logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۵
[ شناسه خبر : ۱۷۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
زنجانی های رتبه بیست و یکم مصرف ماهی را دارند

ماهی به مذاق زنجانی ها خوش نیست

ماهی-به-مذاق-زنجانی-ها-خوش-نیست

زنجانی ها رتبه بیست و یکم مصرف ماهی در کشور را دارند که بیان این رتبه به منزله آن است که زنجانی ها رابطه خوبی برای مصرف آبزیان ندارند .

به گزارش موج رسا; ، مصرف ماهی،  حداقل دو بار در هفته توسط کارشناسان تغذیه توصیه شده است چرا مصرف این خوراکی دریایی با داشتن مقادیر بالای امگا ۳ در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مفید بوده و بنابر توصیه های شده  اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی خطر ابتلا به پرفشاری خون، افزایش کلسترول، ‌تری گلیسرید خون را نیز کاهش می‌دهند.

یکی از توصیه ها برای بیماران دیابتی استفاده از ماهی وسایر آبزیان در سبد غذایی  است چرا که کمک به کنترل و کاهش قند خون از تاثیرات خوب این فرآورده غذایی به حساب می‎آید.

کمک به استحکام استخوان‌ها با داشتن منابع غنی از فسفر و تقویت ضریب هوشی و کمک به جوان ماندن پوست و تقویت سیستم دفاعی بدن تنها بخشی از خواص مطلوب ماهی است که بیان این شگفتیها نیز ذائقه زنجانی ها برای مصرف این ماده مغذی را تغییر نداده است و ما رتبه 21 مصرف ماهی در کشور را داریم.

محمود صیاد بورانی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان  در گفت‎وگو با خبرنگار موج رسا ابراز کرد: مصرف سرانه آبزیان در زنجان در سال گذشته به میزان 4.5 کیلوگرم از سرانه کشوری و 13.5 کیلوگرم از سرانه دنیا فاصله دارد.

به گفته بورانی سرانه مصرف آبزیان در زنجان 6 کیلو و 500 گرم است که هدف گذاری انجام شده این است تا میزان مصرف آبزیان بویژه ماهی امسال 100 گرم افزایش پیدا کرده و به 6 کیلو و 600 گرم برسد.

 

* شهروندان ژاپنی سالانه 75 کیلوگرم ماهی مصرف می‎کنند

وی اضافه می کند: سرانه مصرف آبزیان در کشور 11 کیلوگرم و سرانه جهانی 20 کیلوگرم است این درحالی است که در برخی از کشورهای پیشرفته جهان همچون ژاپن شهروندان سالانه 75 کیلوگرم ماهی مصرف می‎کنند.

محمد رضا صائینی رئیس مرکز بهداشت استان زنجان یکی از دلایل پایین بودن مصرف آبزیان در بین شهروندان را مربوط به نحوه پخت دانسته و می گوید: باید در این راستا با فرهنگ سازی و ارائه آموزش در زمینه نحوه طبخ آبزیان تمایل شهروندان را برای مصرف این ماده موثر و مفید غذایی افزایش داد.

بورانی در این زمینه با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی طبخ آبزیان برای اقشار مختلف می گوید: آموزش ها محدود به شهروندان زنجانی نبوده و در روستاها نیز اگر تعداد متقاضیان بالای ده نفر باشد آموزش نحوه پخت آبزیان ارائه می‎شود.

 

*بیش از 50 درصد آبزیان تولیدی در زنجان به استانهای همجوار صادر می‎شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان  ابراز می کند: طی سال گذشته ۱۳ هزار و 693 تن انواع آبزی در استان زنجان تولید شده که نسبت به هدفگذاری انجام  شده بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است اما تنها 6 هزار و 500 تن از آبزیان تولید شده در داخل استان مصرف شده و مابقی به سایر استانهای همجوار صادر شده است.

بالا بودن عرضه و پایین بودن قیمت دو عامل کلیدی در تقاضای مصرف شهروندان محسوب می‎شوند و در صورتی تمایل به مصرف در شهروندان ایجاد می شود که دسترسی به ماده غذایی داشته و با قیمت مناسب بتوانند آن را تهیه کنند که خوشبختانه تولید ماهی در طی سالهای اخیر رشد مطلوبی در استان داشته است اما بیش از 50 درصد محصولات آبزی استان به استانهای همجوار صادر می شود که امیدواریم افزایش عرضه در استان کمکی باشد که زنجانی ها بیشتر در سبد خریدهای روزانه و هفتگی خود جایی برای ماهی اختصاص دهند.

در کنار توجه به ارائه آموزش نحوه طبخ آبزیان ، می توان در منوی غذایی کارکنان، دانشجویان و حتی دانش آموزان مراکز شبانه روزی نیز ماهی را گنجاند تا بتوان افزایش مصرف این ماده غذایی را داشت.

در کنار این موضوع توجه به پخت سنتی ماهی نیز ابتکار یکی از رستورانهای زنجانی برای جذب مشتری است که قابل تحسین است ماهی در این روش به صورت تنوری پخت شده و ماهی تنوری ساچ بالیغی نامیده شده می‎شود که ایجاد چنین مجموعه های می‎تواند در کنار جذب مشتری در ارتقای سلامت شهروندان نیز موثر باشد.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر