logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۷۱۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هئیت علمی دانشگاه زنجان:

دولت از نتایج اقتصادی شبکه ملی اطلاعات غافل نشود/ راه‌اندازی این شبکه به معنای قطع ارتباط با جهان نیست

دولت-از-نتایج-اقتصادی-شبکه-ملی-اطلاعات-غافل-نشود-راه‌اندازی-این-شبکه-به-معنای-قطع-ارتباط-با-جهان-نیست
عضو هئیت علمی دانشگاه زنجان گفت: داشتن شبکه ملی اطلاعات نتایج اقتصادی برای هر کشوری دارد که با راه‌اندازی آن در ایران نیز این موضوع محقق می‌شود.

محسن افشارچی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: در خصوص شبکه ملی اطلاعات اگر منظور این است که تا آنجایی که نیاز به چرخش اطلاعات در داخل کشور داریم و نیاز به بیرون رفتن بیت‌ها و اطلاعات ما نباشد به درد بخور است.

وی با بیان اینکه همه کشورها دارای شبکه ملی اطلاعات هستند، افزود: ارتباطات داخلی کشورهای جهان از شبکه داخلی می‌گذرد که نتایج اقتصادی مطلوبی را برای این کشورها داشته است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اگر شبکه ملی اطلاعات به این معناست که ما مستقل از اطلاعات جهان و خودمان شبکه داشته و  ارتباطی با اینترنت جهانی نداشته باشیم، به درد بخور نخواهد بود، اگر چه ما به دنبال این موضوع نیستیم و نباید باشیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه زنجان یادآور شد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از نظر امنیتی و کاهش هزینه‌‌ها برای هر کشوری مهم است چرا که به ازای هر بیتی که از مملکت خارج می‌شود، هزینه پرداخت می‌‌شود.

افشارچی بیان داشت: شبکه ملی اطلاعات می‌تواند به داشتن زیرساخت‌های ارتباطی داخل کشور از نظر محتوا و ساختار شبکه کمک کند به صورتی که اگر نیاز به استفاده از اطلاعات خارج از شبکه نباشد، تاثیرگذار عمل کند.

وی با بیان اینکه داشتن شبکه ملی اطلاعات نباید به هیچ وجه منجر به قطع ارتباط با جهان شود و چنین دیدگاهی پذیرفتنی نیست، ادامه داد: اگر قرار باشد سیستم‌های امنیتی درست عمل نکند، همه چیز خراب می‌شود و این موضوع ربطی به داشتن شبکه ملی اطلاعات ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید ضمن ارتباط گیری با جهان، مسئله امنیت نیز جدی گرفته شود تا مشکلی در درز اطلاعات به خارج از کشور به وجود نیاید.

عضو هئیت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه در حاکمیت داخل کشور دو نگاه نسبت به فضای مجازی وجود دارد، افزود: یک نگاه همه چیز را در ارتباط با خارج می‌داند و نگاه دیگری قطع ارتباط با دنیا را می‌طلبد، در حالی که باید راه میانه‌ای را در این زمینه برگزید تا ضمن داشتن شبکه ملی اطلاعات، ارتباط با جهان نیز محقق شود.

افشارچی یادآور شد: باید زیرساخت‌های ارتباطی در کشور به گونه‌ای باشد که حتی یک بیت از کشور خارج نشود تا ضمن تامین امنیت از نظر اقتصادی نیز کمک شایانی به کشور انجام شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر