logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۷۲۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

ورود بی‌ثمر مجلس به مسائل موجب انباشت قوانین شده است/ نظارتی بر قوانین مصوب نمی‌شود

ورود-بی‌ثمر-مجلس-به-مسائل-موجب-انباشت-قوانین-شده-است-نظارتی-بر-قوانین-مصوب-نمی‌شود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه بی‌ثمر ورودی‌های مجلس به برخی مسائل موجب انباشت قوانین و مانع اجرای مطلوب شده است.

به گزارش موج رسا; جلسه هم‌اندیشی و پیگیری مطالبات و مشکلات نظام سلامت، با حضور خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، قربانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این جلسه با اشاره به تقسیم‌بندی مشکلات مطرح شده توسط دانشجویان زنجانی در هفت بخش، گفت: بسیاری از سیاستگذاری در حوزه سلامت باید در کمیسیون بهداشت مطرح شود در حالی که خود این کمیسیون پزشک زده هستند و این موضوع موجب تعارض منافع شده و در تصمیم‌گیری‌های این افراد اثرگذار است.

 وی افزود: طرح‌هایی که تا کنون در این کمیسیون مطرح شد کمتر به قانون تبدیل شده است، مثلا در دوره قبل از 20 طرح تنها 3 طرح به قانون تبدیل شده است.

این مسئول با طرح سئوالاتی در خصوص پزشک خانواده، عدم نتیجه‌گیری از تحقیق و تفحص‌های کمیسیون بهداشت مجلس و طرح تحول سلامت که انتقادهای بسیاری برآن وارد است، برضرورت پاسخگویی به در خصوص نظارت و پیگیری مجلس، ایجاد سامانه پرونده الکترونیک ایرانیان تاکید کرد.

وی گفت: ضروری است رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی بر اساس ظرفیت‌های هر منطقه تعیین شود.

یکی دیگر از دانشجویان نیز سئوالاتی در خصوص توزیع اشتباه پزشکان، نامناسب بودن امکانات دانشگاه علوم پزشکی و عدم وجود خط و خطوط بین رشته‌ها مطرح کرد.

یکی دیگر از دانشجویان با مطرح کردن اینکه نظام سلامت چرا به جای پیشگیری به درمان بیشتر توجه می‌کند و وجود پزشک سالاری و عدم پوشش بیمه‌ای برای غربالگری و پیشگیری و رژیم درمانی پرسش‌های خود را مطرح کرد.

همچنین در خصوص سیستم غلط نظام پرداخت حقوق، کم در آمد بودن کار دانشجویی و ناکافی بودن حقوق دانشجویان از دیگر مشکلات مطرح شده در این جلسه بود.

مشکلات در راه ازدواج دانشجویان دانشگاهی، مشکلات ساختاری دانشگاه علوم پزشکی از دیگر مشکلاتی بود که در این جلسه از سوی دانشجویان مطرح شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالاتی که توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان مطرح شد؛ اظهار داشت: درست است که مجلس قانونگذار است اما باید اکثریت مجلس چیزی را بخواهند تا آن عملیاتی شود و اجماعی در آن زمینه وجود داشته باشد.

مرتضی خاتمی افزود: پزشک زدگی کمیسیون بهداشت واقعیت ندارد و باید کل مجلس را در این زمینه دید، تمایلی فی نفسه برای پزشک وجود نداشته باشد که درکمیسیون بهداشت داشته باشم چه برسد به یک اقتصاد دان و گریز از کمیسیون بهداشت داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برخی اعضای کمیسیون حتی در رشته‌های الهیات و متخصص در امور انرژی بوده و بقیه پزشک هستند، اما این موضوع نمی‌تواند موجب تعارض منافع شود، برخی‌ها با شناخت از نظام مدیریت سلامت و تجارب لازم در این کمیسیون عضو می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تمایلی برای ورود به کمیسیون بهداشت باشد وگرنه پزشکان اصراری به حضور در این کمیسیون ندارند.

خاتمی با بیان اینکه مجلس معطوف به طرح‌ها نیست اما تعداد طرح‌ها در هر دوره مجلس رو به افزایش بوده است اما نتیجه کمتری داشته است، افزود: ما بیشتر با انباشت قانون مواجه هستیم اما اینکه سه طرح تنها در دوره گذشته به تصویب رسیده است، درست نیست.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به این است که برخی‌ها آرزوها را تبدیل به قانون کرده و به سایر قوا تحمیل کرده‌اند که باید بازنگری و آسیب شناسی در این زمینه انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پرونده الکترونیک سلامت نیازمند زیرساخت است که این زیرساخت‌ها شکل گرفته است و قرار است تا پایان سال اجرایی شود.

خاتمی با بیان اینکه طرح تحول سلامت شاه بیت دولت یازدهم برای ارتقای نظام سلامت بوده است اما مشکل این بود که اول بخش درمان اجرا و بعد بخش بهداشت اجرایی شد که ما هم به این موضوع انتقاد داشتیم، افزود: شرایط کرونا اگر چه خیلی بحرانی نشد و انتظار داریم بحرانی‌تر شود، زیرساخت‌های ناکافی کشور بیشتر نمایان شد، هر چه در زمینه ارتقای سلامت جامعه سرمایه‌گذاری کنیم کم است. وی تحقیق و تفحص در کمیسیون بهداشت در دوره‌های مختلف را خیلی موثر و مفید نداست و افزود: در دوره گذشته به همه تحقیق و تفحص‌ها رای داده‌ام.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظارتی بر قوانین مصوب وجود ندارد و نظارت‌های انجام شده کافی نیست به نظرم نظارت باید سیستماتیک باشد که  سازوکار درستی در این زمینه تعبیه نشده است.

خاتمی نحوه توزیع دانشجویان علوم پزشکی را متاثر از فاکتورهای بیشمار عنوان کرد و گفت: اولویت حضور دانشجویان در مناطق محروم است و سپس با توجه به وضعیت دانشجو تصمیم‌گیری می‌شود، متاسفانه نیمی از کسانی که جایابی می‌شدند نمی‌رفتند و اعتراض می‌کردند، اگر چه سعی شده است توزیع مناسب شود اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: تداخل رشته‌ای نیز وجود دارد و این یکی از مشکلات محسوب می‌شود اما گاهی این تداخل می‌تواند موجب توسعه و افزایش فعالیت مطلوب در حوزه‌های مختلف شود و گاهی نمی‌توان بر پاشنه قبلی چرخید چرا که خلاهایی در این زمینه وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تضاد منافع در همه جمع‌ها وجود دارد و ناگزیر از آن هستیم اما می‌توان برنامه و پیشنهاد برای حل این مشکل داد.

خاتمی افزود: نتیجه بی‌ثمر ورودی‌های  مجلس به برخی مسائل موجب انباشت قوانین و مانع اجرای مطلوب شده است، برخی قوانین فی‎البداهه بوده که بزرگترین آفت برای نظام قانونگذاری محسوب می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر