logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۷۵۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
تناقض در گفتار و رفتار مسئولان؛

بلاتکلیفی 7 ماهه کارکنان مجموعه ورزشی کارگران زنجان/ معاون اداره کار: یا بیمه بیکاری بگیرند یا مدارا کنند!/ کارکنان: برای دریافت بیمه بیکاری کارشکنی می‌کنند

بلاتکلیفی-7-ماهه-کارکنان-مجموعه-ورزشی-کارگران-زنجان-معاون-اداره-کار:-یا-بیمه-بیکاری-بگیرند-یا-مدارا-کنند!-کارکنان:-برای-دریافت-بیمه-بیکاری-کارشکنی-می‌کنند
مجموعه ورزشی کارگران زنجان از اسفندماه سال 98 در پی شیوع بیماری کرونا تعطیل شده و کارکنان آن از ابتدای سال جاری تاکنون فقط حقوق فروردین‌ماه خود را دریافت کرده و 6 ماه است که به دلیل پرداخت نشدن حقوق‌ها معیشت آن‌ها با مشکل مواجه شده است.

به گزارش موج رسا; اوایل شهریورماه بود که چند تَن از کارکنان مجموعه ورزشی کارگران زنجان، گلایه خود مبنی بر پرداخت نشدن حقوقشان از ابتدای سال جاری را به خبرنگار موج رسا اعلام کردند.

یکی از آن‌ها که نمی‌خواست نامش مشخص شود، گفت: از اسفندماه سال 98 و در پی شیوع بیماری کرونا، ورزشگاه کارگران نیز مانند سایر باشگاه‌های ورزشی، تعطیل شده و از فروردین‌ماه امسال هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم و زندگی و معیشت ما با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: ورزشگاه، بیمه تامین اجتماعی را پرداخت می‌کند که مبادا مشکلاتی پیش آید اما حقوق ماهانه را پرداخت نمی‌کند و جای تاسف اینکه حتی ما را برای دریافت بیمه بیکاری نیز معرفی نمی‌کنند زیرا در آن صورت، باشگاه به کلی تعطیل می‌شود و چون برخی از ما نگهبان و برخی کارگر داخل مجموعه در فضای سبز هستیم، ساختمان و چمن و تاسیسات مجموعه از بین می‌رود.

کارگر دیگری که وی نیز از ترس مدیران مجموعه، نمی‌خواست نامش مشخص شود، گفت: من مستاجر و خانواده‌دار هستم. اگر یک یا 2 ماه، حقوق نمی‌دادند شاید می‌شد یک جوری زندگی را گذراند اما الان که 6 ماه است حقوق نگرفته‌ایم، زندگی ما خیلی با مشکل روبه‌رو شده است.

وی اظهار داشت: در این شرایط سخت اقتصادی، آدم مگر چند ماه می‌تواند از اطرافیان، قرض بگیرد؟؟!!

این کارگر ادامه داد: من شرمنده اهل و عیال و فرزندانم هستم. آن‌ها هم نیازهایی دارند که من باید به عنوان سرپرست خانواده، تامین کنم اما نمی‌توانم.

** مدیر مجموعه ورزشی کارگران: مسئله کشوری است

سعید داداشی، مدیر مجموعه ورزشی کارگران زنجان ضمن تایید موضوع گفت: مجموعه به صورت هیات‌امنایی بوده و مدیریت درآمد- هزینه است که متاسفانه از اسفند گذشته به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده و ورزشگاه، درآمدی ندارد که حقوق کارکنان را بپردازد.

وی اظهار داشت: با این وجود، مسئولان مربوطه از جمله مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به شدت پیگیر موضوع هستند تا با حصول منابع، بتوانند حقوق کارکنان مجموعه را پرداخت کنند و البته این مشکل، مختص زنجان نبوده و یک مساله کشوری است.

داداشی در آن زمان، قول داد که تا 15 شهریورماه بتوانند مقداری از معوقات را پرداخت کنند که این قول، عملی شد اما فقط حقوق ماه فروردین پرداخت شد و پس از آن اتفاقی نیفتاده است!

** تماس دوباره کارکنان

اوایل مهرماه بود که کارکنان مجموعه، دوباره تماس گرفته و گفتند که حقوقشان واریز نشده است.

طی تماس مجدد خبرنگار موج رسا با مدیر مجموعه ورزشی کارگران زنجان، وی گفت: اگر لازم باشد می‌توانید با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که رئیس هیات‌امنای مجموعه است نیز صحبت کنید اما این را بگویم که صحبت‌هایی شده و همانطور که دفعه قبل نیز عرض کردم تا نیمه اول مهرماه، بخش دیگری از معوقات، محقق می‌شود.

داداشی در پاسخ به اینکه آیا تمام معوقات را یکجا پرداخت می‌کند، اظهار داشت: خیر! یکجا نمی‌توانیم زیرا مبلغ درشتی می‌شود و این با یک حساب دو دو تا چهار تا هم مشخص است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مرحله‌به‌مرحله واریز کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که تا 15 مهرماه، یک ماه دیگر از معوقات باقیمانده را واریز کنیم.

مدیر مجموعه ورزشی کارگران زنجان گفت: این مشکل، هر ماه وجود خواهد داشت زیرا ویروس کرونا ادامه دارد اما هدف این است که مشکل را قدم‌به‌قدم، حل کنیم که استارت آن زده شد و اولین ماه آن نیز محقق شده و دومی هم تا 15 مهرماه عملی می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات و توافقات به عمل آمده، تصریح کرد: در صورتی که این توافقات و مساعدت‌ها عملیاتی شوند در روال هستیم.

** از طریق وزارت کار، پیگیر هستیم

داداشی با تاکید بر اینکه ما ادامه‌دار بودن کرونا را حداقل تا پایان سال جاری، پیش‌بینی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل از هیات‌امنای کشوری مجموعه‌های ورزشی در وزارت کار نیز فرصتی خواسته‌ایم که مشکل را مطرح کرده و ببینیم چه می‌گویند زیرا تصمیم نهایی با آن‌ها است.

مدیر مجموعه ورزشی کارگران زنجان با بیان اینکه مکاتبات لازم با مدیرکل امور ورزشی و رفاهی وزارت کار انجام شده است، افزود: قرار است جلسه سراسری طی هفته‌های آینده با حضور شخص وزیر یا معاون وی برگزار شود و تصمیم‌گیرنده نهایی، هیات‌امنای کشوری است.

وی با بیان اینکه من امیدوار و خوش‌بین هستم، گفت: امسال را در صورتی که مساعدت‌های صورت‌گرفته، عملی شود به نحوی مدیریت می‌کنیم اما از سال آینده باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود.

داداشی در پاسخ به اینکه آیا از نهادای بالادستی نیز پیگیری کرده‌اید، گفت: پیگیری‌ها انجام شده اما پروسه‌های اداری، خواسته یا ناخواسته، زمانبر می‌شوند و باید منتظر نتیجه ماند.

** یا بیمه بیکاری بگیرند یا مدارا کنند!

سجاد اوجاقلو، معاون امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نایب‌رئیس هیات‌امنای مجموعه ورزشی کارگران زنجان نیز گفت: مجموعه‌های ورزشی در سطح کشور به صورت هیات‌امنایی، اداره می‌شوند و محل درآمد آن‌ها از اجاره استخر، سالن‌های سرپوشیده و زمین‌های چمن است که متاسفانه از اول اسفندماه تعطیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه کارگرها راست می‌گویند که چند ماه است حقوق نگرفته‌اند، اظهار داشت: تلاش ما این است که حقوق آن‌ها را به اَنحای مختلف از هر جایی که امکان دارد، تهیه کنیم.

اوجاقلو خاطرنشان کرد: متولیان مجموعه و اداره کل به‌ویژه مدیرکل با بسیاری از مجموعه‌های بخش خصوصی، شرکت‌ها و پیمانکاران در حال رایزنی هستند تا بتوان این موضوع را حل کرد اما مشکل، ریشه‌ای بوده و مختص یک استان یا یک دستگاه نیست بلکه تمام باشگاه‌های ورزشی بنا به تصمیم ستاد کرونا تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه اگر این تعطیلی‌ها ادامه‌دار باشد چه کار باید کرد، گفت: کارکنان مجموعه در این صورت به‌ناچار یا باید برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند یا باید مدارا، همکاری و همراهی لازم را داشته باشند و روال قانونی هم همینطور است.

معاون امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: وقتی یک کارخانه‌ای تعطیل می‌شود، کارگران را به بیمه بیکاری ارجاع می‌دهند و فرد، مدت معین بیمه بیکاری را که دریافت کرد اگر کارخانه مجدد فعال شود به کار برمی‌گردد وگرنه در جای دیگری، جویای کار می‌شود که شرایط مجموعه کارگران نیز همینطور است.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است که معوقات آن‌ها را از محل‌های دیگر مهیا کنیم اما وقتی محقق نمی‌شود یا باید بیمه بیکاری بگیرند و یا باید بمانند و بسازند!

اوجاقلو اظهار داشت: فرض کنید شما جای بنده نشسته‌اید و مسئول هستید و می‌خواهید تصمیم بگیرید و پولی هم نیست! چه می‌کنید؟ پس به‌ناچار باید به سمت آن چه که قانون پیش بینی کرده یعنی بیمه بیکاری رفت.

وی با بیان اینکه در این بین باید تضمینی هم برای برگشت دوباره کارگران به محل کار بعد از اتمام مدت بیمه بیکاری باشد، خاطرنشان کرد: تضمین دادن، مشکلی ندارد اما مساله این است که آیا کرونا تمام خواهد شد یا نه؟

** مشکل به این زودی‌ها حل نمی‌شود

معاون امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: اگر چنانچه طی ماه‌های آینده، حقوقی جور نشد که جور هم نخواهد شد! تنها می‌توان حقوق یک یا دو ماه را از منابع مختلف تامین کرد. برای مثال؛ عمده درآمد مجموعه کارگران از اجاره استخر است که دایر نخواهد شد و اگر دایر شود نیز مردم، استقبال نخواهند کرد و در نتیجه، پیمانکار درآمدی نخواهد داشت که به ما پول دهد.

وی تصریح کرد: تنها راه این مسکل این است که نیروهایی که تمایل دارند و مشکلاتشان ضروری است از بیمه بیکاری استفاده کنند.

اواجاقلو در خصوص اعطای تسهیلات از محل مشاغل آسیب‌دیده به کارکنان گفت: تسهیلات، مشکلی را حل نمی‌کند و مشکل اصلی این است که باشگاه‌ها با تصمیم ستاد کرونا تعطیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه راهی جز دریافت بیمه بیکاری وجود ندارد، تصریح کرد: کرونا هم مانند سیل و زلزله، غیرمترقبه بوده و برای همین، بیمه بیکاری در قانون پیش‌بینی شده است.

نایب‌رئیس هیات‌امنای مجموعه ورزشی کارگران زنجان در پاسخ به اینکه چرا کارکنان را به بیمه بیکاری ارجاع نمی‌دهید، گفت: ارجاع آن‌ها منعی ندارد اما خودشان نمی‌روند و تمایل به دریافت بیمه بیکاری نشان نمی‌دهند زیرا می‌گویند ممکن است بعد از اتمام مدت بیمه بیکاری، برگشت به کارما با مشکل مواجه شود.

وی افزود: ارجاع دادن کارکنان به بیمه بیکاری، خیلی راحت است زیرا ما از جیب خودمان نمی‌دهیم بلکه تشکیل پرونده با اداره کار است و مقرری بیمه بیکاری از صندوق تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

** مشکل اصلی، پول است

معاون امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه بحث و مشکل اصلی، پول است، گفت: 16 نفر، حقوق‌بگیر مجموعه هستند که ماهانه حداقل 50 میلیون تومان می‌شود و و قتی باشگاه تعطیل شده از کجا بیاوریم؟!

وی با بیان اینکه این‌ها همکاران ما هستند و مشکلاتشان را درک می‌کنیم و تا به امروز هم که به بیمه بیکاری نرفته‌اند شاید یک دلیلش این است که می‌بینند که تلاش می‌کنیم تا به نحوی مشکلشان را حل کنیم، گفت: اما نمی‌توان این مبلغ را با التماس به این و آن، جور کرد و پول عمده‌ای است تنها راه حل مشکل این است که یا باشگاه‌ها دایر شوند و یا کارکنان از بیمه بیکاری استفاده کنند.

اوجاقلو با بیان اینکه ما نگاه انسانی به موضوع داریم، اظهار داشت: اگر قانونی، نگاه می‌کردیم که از همان اول می‌گفتیم بروید برای بیمه بیکاری اقدام کنید.

وی با بیان اینکه البته باید نگاه معقولی هم به قضیه داشت، تصریح کرد: کرونا نسبت به گذشته بهتر نشده که بدتر هم شده و نباید امید واهی برای شروع فعالیت باشگاه‌ها داشت و به نظرم کارکنان باید برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند تا در ادامه هر وقت کرونا تمام شد و باشگاه‌ها فعالیت کردند، دوباره به شغل خود بازگردند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر