logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۷۵۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون رئیس‌جمهور:

فرهنگ لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان در استان زنجان شکل گرفته است

فرهنگ-لازم-برای-اقتصاد-دانش‌بنیان-در-استان-زنجان-شکل-گرفته-است
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: اقتصاد دانش‌بنیان، چیزی غیر از ایجاد زیست‌بوم جدید نیست که در این نوع اقتصاد به دنبال مفهوم توسعه هستیم.

به گزارش موج رسا; سورنا ستاری عصر امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان که با رویکرد جهش تولید و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، اظهار داشت: توسعه، یک امر درون‌زا بوده و نمی‌توان انتظار داشت که فردی از بیرون بیاید و توسعه را ایجاد کند بلکه خودمان در داخل باید به دنبال آن باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان زنجان در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی و فرهنگی، خاطرنشان کرد: باید از تمام این ظرفیت‌ها برای ایجاد توسعه در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استفاده شود.

ستاری افزود: زیست‌بوم جدید اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند یک زیست‌بوم فرهنگی بوده و این زیست‌بوم، منحصر به یک فرد و نهاد نیست و از دانشگاه گرفته تا مردم عادی در ایجاد آن موثر هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: پارک علم و فناوری استان زنجان قبل از سخت‌افزاری بودن، یک اتفاق فرهنگی است.

وی اظهار داشت: این اتفاق فرهنگی نباید مشکلاتی از نظر زیرساختی، ساختمان و زمین داشته باشد و این مشکلات در صورت وجود اراده در داخل استان قابل حل است.

ستاری با تاکید بر ایجاد ارزش افزوده در تولیدات، خاطرنشان کرد: 93 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما صادرات آن حداکثر 500 میلیون دلار است.

وی افزود: نفتی که هر بشکه آن با هزاران زحمت بین 20 تا 30 دلار فروخته می‌شود در خارج از کشور 30 هزار برابر ارزش افزوده ایجاد کرده و دوباره وارد کشور می‌شود لذا دانش و نوآوری که بر روی مواد اولیه می‌نشیند بسیار مهم است.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روش‌های آموزشی کشور، ایراد دارد که فرد پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال شغل می‌گردد، تصریح کرد: در حالی که باید این روش‌ها اصلاح شود به‌گونه‌ای که دانشگاه‌ها اثرگذاری خود در جامعه را داشته باشند و این همان دانشگاه‌های نسل 3 و 4 است که از آن‌ها یاد می‌کنیم.

این مسئول، دانشگاه‌ها را پایه حرکت اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: دانشگاه‌ها باید درآمد خود را از محل فروش خدمات، پژوهش و فناوری تامین کنند و دانشگاه‌های نسل 3 و 4 دانشگاه‌هایی نیستند که دیواری به دور خود کشیده که فقط دانشجو در آن تحصیل می‌کند و هیچ ارتباط و تعاملی با محیط پیرامون خود ندارند.

ستاری اظهار داشت: دانشگاه‌های استان زنجان به سمت دانشگاه‌های نسل 3 و 4 حرکت می‌کنند و فرهنگ لازم برای اقتصاد دانش‌بنیان در این استان شکل گرفته است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر