logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۷۰۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان:

مساجد در شکل‌گیری و استمرار انقلاب نقش ویژه‌ای دارند

مساجد-در-شکل‌گیری-و-استمرار-انقلاب-نقش-ویژه‌ای-دارند
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه مساجد نه فقط در کشورهای اسلامی بلکه در تمام دنیا به یک پناهگاه معنوی تبدیل شده است گفت: مساجد در شکل‌گیری و استمرار انقلاب نقش ویژه‌ای دارند.

حجت‌الاسلام سید موسی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد تاثیر مساجد در تربیت انسان‌ها اظهار کرد: مساجد در تربیت و سرنوشت انسان‌ها نقش به سزایی دارد و از صدر اسلام تاکنون مسجد انسان ساز بوده البته نقش پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) را نیز نباید فراموش کرد.

وی ادامه کرد: امروز هم ائمه جماعات مسجد این نقش را ایفا کرده و آموزش‌های دینی را برای مردم بیان می‌کنند و خیلی از کار‌ها در پیشبرد اهداف اسلام در مسجد انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه امروزه مساجد نه فقط در کشورهای اسلامی بلکه در تمام دنیا به یک پناهگاه معنوی تبدیل شده است عنوان کرد: مساجد در پیروزی انقلاب نقش ویژه‌ای داشت چرا که انقلاب از مساجد آغاز شده است.

وی به رشادت‌های مردم در پیروزی انقلاب اشاره و تاکید کرد: همان گونه که انقلاب از مسجد شروع شد استمرار آن نیز باید در مساجد باشد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان خاطر نشان کرد: در ایام دفاع مقدس مردم در مسجد فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند و رزمندگان اسلام از مسجد به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام می‌شدند.

وی با بیان اینکه جمع آوری کمک‌های مردمی به جبهه‌ها نیز از مساجد انجام می‌شد افزود: امروزه نیز مساجد نقش ویژه‌ای در مبارزه با کرونا دارد و با تشکیل پایگاه کمک‌های مردمی در تهیه بسته‌های معیشتی و یا ضدعفونی محلات و معابر اقدامات بسیار برجسته‌ای انجام می‌شود.

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: در صدر اسلام و زمان ائمه همه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی سیاسی در مساجد انجام می‌شد و اگر کسی مشکلی داشت به مسجد مراجعه می‌کرد و یا مومنی نیاز به داشت به مسجد می‌رفت.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این دوران همه تصمیمات مهم در مسجد انجام می‌شد و رویکرد مساجد اینگونه بود و متاسفانه الان این رویکرد در بعضی از مساجد عوض شده و مساجد محلی برای برگزاری مراسمات ترحیم تبدیل شده و فعالیتهای فرهنگی کمتر انجام می‌شود در حالی که در محلات مسجد در همه زمینه‌ها باید محور باشد که بعضا مورد غفلت واقع می‌شود.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان زنجان در مورد فرمایش امام راحل که فرمودند:" مسجد سنگر است" و مقام معظم رهبری نیز فرمودند: "مسجد پایگاه است" افزود: مسجد تنها برای ذکر و نماز نیست در مسجد باید فعالیتهای فرهنگی اجتماعی سیاسی انجام شود و در این زمینه نقش هیئت امنای مسجد و امام جماعت مسجد خیلی مهم است.

وی افزود: چه اشکالی دارد در مساجد بعضی فعالیت‌ها مانند کلاس کنکور برگزار شده و یا در این مکان‌های مقدس نسبت به رفع مشکلات مردم برنامه‌ریزی شود.

حجت الاسلام موسوی با تاکید براینکه توجه به موضوعات فرهنگی و سیاسی باعث می شود مسجد تبدیل به سنگر، پایگاه و پناهگاه مردم شود خاطر نشان کرد: امیدوارم همه در این رستا به وظایف خود آگاه، عالم و عامل باشند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر