۹۷ با اندکی بهبود به منفی ۲۶ درصد رسید.

در بهار سال ۹۸ نیز روند رشد کاهشی‌تر شد و به منفی ۴۱ درصد رسید. در تابستان 9۸ بیشترین کاهش در رشد این بخش نسبت به فصل‌های قبل معادل منفی ۴۷ درصد مشاهده شد. از آنجا که شروع روند کاهشی از پاییز ۱۳۹۷ بوده، در پاییز ۹۸ رشد ارزش افزوده بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی با یک بهبود نسبت به دوره‌های قبل معادل منفی 15.3 درصد بوده است، اگرچه این بخش همچنان با رشد منفی خود تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر رشد منفی محصول ناخالص داخلی با نفت داشته است. در زمستان سال ۱۳۹۸ روند کاهشی این بخش دوباره شدت گرفت و به منفی ۲۷ رسید و در فصل بهار به منفی ۱۴ درصد رسیده است.

همان گونه که اشاره شد، دراین فصل گروه نفت با رشد منفی 14.3 درصد مواجه شده است. اگر این نرخ را با سال گذشته مقایسه کنیم شاهد بهبود نسبی هستیم. در چهارفصل سال گذشته رشد گروه نفت به ترتیب منفی 41.3، منفی 46.9، منفی 15.4 و منفی 26.9 درصد بوده و برای کل سال گذشته منفی 35 درصد بوده است که درمقایسه با منفی 14.3 درصد بهار امسال رشد منفی این بخش کمتر شده است.البته این بهبود به این دلیل است که عدد تولیدناخالص داخلی سال قبل افت بسیاری داشته و تأثیر خود را گذاشته است. اگر بخواهیم نرخ رشد را قبل از تهدید نفت مقایسه کنیم باید این اعداد را با هم جمع کنیم یعنی در یک‌سال گذشته بخش نفتی افت شدیدی را تجربه کرده است.

دررشد فعالیت سایر معادن نیز بر اساس شاخص‌های مقدار محاسبه شده 9/0 درصد بوده است. در سه ماهه اول سال مذکور، استخراج سنگ‌های فلزی با بیشترین سهم، رشدی نداشته است، استخراج سایر سنگ‌های معدنی و زغال سنگ به ترتیب دارای رشد افزایشی و کاهشی بوده‌اند.

درحالی که بخش نفت در سال‌های گذشته سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی داشت در بهار امسال سهم آن به 12.7 درصد رسیده است، آیا این کاهش سهم به معنای خروج تدریجی از اقتصاد نفتی است؟

این بخش شامل فعالیت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، لوله‌ای، آبی، هوایی، پشتیبانی و انبارداری و پست و مخابرات است که در بهار رشد منفی ۳ درصدی داشته است. تمام فعالیت‌ها بجز فعالیت پست و مخابرات دارای رشد منفی بوده است.

فعالیت حمل و نقل جاده‌ای و فعالیت پست و مخابرات با بیشترین سهم در ارزش افزوده این بخش، در فصل بهار به ترتیب از رشد منفی 5.9 درصد و 7.8 درصدی برخوردار است ولی به دلیل سهم بالاتر حمل‌و‌نقل جاده‌ای و منفی بودن سایر فعالیت‌های این بخش رشد گروه در فصل مذکور، کاهشی شده است. سایر فعالیت‌های حمل و نقل که سهم کمتری در ارزش افزوده این بخش دارند؛ شامل حمل و نقل ریلی، لوله‌ای، آبی، هوایی و پشتیبانی و انبارداری به ترتیب از رشد منفی 4.4، منفی 13.9، منفی 20.5، منفی 59.2 و منفی 38.3 درصد برخوردار است. احتمالاً شیوع ویروس 91 - DIVOC علت کاهش ارزش افزوده بخش حمل و نقل در هریک از فصول زمستان سال ۹۸ و بهار سال ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

در این بخش کدام زیربخش‌ها از کرونا بیشتر متأثر شده‌اند؟

در بهار امسال حمل و نقل هوایی به دلیل محدودیت‌ها رشد منفی 59.2 درصدی داشته که بیشترین رشد منفی است. پس از آن حمل و نقل آبی با منفی 20.5 درصد، جاده‌ای با منفی 5.9 درصد و ریلی با منفی 4.4 درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما درهمین زیر بخش، پست و مخابرات به دلیل افزایش درآمد حاصل از مکالمات به دلیل استفاده بیشتر خانوارها از اینترنت و افزایش مکالمات داخل منزل رشد 7.8 درصدی داشته است.

تحت تأثیر متغیرهای مؤثر، مصرف نهایی خانوارها چه تغییری کرده است؟

در فصل بهار سال ۹۹، رشد مصرف نهایی خانوارهای کشور به قیمت ثابت با روند کاهشی، منفی 0.6 درصد بوده است که نسبت تمام فصول سال ۹۸، اندکی بهبود را نشان می‌دهد. البته با وجود بهبود مصرف خانوار همچنان اثرات تورمی از طریق افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، منجر به کاهش مصرف نهایی حقیقی خانوار شده و رشد متوسط قیمت‌ها از رشد مصرف خانوار به قیمت اسمی پیشی گرفته است.

بررسی هزینه‌های خوراکی خانوار به قیمت ثابت نشان می‌دهد با توجه به رشد ۱۲٫۴ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در گروه خوراکی‌ها، رشد مصرف نهایی خانوار از این گروه به ۲٫۹ درصد می‌رسد که بیشترین رشد هزینه‌های خوراکی خانوار، مربوط به سه گروه غلات، نان، آرد، رشته و فرآورده‌های آن، شیر و فرآورده‌های آن و میوه‌ها و خشکبار است. رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت‌های ثابت در گروه هزینه‌های غیر خوراکی و خدمات، بجز گروه مسکن، آب آنها و سوخت، مبلمان و گروه ارتباطات، در سایر گروه‌ها منفی بوده است.

در گروه هزینه‌های پوشاک و کفش، با توجه به رشد ۲۷٫۷ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی پوشاک و کفش، رشد این هزینه‌ها به منفی 0.8 درصد می‌رسد. در گروه حمل و نقل با توجه به رشد 47.5 درصدی شاخص بهای کالا و خدمات حمل و نقل، مصرف نهایی خانوار با رشد منفی

۲۲٫۷ درصدی مواجه شد.

در گروه تفریح و فرهنگ، با توجه به شرایط خاص پیش آمده و رشد ۲۵٫۴ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تفریح و فرهنگ، رقم رشد به منفی ۳۳٫۴ درصد رسیده است. در گروه‌های هتل و رستوران و کالاها و خدمات متفرقه، کاهش هزینه‌های خانوار با توجه به رعایت‌های بهداشتی از یک‌سو و تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها تحت شرایط خاص بوجود آمده از سوی دیگر، رشدهای منفی ۶۹ درصدی ومنفی

۴٫۲ درصدی مصرف خانوار را به دنبال داشته است. رشد شاخص بهای کالا و خدمات گروه هتل و رستوران 17.5 درصد و گروه کالاها و خدمات ۲۳٫۳ درصد است در گروه مسکن، آب و سوخت و نیز گروه ارتباطات، مصرف نهایی خانوار رشدی مثبت به ترتیب معادل 3.3 درصد و 23.1 درصد را تجربه کرده که با توجه به رشد ۲۱٫۷ درصدی شاخص بهای کالا و خدمات مسکن و ۶٫۱ درصدی ارتباطات به وقوع پیوسته است. رشد مصرف نهایی خانوار در گروه بهداشت معادل منفی 9 درصد است که با توجه به رشد ۲۲٫۲ درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات در این گروه حاصل شده است.

باتوجه به شیوع کرونا انتظار می‌رفت که بخش بهداشت با رشد همراه شود؟

شرایط پیش آمده در خصوص شیوع ویروس کرونا هزینه‌های بیمارستانی خانوار بویژه مراجعات به بیمارستان‌های خصوصی را بشدت کاهش داد، زیرا بخش عمده‌ای از این خدمات در بیمارستان‌های دولتی به خانوارها ارائه شده است. می‌توان گفت رشد پایین هزینه‌های خانوار در این گروه متأثر از دو عامل حمایت‌های دولت برای کاهش هزینه‌های ناشی از کرونا و همچنین به تأخیر انداختن مراقبت‌های درمانی از طرف خانوار مانند هزینه‌های دندانپزشکی، تست‌های تشخیصی روتین، عمل‌های زیبایی، واکسیناسیون کودکان و... است.

کرونا تا چه حد تجارت خارجی را محدود کرد؟

از سال 96 که با افت بیش از 40 درصدی بخش نفت مواجه شدیم، این بخش به شدت کوچک شده است. اما با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم نفت بر اقتصاد ایران نمی‌توان این افت را به معنای خروج از اقتصاد نفتی معنا کرد. درکنار کاهش تولید نفت و گاز، افت درآمدهای ارزی آن روی عمده بخش‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد.

بخش صنعت تحت تأثیر چه عواملی با رشد منفی مواجه شده است؟

در فصل بهار امسال، فعالیت صنعت رشد کاهشی ۰٫۴ درصد داشته است. رشد منفی صنعت بیشتر ناشی از رشد منفی رشته فعالیت‌های ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای و ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی بوده است.

درمجموع صنعت شامل 22 رشته فعالیت است که در بهار امسال رشد 13 رشته منفی بوده است. دراین فصل بیشترین رشد منفی با 27 درصد در صنعت پوشاک بوده است. همچنین نرخ رشد صنعت چرم، منفی 11.5 درصد، انتشار و چاپ منفی 10.7 درصد، منسوجات منفی 10.5 درصد و ساخت رادیو و تلویزیون منفی 9.4 درصد بوده که بیشترین تأثیر را در منفی شدن این بخش داشته است.

در مقابل صنایعی مانند ساخت تجهیزات حمل و نقل با رشد 5.7 درصدی، لاستیک و پلاستیک با رشد 5.2 درصدی، وسایل نقلیه موتوری با رشد 4.1 درصدی و محصولات غیرفلزی با رشد 2.9 درصدی همراه بوده‌اند.

بخش ساختمان به چه دلیل افت داشته است؟

برای برآورد این بخش از اطلاعات عملکرد پرداخت‌های عمرانی دولت و همچنین اطلاعات ساعت کار نیروی کار شاغل در بخش ساختمان و مساحت زیربنا در پروانه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

بخش ساختمان در فصل بهار سال جاری همانند فصل زمستان سال ۱۳۹۸ دارای رشد کاهشی است و رشد منفی ۲ درصدی را ثبت کرده است. احتمالاً اثرات شیوع ویروس ۱۹ -COVID همچنان نقش مؤثری در کاهش فعالیت‌های ساختمانی و کاهش ارزش افزوده این بخش در فصل بهار ۱۳۹۹ نیز داشته است. همچنین بر اساس اطلاعات ثبتی وزارت صمت، رشد منفی رشته فعالیت فلزات اساسی در فصل بهار امسال و رشد منفی محصولات فولادی را می‌توان مؤید رشد منفی بخش ساختمان در فصل بهار ۱۳۹۹ دانست.

به نظر می‌رسد گروه خدمات که تقریباً نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد بیشترین تأثیر را از کرونا داشته است.

این گروه نیز در بهار امسال منفی 3.5 درصد رشد داشته است. این گروه شامل زیر بخش‌های عمده فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات واسطه گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.

خدمات عمده فروشی و خرده فروشی حلقه وصل بین عرضه و تقاضای بازار کالا است. به طوری که از یک‌سو ستانده بخش‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و ماهیگیری از کانال عمده فروشی و خرده فروشی در بازار عرضه شده و از سوی دیگر، کالاهای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی و خانوار که به واسطه واردات یا تولید داخل تأمین می‌شوند از کانال عمده‌فروشی و خرده فروشی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین انتظار بر این است که ستانده این بخش از یک سو متأثر از ستانده بخش‌های تولیدی و تجارت خارجی و از سوی دیگر متأثر از هزینه خانوارها درگروه‌های منتخب کالایی باشد. در فصل بهار سال ۱۳۹۹ رشد خدمات عمده فروشی و خرده‌فروشی منفی 6.7 درصد بوده است.

ارزش افزوده برخی فعالیت‌های خدماتی از جمله هتل و رستوران، خدمات مستغلات ، خدمات مربوط به سلامت انسان و سایر خدمات دارای رشد کاهشی ۶۳ درصدی است. شیوع ویروس ۱۹-COVID علت کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های خدماتی مذکور در فصل بهار سال ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

همچنین بخش مستغلات که شامل ۵ رشته فعالیت: خدمات واحدهای مسکونی شخصی، خدمات واحدهای مسکونی اجاری، خدمات واحدهای غیرمسکونی، خدمات دلالان و مستغلات و فعالیت کرایه و خدمات کسب و کاره انجام می‌شود، رشد منفی 6.1 درصدی داشته است.

با وجود این برخی از زیربخش‌های خدمات در این فصل رشد مثبت قابل توجهی داشته‌اند.

دقیقاً، باوجود تأثیر کرونا بر رکود ، برخی از زیربخش‌ها رشد داشته‌اند. برای مثال بخش خدمات مالی و بیمه که شامل فعالیت‌های بانک، بیمه و سایر واسطه‌گری‌های مالی است، در بهار سال ۱۳۹۹، به میزان 10.3 درصد افزایشی بوده که رشد مثبت این بخش بیشتر ناشی از فعالیت سایر واسطه‌گری‌های مالی است.

همچنین فعالیت بانک با بیشترین سهم در بخش خدمات مالی و بیمه، در بهار سال ۱۳۹۹ از رشد مثبت 5.5 درصدی برخوردار است. این درحالی است که بخش بیمه هیچ رشدی نداشته است. درمقابل فعالیت سایر واسطه‌گری‌های مالی که بیشتر فعالیت‌های بورس را دربر می‌گیرد، به دلیل رونق بازار سهام رشد قابل توجه 27 درصدی داشته است.

بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات چه تغییراتی داشته است؟

در بهار امسال ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی به قیمت ثابت منفی 47.1 درصد و ارزش واردات کالا به قیمت ثابت 62.8 درصد کاهش یافته است. در فصل زمستان نیز ارزش صادرات غیرنفتی و واردات کالا به قیمت ثابت به ترتیب 23.4 و 38.5 درصد کاهش یافته است که با توجه به نتایج، وضعیت صادرات و واردات کالا در فصل بهار ۱۳۹۹ منفی‌تر شده است و بخشی از این کاهش به شیوع ویروس ۱۹-COVID و بسته شدن مرزهای ارتباطی کشور با سایر کشورها باز می‌گردد.

پس از شیوع کرونا برخی از کشورها با نرخ‌های منفی بیشتری نسبت به ایران مواجه شدند، آیا این به معنای بهتر بودن شرایط اقتصادی ایران است؟

اقتصاد این کشورها دردوره قبل رشد داشته است و به دلیل شیوع کرونا، افت تولید دراین کشورها عدد بزرگی را نشان می‌دهد درحالی که اقتصاد ایران در سال گذشته نیز با افت شدیدی مواجه بود. برهمین اساس نمی‌توان گفت که وضعیت اقتصادی ایران نسبت به این کشورها بهتر است.

با توجه به ارقامی که در نخستین فصل سال‌جاری با آن روبه‌رو هستیم و شرایط فصل دوم سال به نظر شما تولید ناخالص داخلی کشور بهبود می‌یابد؟

با توجه به تأثیر بازار کار و تولیدناخالص داخلی بازار کار نشان می‌دهد که اثر کرونا درحال کاهش است. آمارها نشان می‌دهد که در بهار حدود 1.5 میلیون خالص اشتغال کاهش یافته است درحالی که در تابستان امسال این رقم به 1.2 میلیون رسیده است. همچنین دربهار 2 میلیون نفر از جمعیت فعال کشور کم شد درحالی که در تابستان امسال این رقم به 1.6 میلیون کاهش یافته است. جمعیت غیرفعال کشور درفصل تابستان کاهش حدود 2.2 میلیونی را نشان می‌دهد در شرایطی که در فصل بهار این عدد بیش از 2.7 میلیون نفر بود. همچنین مدت کار انجام شده درتابستان به 43.4 ساعت رسیده درصورتی که در بهار به 40.4 رسیده بود که نشان می‌دهد کم شدن ساعت کاری کمتر شده است. درمجموع درتابستان امسال از 22 گروه شغلی، 12 گروه با رشد اشتغال نسبت به بهار روبه‌رو شده‌اند.

تمام این آمارها نشان می‌دهد که در فصل تابستان با وجود تداوم آثار منفی کرونا، وضعیت بهتر شده است. حال با توجه به اینکه بازارکار به نوعی نمایانگر میزان فعالیت و تولید بخش‌های مختلف است، به نظر می‌رسد در تابستان امسال با بهبود نسبی تولید ناخالص داخلی مواجه شویم.

اول آبان روز آمار و برنامه‌ریزی بود، در سال آماری پیش‌رو چه برنامه‌هایی دارید؟

امسال شعار روز آمار و برنامه‌ریزی «ورود به قرن جدید با حکمرانی داده‌ها در نظام آماری نوین» است. در این راستا اصلی‌ترین مأموریت سال آماری پیش رو متنوع‌تر کردن آمار و حکمرانی شواهد محوراست.

بزرگترین طرح آماری در هر کشوری، سرشماری نفوس و مسکن است. دراین بخش قرار است که از روش سنتی استفاده نکنیم و با روش ثبتی مبنا انجام شود. بدین ترتیب در سرشماری که در سال 1405 انجام می‌شود دیگر مراجعه حضوری نخواهیم داشت. این سرشماری که البته کار بسیار دشواری خواهد بود، مزایای بسیار زیاد مستقیم و غیرمستقیم خواهد داشت. هزینه اجرای یک سرشماری عمومی بیش از 500 میلیارد تومان است که با روش جدید صرفه‌جویی می‌شود. در واقع با این روش یک سرشماری آنلاین خواهیم داشت.

در این بخش نیاز به کدهای یونیک مانند کدملی، پستی و کد اقتصادی است که باید در تمام سامانه‌ها از آن استفاده شود. باید تمام مکان‌ها و مناطق کشور «ژئوکد» داشته باشند که منحصر بفرد است. در این زمینه شرکت پست تاکنون 180 شهر را ژئوکد کرده است. 

رزونامه خراسان: گام های پایانی برای طرح معیشتی

رئیس مجلس از مراحل پایانی طرح تامین کالاهای اساسی خبر داد. طرحی که طبق اطلاعات اولیه آن، قرار است هر ماه به 30 میلیون ایرانی مبلغ 60 هزار تومان و به 30 میلیون عضو دهک های پایین نفری 120 هزار تومان کالابرگ الکترونیکی تخصیص یابد. این طرح در ابتدا با ابهامات مالی از سوی کارشناسان از جمله مرکز پژوهش های مجلس مواجه شده بود. اما به نظر می رسد اکنون این موارد در تعامل دولت و مجلس برطرف شده اند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست دیروز مجلس از آغاز طرح تامین کالاهای اساسی به زودی خبر داد و گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم حمایت معیشتی از مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر تاکید کردند، مجلس در گام‌های پایانی اجرایی سازی طرح حمایت معیشتی از مردم است.

وی ادامه داد: با تفاهم با دولت نخواهیم گذاشت در شرایط دشوار معیشتی مردم احساس کنند که در وسط مشکلات تنها هستند و کسی در اندیشۀ کوچک شدن سفرۀ آن ها نیست. به زودی با حفظ کرامت ملت شریف و سرافراز ایران و با همراهی مدیران اجرایی تامین کالاهای اساسی خانوارها آغاز می شود.

به گزارش خراسان، هر چند باید منتظر نهایی شدن طرح مجلس در این خصوص بود، اما بر اساس آن چه پیشتر منتشر شده، قرار است در قالب اصلاح قانون بودجه امسال، 30 هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی مردم از طریق کالابرگ الکترونیک اختصاص یابد، به این صورت که پیش بینی شده 60 میلیون نفر کارت طرح معیشت دریافت کنند و این کارت ماهانه برای هر یک از افراد به میزان 120 هزار تومان برای خرید کالاهای اساسی شارژ شود.

طبق پیش بینی ها، از این تعداد، کارت خرید کالاهای اساسی برای 30 میلیون نفر افراد کم درآمد بدون پرداخت هزینه خواهد بود و برای 30 میلیون نفر باقی مانده با پرداخت 50 درصد هزینه خرید، کارت 120 هزار تومانی به هر فرد اختصاص خواهد یافت.شایان ذکر است پیشتر و در تاریخ 8 مهرماه، کلیات این طرح به تصویب مجلس رسید، اما برای رفع ابهامات موجود به کمیسیون برنامه و بودجه برگشت داده شده بود.

این ابهامات بیشتر ناظر به تامین منابع طرح بودند. دو روز قبل نیز دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس از برگزاری جلسه ای با حضور رئیس مجلس و برخی مسئولان دولتی و برخی نمایندگان مجلس برای تامین منابع اجرای این طرح خبر داده بود.در عین حال حاج بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از توافق با دولت درباره منابع این طرح خبر داده است.

 

رزونامه شرق: شفاف‌سازی دارایی نمایندگان

 

با استقرار کارشناسان قوه قضائیه در مجلس صورت می‌گیرد شفاف‌سازی دارایی نمایندگان شرق: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از استقرار کارشناسان قوه قضائیه جهت ثبت اموال نمایندگان در مجلس خبر داد. اقبال شاکری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «خبر خوب امروز: استقرار کارشناسان قوه قضائیه در مجلس جهت ثبت اموال نمایندگان و مدیران مجلس‎».

سال گذشته رئیس قوه قضائیه اجرای قانون رسیدگی به دارایی‌های مقامات و مسئولان را ابلاغ کرد و براساس این قانون نمایندگان و مسئولان اجرائی باید اموال و دارایی‌های خود را به قوه قضائیه اعلام کنند.

‌رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ابتدای آبان‌ماه سال گذشته از مهلت یک‌ماهه برای ثبت دارایی مسئولان خبر داده بود در‌حالی‌که در روز رونمایی از این سامانه که در 31 شهریور‌ با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، وی اعلام کرد‌ مدیران و مقام‌های مسئول تا پایان مهر‌ماه فرصت ثبت‌نام دارند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری سی‌ام مهر‌ماه درباره سامانه ثبت اموال مسئولان اظهار کرد: اجرای قانون که معطل مانده بود، یک گام بلند در راستای اعتمادسازی بین مردم و مسئولان و لزوم اجرای همه قوانین لازم‌الاجرای کشور بود.

این اقدام می‌تواند یکی از زمینه‌ها برای ایجاد شفافیت و اعتماد مردم باشد. حجت‌الاسلام حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز اواخر مرداد سال جاری گفت‌ سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان با هدف شفاف‌سازی وضعیت مالی مدیران، به‌زودی به‌صورت پایلوت در تهران راه‌اندازی و افتتاح می‌شود. وی این سامانه را گامی بسیار مهم در راستای شفافیت مالی مدیران دانست و اضافه کرد: مشغول انجام ملاحظات امنیتی در این سامانه هستیم تا طوری طراحی شود که اطلاعات مسئولان در اختیار بیگانگان قرار نگیرد و سایت آن هک نشود.

براساس ماده ۱۲ این قانون، مقام‌های مسئول چه در داخل و چه در خارج کشور باید فهرست دارایی خود را شامل تمام اموال غیرمنقول، حقوق دارای ارزش مالی، مطالبات و دیون اعم از حال یا وعده‌دار، سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار از قبیل اوراق مشارکت و سهام، موجودی حساب‌های بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌ها اعم از دولتی یا غیردولتی یا قرض‌الحسنه و نظایر آن را با ذکر شماره‌حساب و هرگونه منابع درآمدی مستمر اعلام کنند.

در ماده هشت این آیین‌نامه نیز تصریح شده است: مشمولان ماده سه قانون (مسئولان 24 نهاد و سازمان) باید فهرست دارایی اعضای خانواده را از زمان لازم‌الاجرا‌شدن قانون مطابق آیین‌نامه حداکثر ظرف یک‌ماه از تاریخ راه‌اندازی سامانه اعلام کنند. اسماعیلی با اشاره به استقبال از اجرای این قانون اعلام کرد: از ۳۱ شهریور که سامانه بارگذاری شده است، به بخش‌های مختلف اعلام کردند که بیایید و این سامانه را در محل سازمان ما مستقر کنید تا افراد واجد شرایط نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. برخی مشکلات باعث شد تا بارگذاری این سامانه کمی به تأخیر بیفتد به‌گونه‌ای که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: سامانه دچار محدودیت بود و افراد برای ثبت‌نام باید به دفاتر معدود مراجعه می‌کردند؛ دستور صادر شد که با این وضعیت و حجم زیاد مسئولان مشمول، سامانه ارتقا یابد تا افراد از محل کار یا منزل یا بخش‌های دیگر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند؛ بنابر‌این بسیاری از مسئولان نسبت به ثبت دارایی‌های خود در سامانه مورد نظر اقدام کرده‌اند.

البته آماری منتشر نشده که چه تعداد از مدیران و مسئولان از این مهم سرباز زده‌اند و آیا با این افراد برخوردی شده است؟ حال که نوبت به ثبت دارایی نمایندگان جدید رسیده، باید پرسید در زمان ثبت دارایی‌های مسئولان و نمایندگان قبلی راستی‌آزمایی چگونه انجام شده است و آیا همه مسئولان حقیقت را درباره دارایی‌های خود گفته‌اند؟ هنوز گزارشی دراین‌باره منتشر نشده و همین امر بیم تشریفاتی‌شدن این ثبت دارایی‌ها را ایجاد کرده است.

کیهان: جنون خرید اسلحه در آستانه انتخابات آمریکا

سه شنبه هفته دیگر (13 آبان) انتخابات آمریکا برگزار می‌شود. تا کنون نزدیک به 60 میلیون نفر در ایالت‌های مختلف به صورت حضوری و همچنین پستی، رای خود را داده‌اند. انتخابات پیش رو در شرایطی برگزار می‌شود که جامعه آمریکا به شدت دو قطبی شده است. هر دو نامزد(جو بایدن و دونالد ترامپ) درباره پیروزی خود و شکست رقیب، ابراز اطمینان کرده‌اند. هر دو صراحتاً گفته‌اند که تنها در صورتی شکست خواهند خورد که تقلب رخ دهد. ترامپ هزاران نفر از طرفداران افراطی خود را برای نظارت بر انتخابات و جلوگیری از بروز تقلب بسیج کرده است. بسیاری از سیاه پوستان و رنگین پوستان به دلیل ترس از بروز آشوب و ناآرامی در روزهای پس از انتخابات و برای حفظ جان خود از حملات نژادپرستانه، مسلح شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان،‌اندیشکده‌ها و رسانه‌های مطرح طی ماه‌های گذشته، با توجه به تشدید تنش‌ها و حضور صدها گروه شبه نظامی مسلح که بیشترشان نیز طرفدار ترامپ هستند، نسبت به خطر بروز جنگ داخلی در آمریکا هشدار داده‌اند. خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارش تازه‌ای از هجوم جنون ‌آمیز مردم به فروشگاه‌ها در آستانه انتخابات این کشور برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی خبر داده است. بلومبرگ نوشت: به تازگی شاهد موج دوم علاقه آمریکایی‌ها به خرید انواع تسلیحات هستیم؛ چرا که مردم نگران ناآرامی‌هایی هستند که در روز‌های نزدیک به انتخابات، روز انتخابات و بعد از آن رخ می‌دهند.

این گزارش می‌افزاید: در نتیجه این شرایط، جلیقه‌های ضدگلوله، و ماسک‌های مقاوم در برابر گلوله‌های ساچمه‌ای فروخته می‌شوند و مردم عادی علاقه زیادی به خرید این اقلام از خود نشان می‌دهند. این‌ها افرادی هستند که در کوئینز و سانفرانسیسکو زندگی می‌کنند و تا همین اواخر هرگز علاقه‌ای به خرید این تجهیزات نظامی نشان نمی‌دادند، اما اکنون احساس می‌کنند باید این کار را انجام دهند. بلومبرگ می‌افزاید: ما همچنین شاهد افزایش تعداد شبه نظامیان غیرنظامی بوده ایم و این در حالی است که بسیاری از آنها از گروه‌های افراطی هستند و (مجهز شدن به) تجهیزات تاکتیکی یکی از اجزای اصلی کارشان در زمانی است که اعتراضات را به خشونت می‌کشند یا تظاهرات خودشان را برگزار می‌کنند. خرید سلاح در آمریکا در روز‌های نخست شیوع بیماری کووید ۱۹ افزایش یافت، یعنی ماه‌های مارس و آوریل(اسفند و فروردین) که شهر‌ها و ایالت‌ها به تدریج تعطیل شدند، و آنچه شاهد بودیم مشابه چیزی بود که در زمان اعلام مالکیت اسلحه در نخستین بار شاهد بودیم.

نظرسنجی رویترز

نتایج نظرسنجی رویترز-ایپسوس نشان می‌دهد، بیش از چهار تن از ۱۰ حامی ترامپ جمهوری‌خواه و بایدن دموکرات می‌گویند که چنانچه نامزد مورد نظرشان بازنده شود، نتایج انتخابات را نمی‌پذیرند.

به گزارش ایسنا، این نظرسنجی که از ۱۳ تا ۲۰ اکتبر(22 مهر تا 29 مهر) انجام شد نشان می‌دهد، ۴۳ درصد از حامیان بایدن پیروزی ترامپ را قبول نخواهند کرد و در مقابل، ۴۱ درصد از آمریکایی‌هایی که خواستار انتخاب دوباره ترامپ هستند، پیروزی بایدن را قبول نمی‌کنند. تعداد کمتری برای ابراز نارضایتی خودشان وارد عمل می‌شوند؛ ۲۲ درصد از حامیان بایدن و ۱۶ درصد از حامیان ترامپ گفتند که در صورت شکست نامزد مورد نظرشان، به اعتراضات خیابانی یا حتی خشونت روی می‌آورند.دونالد‌گرین، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید، نتایج این نظرسنجی تاییدی بر نگرانی‌های او درباره خشونت پس از انتخابات است.

اما او همچنین هشدار داد که اگر انتخابات شانه به شانه باشد، یا یکی از نامزدها ادعاهای معتبری درباره تقلب انتخاباتی داشته باشد، این امر می‌تواند به نارضایتی‌ و اعتراضاتی گسترده‌تر از آنچه این نظرسنجی‌ نشان می‌دهد، بینجامد.

برکناری رؤسای اف بی‌آی، سیا و پنتاگون

پایگاه خبری «آکسیوس» نیز به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید گزارش داده است که اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برنده شود، لیستی از اخراجی‌های دولت را آماده کرده است.

به گفته دو مقام مطلع، ترامپ قصد دارد بلافاصله بعد از پیروزی، «کریستوفر ری» رئیس‌پلیس فدرال، «جینا‌هاسپل» رئیس‌سازمان سیا و «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور را برکنار و افراد جدیدی را جایگزین آنها کند.براساس این گزارش، لیست افرادی که قرار است عوض شوند طولانی است، اما این سه نفر در اولویت هستند و اول از همه، رئیس‌اف بی‌آی قرار دارد.آکسیوس در ادامه توضیح داده است که کریستوفر ری و جینا‌هاسپل در حلقه داخلی ترامپ در کاخ سفید جزو غیرقابل اعتمادترین‌ها هستند و اگر دردسرهای انتخاباتی و تبعات آن نبود، هر دوی آنها را حتی قبل از انتخابات تغییر می‌داد. پیش از این گزارش شده بود که رئیس‌کارکنان کاخ سفید از کارکنان این ستاد نیز خواسته است که همگی استعفای خود را آماده کنند تا در صورت پیروزی ترامپ، دست وی برای تغییر و تحولات جدید باز باشد.

مصاحبه نیمه تمام خبر دیگر از آمریکا اینکه «دونالد ترامپ» بعد از مواجه شدن با سؤالات ناخوشایند درباره نحوه عملکردش در مقابله با همه‌گیری کرونا و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای حمله به مخالفانش، مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» را به طور ناگهانی رها کرد.شبکه آمریکایی روز یکشنبه این مصاحبه را که باعث جنجال بین سی‌بی‌اس و کاخ سفید شده، منتشر کرد. ترامپ بعد از ترک این گفت‌وگو، آن را جعلی و مغرضانه توصیف کرده بود.

به گزارش «هافینگتون پست»، «لسلی استال»، مجری برنامه، بخش جنجالی را با این پرسش از ترامپ آغاز کرد که آیا آمادگی دارد با سؤالات سخت مواجه شود و سپس در ادامه به نرخ افزایشی ابتلا به کرونا در آمریکا، از دست رفتن مشاغل و بی‌اعتقادی او به استفاده از ماسک در جلوگیری از بیماری پرداخت.بالاخره سؤال آخر مجری، کاسه صبر ترامپ را لبریز کرد و باعث شد مصاحبه را پایان بدهد. استال از ترامپ پرسید: آیا فکر می‌کنید توئیت‌های شما و برچسب زدن به دیگران، باعث دلسردی آنها نمی‌شود؟ترامپ در پاسخ می‌گوید: نه، فکر می‌کنم اگر شبکه اجتماعی نداشتم، اینجا نبودم، رسانه جعلی است، و صادقانه بگویم، اگر شبکه اجتماعی نداشتم، هیچ راهی برای رساندن صدایم نداشتم.چند دقیقه بعد یکی از عوامل برنامه زمان باقی مانده از مصاحبه را یادآوری می‌کند که در این لحظه ترامپ می‌گوید کارش دیگر تمام شده و باید برود.

 

 

وطن امروز: ابلیس پاریس

گروه بین‌الملل: با افزایش اعتراضات و محکومیت مواضع ضداسلامی رئیس‌جمهور فرانسه، مکرون نه فقط از جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان دنیا عذرخواهی نکرد، بلکه از اقدام خود دفاع کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک پست توئیتری با دفاع از اقدامات خود نوشت: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. اهانت به ساحت نورانی پیامبر اسلام طی هفته‌های اخیر با انتشار مجدد کاریکاتورهای موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو کلید خورد اما این بار با حمایت دولت فرانسه، برخی مدارس و موسسات آموزشی نیز در اقدامی هماهنگ این کاریکاتورهای موهن را در کلاس‌های آموزشی منتشر و توزیع کردند؛ اقداماتی که بویژه خشم مسلمانان فرانسه را برانگیخت. مکرون پس از قتل یک معلم تاریخ در پاریس که تصاویر موهن از پیامبر اسلام(ص) را در کلاس‌های درس به نمایش گذاشته بود، ضمن حمایت از انتشار چنین تصاویری به بهانه آزادی بیان تاکید کرد کشورش به پشتیبانی از انتشار این تصاویر ادامه خواهد داد. امانوئل مکرون اواخر هفته گذشته به صراحت گفت: کشور فرانسه پرچم لائیک را بالا می‌کشد.

وی افزود: ما از کاریکاتور کشیدن دست‌بردار نیستیم حتی اگر این موضوع باعث دلخوری بعضی‌ها شود. اظهارات ضداسلامی مکرون سبب شد تا دور جدیدی از توهین به پیامبر مهربانی‌ها در این کشور شکل بگیرد به گونه‌ای که جریانات ضداسلامی، کاریکاتورهای جسارت‌آمیز به ساحت پیامبر را با حمایت رئیس‌جمهور فرانسه در خیابان‌های شهر‌ پاریس به صورت بزرگ به نمایش گذاشته‌اند! حتی در چند مورد طیف‌های تندروی فرانسوی اقدام به آتش ‌زدن قرآن مجید کردند.همچنین اظهارات اخیر مکرون سبب شد تا دور جدیدی از اعتراضات در دنیای اسلام شکل بگیرد. * سابقه دیرینه اسلام‌ستیزی دولت فرانسه دور جدید اسلام‌ستیزی در فرانسه داستان تازه‌ای نیست و سابقه‌ای 16 ساله دارد. چند هفته پیش که همزمان با عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی مجله شارلی ابدو کاریکاتور‌های موهن علیه پیامبر اسلام‌(ص) را دوباره منتشر کرد، می‌شد تصور کرد که دور جدید اسلام‌ستیزی با چراغ سبز دولت فرانسه در اروپا آغاز شده است و دامنه آن هر لحظه گسترده‌تر شود.

ورود دوباره مکرون به جریان اسلام‌ستیزی و میدان‌دار شدن وی چیزی نیست جز تلاش برای اسلام‌هراسی سیستماتیک و تلاش برای کنترل گسترش اسلام در غرب. چند هفته پیش که شارلی ابدو کاریکاتورهای تاریخ گذشته خود را دوباره منتشر کرد، چند حادثه در اطراف این مجله رخ داد که از نگاه سرویس‌های امنیتی فرانسه اتفاقاتی طبیعی ارزیابی شد اما حمله به معلم فرانسوی و سر بریدن وی بهانه تازه‌ای به دست سرویس امنیتی فرانسه و شخص مکرون داد تا پای مسلمانان را به این پرونده باز کند و به بهانه قتل یک شهروند فرانسوی توسط یک شهروند فرانسوی دیگر موضوع را به درگیری‌های مذهبی کشیده و به بهانه آن با پیامبر اکرم(ص) تسویه‌حساب کند. * افزایش تبعیض علیه مسلمانان فرانسوی در فرانسه تبعیض سیستماتیک علیه مسلمانان با حمایت دولت به استناد نظرسنجی‌های انجام شده از جامعه مسلمانان این کشور وجود دارد. بنا بر اعلام موسسه نظرسنجی ایفاپ، زنان مسلمان فرانسوی بیشتر از مردان در جامعه مورد تبعیض قرار می‌گیرند. ۴۵ درصد زنان مسلمان فرانسوی دست‌کم یکبار با تبعیض مواجه شده‌اند، در حالی که ۳۵ درصد مردان مسلمان تبعیض را تجربه کرده‌اند.

مسلمانان در موارد متعددی از جمله برای کاریابی، اجاره مسکن، کافه‌نشینی و حتی راه رفتن در خیابان با تبعیض از سوی شهروندان دیگر روبه‌رو بوده‌اند. این یکی از جدیدترین نظرسنجی‌ها از شهروندان مسلمان فرانسوی است که آبان سال گذشته منتشر شد و بر اساس آن، بیش از ۴۲ درصد آنهایی که به سوال‌ها پاسخ داده‌اند، گفته‌اند بار‌ها به دلیل اعتقادات دینی مورد اهانت و تبعیض قرار گرفته‌اند. موسسه نظرسنجی ایفاپ برای انجام این تحقیق با ۱۰۰۷ مسلمان فرانسوی که بالای 15 سال دارند، مصاحبه کرده است. ۲۸ درصد آنها گفته‌اند توسط پلیس برای کنترل هویت بازجویی شده‌اند. ۲۲ درصد برای یافتن آپارتمان دچار تبعیض شده‌اند و ۲۴ درصد برای کاریابی به مشکل خورده‌اند. از سوی دیگر بنا به نتیجه این نظرسنجی از هر 4مسلمان فرانسوی یک نفر مورد توهین و آزار کلامی قرار گرفته است.

این در حالی است که تنها ۹ درصد فرانسوی‌ها با چنین مشکلی رو‌به‌رو شده‌اند. 7 درصد افراد مصاحبه‌شونده مسلمان نیز گفته‌اند مورد آزار فیزیکی قرارگرفته‌اند. چندی پیش نیز مجلس سنای فرانسه که اکثریت آن را راست‌گرایان تشکیل می‌دهند لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن مادران محجبه نمی‌توانند فرزندان دانش‌آموز خود را در فعالیت‌های خارج از مدرسه همراهی کنند. فرانسه بیشترین جمعیت مسلمان را در میان کشور‌های اروپایی دارد و از ۶۷ میلیون جمعیت آن 6 میلیون نفر مسلمان هستند.

 

با این حال از سال ۲۰۰۴ و پس از مشاجره‌های بسیار بر سر لباس دانش‌آموزان مسلمان، ممنوعیت پوشیدن هرگونه لباسی که نمادی از مذهب در آن باشد در مدارس این کشور به صورت قانون درآمد. همچنین فرانسه نخستین کشوری در اروپا بود که سال ۲۰۱۰ پوشاندن صورت در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرد. سال ۲۰۱۴ دادگاه حقوق ‌بشر اروپا این ممنوعیت را پذیرفت اما اعلام کرد این قانون به نظر زیاده‌روی می‌رسد. در جامعه سکولار فرانسه سال‌هاست گروه‌های طرفدار حقوق‌بشر معتقدند قوانین سکولار این کشور سبب شده است اسلام‌هراسی در اروپا تقویت شود و زنان مسلمان مورد تبعیض قرار بگیرند. * تحریم محصولات فرانسوی در کشورهای عربی به دنبال توهین مکرون به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص)، برای روز سوم هشتگ تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای عربی به ترند اول تبدیل شد و بسیاری استفاده از این کالاها را ممنوع کردند. چندین شرکت غذایی عربی در واکنش به اظهارات اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه، محصولات فرانسوی را از فروشگاه‌های‌شان جمع‌آوری کردند. انجمن‌های بازرگانی عربی متعدد در اعتراض به اظهارات مکرون بایکوت محصولات فرانسوی را اعلام کردند. هشتگ‌هایی مانند محصولات فرانسوی را بایکوت کنید به زبان انگلیسی در کشورهایی نظیر کویت، قطر، فلسطین، مصر، الجزایر، اردن، عربستان و ترکیه ترند شد. در کویت، رئیس و اعضای هیات‌مدیره جامعه تعاونی النعیم تصمیم گرفتند همه محصولات فرانسوی را بایکوت و از قفسه‌های فروشگاه‌ها جمع‌آوری کنند.

انجمن ضحیات‌التحر هم اقدام مشابهی انجام داد و اعلام کرد در واکنش به مواضع مکرون تصمیم گرفتیم همه محصولات فرانسوی را از بازار و شعبه‌ها تا اطلاع ثانوی جمع‌آوری کنیم. در قطر شرکت لبنیاتی وجباح بایکوت محصولات فرانسوی را اعلام کرد و وعده داد جایگزین‌های دیگری عرضه می‌کند. شرکت کالاهای مصرفی المیرای قطر هم در توئیتر اعلام کرد تا اطلاع ثانوی کالاهای فرانسوی را از قفسه‌هایش جمع‌آوری کرده است. این شرکت اعلام کرد به عنوان یک شرکت ملی مطابق با دیدگاهی که از مذهب حقیقی و آداب و سنن خود داریم و به شکلی که در خدمت کشور و ایمان‌مان باشد و تمایلات مشتریان‌مان را برآورده کند، عمل می‌کنیم. دانشگاه قطر هم به این کارزار پیوست و مدیریتش با اشاره به سوءاستفاده از اسلام و نمادهایش، هفته فرهنگی فرانسه را تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت. شورای همکاری خلیج‌فارس اظهارات مکرون را غیرمسؤولانه خواند و اعلام کرد این اظهارات باعث گسترش فرهنگ نفرت در میان افراد می‌شود. بر اساس گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره، سازمان همکاری اسلامی روز جمعه ادامه حملات فرانسه علیه مسلمانان با اهانت به نمادهای مذهبی را محکوم کرد. * فرانسه: ما را تحریم نکنید دولت فرانسه حتی در مخیله‌اش هم نمی‌گنجید اظهارات ضداسلامی مکرون اینگونه سبب تحریم گسترده کالاهای فرانسوی در دنیای اسلام شود. همین هم سبب آغاز تکاپوی دستگاه دیپلماسی فرانسه برای بازگرداندن اوضاع به حالت عادی شد. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای طلبکارانه اعلام کرد: درخواست‌ها برای تحریم بیهوده است و باید فورا متوقف شود.

همچنین تمام حملاتی که کشورمان در معرض آن قرار دارد و «اقلیت تندرو» پشت آن هستند، باید متوقف شود. در این بیانیه بدون اشاره به جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان دنیا آمده است: در تعدادی از کشورهای خاورمیانه طی روزهای اخیر درخواست‌هایی برای تحریم کالاهای فرانسه بویژه در زمینه کشاورزی و غذایی شکل گرفت. همچنین برخی با عبارت‌هایی که «بیشتر ایجاد انزجار و نفرت می‌کند»، خواهان تظاهرات شدند. این درخواست‌ها مواضعی را که فرانسه به خاطر «آزادی بیان و آزادی مذهب و مخالفت با نفرت‌پراکنی» از آن دفاع می‌کند، خدشه‌دار می‌کند. * انتقاد دوباره اردوغان از مکرون: برو آزمایش روانی بده رئیس‌جمهوری ترکیه که از زمان دور جدید حملات مکرون به اسلام شدیدترین اظهارات را علیه وی داشته است، بار دیگر خواستار آزمایش روانی رئیس‌جمهوری فرانسه شد. رجب طیب اردوغان بار دیگر در بحبوحه تنش دیپلماتیک میان آنکارا و پاریس، از مکرون خواست آزمایش کنترل روانی بدهد. وی یک روز پس از آنکه با الفاظ تندی به همتای فرانسوی‌اش حمله کرد، بار دیگر نظیر همان سخنان را تکرار کرد و گفت: فکر اردوغان شبانه‌روز ذهن مکرون را اشغال کرده است. وی افزود: به همین دلیل او واقعا نیاز دارد تحت آزمایش [روانی] قرار گیرد. اردوغان روز شنبه گفته بود امانوئل ماکرون به دلیل رفتاری که با مسلمانان کشور خودش دارد، باید بدهد عقلش را بررسی کنند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین از مردم کشورش خواست کالاهای فرانسوی را تحریم کنند. دولت فرانسه هم با محکوم کردن این اظهارات، سفیر خود در آنکارا را برای رایزنی به پاریس فراخواند.

 

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز پس از بیانیه الیزه، سخنان اردوغان را تبلیغاتی مسموم و موهن علیه فرانسه خواند و گفت اینگونه اظهارات نشان‌دهنده اراده‌ای برای تیز کردن آتش کینه‌توزی است. *** [آماری متفاوت از اسلام‌هراسی سیستماتیک در اروپا] ۴ ماه قبل که تظاهرات مرتبط با قتل جورج فلوید (شهروند سیاه‌پوست آمریکایی) تحت عنوان جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» در آمریکا به راه افتاد و پس از آن شهرهای بزرگ اروپایی را نیز فرا گرفت، اتحادیه اروپایی در اقدامی بی‌سابقه و سریع اولین نماینده هماهنگ‌کننده خود در امور ضدنژادپرستی را معرفی کرد اما واقعیت امر این است که اگر اقدامات اتحادیه اروپایی منجر به مقابله با تعصبات اسلام‌ستیزانه در اروپا نشود، عملا این اتفاق حاصلی برای اروپا نداشته است. اخیرا «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده است ما به جای ایجاد «اتحادیه‌ای واقعا ضدنژادپرستی»، یک اتحادیه ضدمسلمان ساخته‌ایم. تعصب درباره مسلمانان در هر گوشه اروپا وجود دارد. به گفته او اتحادیه اروپایی نه‌تنها اروپایی‌های پیرو اسلام را مورد تبعیض قرار می‌دهد، بلکه میزان خشونت علیه مسلمانان هم در حال افزایش است. در زیر آماری از اسلام‌هراسی و انواع آن در اروپا آمده است. این آمار منبعث از جدیدترین گزارش سالانه پایگاه اسلام‌هراسی در اروپا در سال 2019 (منتشر‌شده در 2020) است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر