logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۷
[ شناسه خبر : ۱۷۵۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
سفره مردم قربانی نبود نظارت؛

رانت در توزیع نهاده‌های دامی و دودی که به چشم مردم می‌رود/ گزارش تخلفات واردات و توزیع نهاده‌های دامی به قوه قضائیه می‌رود

رانت-در-توزیع-نهاده‌های-دامی-و-دودی-که-به-چشم-مردم-می‌رود-گزارش-تخلفات-واردات-و-توزیع-نهاده‌های-دامی-به-قوه-قضائیه-می‌رود
کمبود نهاده‌های دامی موضوعی است که این روزها نه تنها بهانه‌ای برای افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ شده بلکه حرف و حدیث‌هایی را نیز مبنی بر افزایش دوباره قیمت مرغ و همچنین لبنیات را به راه انداخته است.

به گزارش موج رسا; با اینکه گفته می‌شود، واردات نهاده‌های دامی کاهش پیدا کرده است اما طبق گفته برخی کارشناسان کشاورزی وادرات کاهش پیدا نکرده بلکه به دست دامداران نمی‌رسد. همچنین باید گفت که افزایش قیمت نهاده‌ها در طول یک سال گذشته منطقی نبوده است.

بنا بر اعلام مسئولان و کارشناشان حوزه کشاورزی 70 درصد نیاز کشور به نهاده‌های دامی از طریق واردات تامین می‌شود که تغییر نرخ ارز باعث شده تا نهاده‌ها با قیمت بالاتری به کشور وارد شوند.

نبود نظارت و وجود مشکل در نظام توزیع باعث شده تا امسال مرغداران در تهیه نهاده‌های دامی با مشکلات زیادی مواجه شوند. امسال واردات ذرت دامی نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته اما واردات کنجاله سویا کاهش داشته است که باز با این اوصاف مشکل نهاده‌ها، وادرات نیست بلکه نظام توزیع در کشور مشکلات جدی دارد.

موضوعی که برخی از کارشناسان و فعالین حوزه کشاورزی به آن اشاره می‌کنند، مشکل سامانه بازارگاه است که هم با تاخیر راه اندازی شده و هم مشکلات فروانی دارد که باعث اعتراض مرغداران و دامداران شده و حتی سامانه بازارگاه 2 هم همان مشکلات را داشته و نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

این مشکلات نهاده‌های دامی باعث شده تا برخی وجود فساد در توزیع نهاده‌های دامی را مطرح کنند که باید دید این موضوع چه میزان صحت داشته و آیا دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کردند؟

با اینکه قیمت مصوب سویا و دان به ازای هر کیلوگرم به ترتیب 2700 و 3800 تومان است اما با قیمت‌های 14500 تومان و 7200 تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که همین بازار آزاد شائبه‌های فراوانی را ایجاد کرده است یعنی وقتی تولید داخل چشمگیر نیست این بازار از کجا شکل گرفته است.

به نظر می‌رسد شفافیت حلقه گم شده زنجیره توزیع نهاده‌های دامی در کشور است که مسئولان باید در این زمینه شفاف سازی کنند.

مجلس گزارش تخلفات نهاده‌های دامی را به قوه قضائیه ارسال می‌کند

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد به موج رسا گفت: متاسفانه در واردات و توزیع نهاده‌ها سوء مدیریت‌های زیادی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید براینکه در خصوص تخلفات نهاده‌های دامی در کمیسیون اصل 90 گزارشی آماده شده و به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد ابراز کرد: در این گزارش نظارت، عدم شفافیت و همچنین برخی از تخلفات در وارد کردن کالاها با ارز 4200 تومان و عرضه آن در بازار آزاد مطرح شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه متاسفانه نظارتی در واردات نهاده‌ها وجود ندارد افزود: متاسفانه واردات نهاده‌ها با ارز 4200 تومان انجام می‌شود و در بازار با ارز آزاد توزیع می‌شود که این اقدام نوعی فساد است که نظارتی بر آن وجود ندارد.

وی گفت: تنها این تخلفات نیست گاها مشاهده می‌شود که نهاده‌هایی که با ارز 4200 تومان در بین دامداران توزیع می‌شود نهاده‌های خالصی نیست.

طاهری افزود: گزارش تخلفات نهاده‌ها تهیه شده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد و در نهایت به قوه قضائیه جهت برخورد ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی که در حال حاضر در نهاده‌های دامی و تخلفات آن اتفاق می‌افتد تنها در بخش وزارت جهادکشاورزی نیست افزود: وزارت صمت نیز در این تخلفات دخیل بوده و نظارت کافی بر واردات نهاده‌ها ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس شورای اسلامی افزود: مدیریت چندگانه باعث شده واردات و توزیع نهاده‌ها با مشکل جدی مواجه شود و در این میان نیز عده‌ای به دنبال منافع خود بوده و رانت خواری اتفاق می‌افتد.

ضعف نظارت در واردات و توزیع نهاده‌های دامی در کشور

احمد گلچین عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در مورد مشکلات نهاده‌های دامی در کشور به و تبع آن در استان زنجان به خبرنگار موج رسا گفت: خیلی از نهاده‌های دامی خارج از کشور وارد می‌شود و دولت با عدم تخصیص ارز موجب افزایش قیمت نهاده‌ها در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت نهاده‌ها بیشتر روی محصولات لبنی خود را نشان می‌دهد افزود: شیر و برخی از لبنیات بیش از اندازه گران شده که نباید شاهد افزایش این اندازه قیمت لبنیات بودیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با تاکید براینکه افزایش قیمت منجر به کاهش مصرف شده و این موضوع باعث به خطر افتادن سلامت جامعه نیز می‌شود عنوان کرد: حضور دلالان نیز منجر به افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار شده است.

وی در ادامه به ضعف نهاده‌های نظارتی در موضوع نهاده‌های دامی نیز اشاره و عنوان کرد: متاسفانه ورود نهاده‌های نظارتی به موضوع نهاده‌ها و جلوگیری از تخلفات در این حوزه نیز ضعیف است.

گلچین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه عامل باعث شده نهاده‌های دامی در بازار آزاد وجود موجود است و این موضوع را همه دامداران تایید می‌کنند اما در توزیع سهمیه‌ای کمبود شدید وجود دارد؟ افرود: متاسفانه در این شرایط نهاده‌ها از کانال‌های رانتی مختلف وارد بازار آزاد می‌شود و عده‌ای هم از وضعیت بوجود آمده سوء استفاده می‌کنند.

وی با تاکید براینکه متاسفانه نظارت کنترل شده‌ای وجود ندارد افزود: متاسفانه بیشترین فساد در یکی دو سال گذشته در وزارتخانه جهادکشاورزی بود که کلی از معاونین امور دام نیز دستگیر شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان متاسفانه به بخش کشاورزی کمتر توجه شده است افزود: باید در بخش کشاورزان در گذشته بیشتر سرمایه‌گذاری‌ می‌شد که متاسفانه به حال خود رها شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی ابراز کرد: اگر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی انجام می‌شد الان نیازی به واردات نهاده‌های دامی نبودیم و می‌توانستیم در داخل به اندازه کافی تولید کنیم.

وزیر جهادکشاورزی وعده اصلاح وضعیت نهاده‌ها را داد

علی خانمحمدی رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان در مورد علت وضعیت نهاده‌های دامی عنوان کرد: زمانی که دولت ارز نیمایی را آورد و ارز 4200 تومانی را حذف کرد پایه این مشکلات را ایجاد کرد.

خانمحمدی افزود: متاسفانه در کشور ما دلالال بازی و رانت زیاد است و این گونه افراد از این فرصت سوء استفاده کردند و نهاده‌ها را گرفته و در بازار آزاد عرضه کردند.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال یک مرغداری اگر مرغ هم نداشته سهمیه خود را دریافت کرده و در بازار آزاد عرضه می‌کند که موضوع باعث شده این گونه مشکلات به وجود بیاید.

خانمحمدی با تاکید براینکه در هفته گذشته دیداری با وزیر جهادکشاورزی داشتیم که قول دادند بازارگاه به طور کامل همه مجموعه‌ها را رصد خواهد کرد افزود: براساس قولی که وزیرجهادکشاورزی داده هفته آینده همه مسائل عرضه و تقاضای نهاده‌های دامی حل می‌شود.

وی عنوان کرد: براساس گزارش وزارت جهادکشاورزی اقدامات طوری انجام شده که همه دامداری‌های به سهیمه بندی خودشان می‌رسند و برهمین اساس کمبود ایجاد شده در بازار از بین خواهد رفت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کند نظارت بر تخصیص نهاده‌ها به شدت افزایش می‌یابد افزود: از طرف دیگر دلالال‌ها نیز ول کن قضیه نیستند و برای بدست آوردن منفعت خود دست به کارهایی می‌زنند که موجب مختل شدن بازار نهاده‌های دامی می‌شود.

وی با تاکید براینکه افزایش قیمت نهاده‌ها برخی از تولید کنندگان دست از تولید کشیدند و با فروش سهمیه خود در بازار آزاد به اندازه تولید خود سود بدست می‌آورد گفت: در برخی جاها نظارت‌ها به اندازه کافی وجود ندارد.

به گفته برخی از تولیدکنندگان مشکلی که در حوزه نهاده‌ها وجود دارد این است که برخی از تولیدکنندگان به جای تولید، سهیمه نهاده‌های خود را در بازار آزاد می‌فروشند. سودی که بدست این تولیدکنندگان می‌رسد به اندازه سود تولیدشان است بنابراین نیازی به تولید ندارند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود چرا به تولیدکننده‌ای که تولیدی ندارد سهمیه دولتی تخصیص می‌یابد؟

تداوم این مشکل به مرور زمان منجر به کاهش تولید شده و در نهایت منجر به افزایش بی‌رویه قیمت اقلام پروئینی و لبنیات می‌شود و در این میان دود این بی‌کفایتی‌ دولت به چشم مردم می‌رود.

با این وجود تولیدکنندگان واقعی نیز در تامین نیاز واحد خود با مشکل جدی مواجه هستند و تولیدکنندگان غیرواقعی به راحتی از سود‌های کلان بهره‌مند می‌شوند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر