logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۲
[ شناسه خبر : ۱۷۵۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس مرکز ملی فرش ایران:

راه‌اندازی پایانه صادراتی فرش کشور در زنجان به رونق این صنعت کمک می‌کند/ کاهش فروش فرش فقط به خاطر تحریم نبود

راه‌اندازی-پایانه-صادراتی-فرش-کشور-در-زنجان-به-رونق-این-صنعت-کمک-می‌کند-کاهش-فروش-فرش-فقط-به-خاطر-تحریم-نبود
رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستبافت ایرانی بعد از نفت، دومین محصولی بود که تحریم شد، گفت: البته تحریم به تنهایی در کاهش فروش این کالا، موثر نبوده بلکه عوامل متعددی از جمله عدم هویت‌سازی، فرهنگ‌سازی و بسترسازی در کاهش فروش این هنر ایرانی تاثیر دارد.

به گزارش موج رسا; فرحناز رافع امروز در جلسه مشترک کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه توسعه صادرات استان زنجان اظهار داشت: قالی ایران از لحاظ کیفیت در جهان می‌درخشد اما در هیچ جای کشور، تبلیغی از فرش ایرانی نمی‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: هر کالایی برای ورود به بازار رقابتی و صادراتی باید دارای مزیت‌هایی باشد که در بازار جهانی تعریف خاص خود را دارد.

رافع تصریح کرد: با وجود اینکه فرش ایرانی، کیفیت بالایی دارد اما فروش آن از سال 73 به بعد روزبه‌روز پایین آمده که علت‌های مختلفی دارد.

وی افزود: 18 هنرستان تخصصی فرش در کشور وجود دارد که آمار دانش‌اموزان آن‌ها روزبه‌روز کاهش یافته و ما نتوانستیم کاری برای آن کنیم و در واقع، علم بازرگانی برای فروش این محصول را به‌روز نکرده‌ایم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستبافت ایرانی، گران نیست، گفت: فرش دستبافت ایرانی شاید 7 میلیون تومان قیمت داشته باشد که معادل همان فرش ماشینی به قیمت 10 و حتی 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد در حالی که فرش ماشینی از نخ‌های پلاستیکی بوده و ضررهای جسمانی و بیماری‌های زیادی در پی دارد.

وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه زیرساخت‌های صادراتی است تا محصول رقابتی بتواند در بازار حضور یافته و به جامعه هدف برسد که فرش نیز از این قاعده مستنثی نبوده و با توسعه زیرساخت‌های بازرگانی خارجی می‌تواند بازار جهانی را از آن خود کند.

رافع با اشاره به افتتاح پایانه صادراتی فرش کشور در زنجان خاطرنشان کرد: پایانه صادراتی تخصصی یک کالا سبب می‌شود هم آن کالا خود را در جهان نشان دهد و هم از هزینه‌های پنهان که برای کالا به وجود می‌آید جلوگیری شود.

وی کاهش فروش فرش دستبافت را علت اصلی کاهش شمار بافندگان بیان کرد و گفت: به همین منظور، پایانه صادراتی تخصصی فرش دستبافت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نمایشگاه کاسپین زنجان افتتاح می‌شود.

رافع افزود: در کنار افتتاح پایانه صادراتی تخصصی فرش، نمایشگاه مجازی و اقدامات دیگری در سطح بین‌المللی انجام می‌شود که به 600 پایانه متصل است و امیدواریم با این کار، شاهد جذب بازارهای جهانی و افزایش فروش قالی ایرانی باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: حمایت معاونت روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نسبت به بیمه رایگان به مدت یک سال برای قالیبافان روستایی و همینطور تسهیلات معیشتی، کمک زیادی به فرش دستبافت کرده است.

وی اظهار داشت: قالیبافان، روزهای سختی را سپری می‌کنند و به‌رغم افزایش تولید، فروش آن به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن بیماری کرونا پایین است.

رافع، فرش دستبافت را یکی از هویت‌های ایرانیان نام برد و خاطرنشان کرد: در هر نقطه‌ای از کشور، قالیبافی وجود دارد اما در عمل، کار خاصی در تامین مواد اولیه، عرضه و صادرات برای زنجیره ارزش قالی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه فرش دستبافت می‌تواند مشکلات حوزه اشتغال را حل کند، تصریح کرد: بیش از 31 صنعت وابسته به فرش دستبافت وجود دارد که افراد علاوه بر فرشبافی می‌توانند در این حوزه‌ها نیز مشغول شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه فرش دستبافت، جای کار بسیاری داریم گفت: این کار از جابه‌جایی روستاییان به حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی جلوگیری می‌کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر