logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۱
[ شناسه خبر : ۱۷۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با دستور استاندار زنجان؛

سلامتی زنجانی ها 10 سال بدون مالیات دود می شود / از ژاپن فقط سیگارش به زنجان رسید

سلامتی-زنجانی-ها-10-سال-بدون-مالیات-دود-می-شود-از-ژاپن-فقط-سیگارش-به-زنجان-رسید

با دستور استاندار زنجان شرکت ژاپنی" جی تی ای" که تولید کننده سیگار در استان است از معافیت مالیاتی ده ساله تا سال 99 بر خوردار شده است.

به گزارش موج رسا;  هفته گذشته به نام هفته سلامت نام گذاری شده بود و برنامه های مختلفی نیز در این راستا در سطح استان برگزار شد که از مهمترین آنها اطلاع رسانی مسئولان بهداشتی استان در مورد روند ابتلا به سرطان ها و نیز شاخصهای سلامتی در بین شهروندان زنجانی بود .

آمارهای ارائه شده از سوی محمد رضا صائینی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نشان می دهد که مصرف سیگار در بین زنجانی ها بالا بوده و زنجانی ها رتبه هجدهم کشور در مصرف سیگار را دارند که به گفته صائینی باید بر روی کاهش مصرف سیگار در بین شهروندان کار شود.

بر اساس تحقیقات منتشر شده استعمال دخانیات تاثیر بسیار نامطلوب بر سلامت  افراد داشته و یکی از عوامل در شکل گیری  بیماریهای غیر واگیر همچون بیماریهای قلبی و عروقی،سرطان و عفونت های حاد ریوی محسوب می شود این در حالی است  مصرف سیگار هزینه های مازادی نیز  برهزینه‎های  سبد مصرفی خانوارها تحمیل می‎کند که با احتساب مصرف روزانه یک نخ سیگار سالانه هزینه های میلیاردی برای مصرف سیگار و بیش از سه برابر آن هزینه برای درمان بیماریهای مرتبط با مصرف دخانیات مصرف می شود.

 

*زنجانی ها رتبه هجدهم کشور در مصرف سیگار را دارند

مطالب گفته شده در خصوص هزینه های تحمیل شده ناشی از مصرف سیگار و مضرات مصرف این سم مهلک بر هیچکس پوشیده نیست اما جای صحبت تولید سیگار در استانی است که مسئولان بهداشتی و درمانی آن در خصوص مصرف بالای سیگار شهروندان هشدار داده اند.

جای سوال و بحث اینجاست که جذب سرمایه گذار خوب و عالی است و امروزه همه از جذب سرمایه های خارجی برای ایجاد اشتغال سخن می گویند اما گاهی این سرمایه گذاری بلای جان مردم بوده و آتش زیر خاکستری در تهدید سلامتی مردم به حساب می آید.

شرکت توباکو اینترنشنال ژاپن یک شرکت تولید سیگار در جهان است که با خرید شرکت خصوصی "آریان توتون صنعت (آی تی آی) " وارد بازار تولید سیگار در ایران شده است که ورود این شرکت به بازار تولید سیگار ایران در حالی است که بنا بر گزارش های ارائه شده 40 درصد سیگارهای مصرفی داخلی به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

خرید شرکت آریان توتون صنعت توسط جی تی ای بدان معناست که تولید سیگار بیشتری در استان زنجان صورت خواهد گرفت.

باید گفت فعالیت شرکت تولید سیگار و واگذاری آن به یک شرکت ژاپنی تولید سیگار هر چنددر ابتدای امر سبب ایجاد اشتغال برای تعداد محدودی از بیکاران استان شده است اما در ادامه دود این سیگارها ساخته شده بر چشم زنجانی ها خواهد رفت چرا که تجربه فعالیت صنایع آلاینده نشان داده است که سلامت مردم بسیار با اهمیت تر از ایجاد چند فرصت شغلی محدود بوده و مخاطرات ناشی از راه اندازی شرکت تولید کننده دخانیات بی تاثیر در بالا رفتن میزان مصرف دخانیات در بین زنجانی ها نیست

تجربه تلخی از فعالیت صنایع آلاینده در زنجان به ثبت رسیده است و ما در سال‎های اخیر شاهد برگزاری تجمعات مردمی برای جلوگیری از فعالیت این صنایع در استان بوده ایم که این تجربه‎ها مسئولان ما را ملزم به داشتن حساسیت بیشتر برای دادناخذ مجوز برای راه اندازی واحدهای صنعتی کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اخذ مجوز برای فعالیت این شرکت را از سوی وزارت خانه می داند و می گوید: اخذ مجوزها برای راه اندازی شرکت تولید کننده سیگار از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان و مرکز بهداشت استان نبوده و مجوزها از طریق وزراتخانه صادر شده است.

 

*هیچگونه استعلامی از دانشگاه علوم پزشکی  و مرکز بهداشت نشده است

جمال ناصحی فرد،  مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار موج رسا، در خصوص مجوزهای صادر شده برای فعالیت شرکت تولید کننده سیگار در استان زنجان ابراز کرده است: برای راه‎‎اندازی شرکت تولید سیگار در استان هیچگونه استعلامی از دانشگاه علوم پزشکی  و مرکز بهداشت نشده است.

اما تمام ماجرا به نادیده گرفتن سلامتی مردم در ایجاد 300 فرصت شغلی ختم نمی‎شود و معافیت مالیاتی ده ساله این شرکت نیز یکی از  موضوعات  است که این سئوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا با وجود اینکه در سیاست گذاری کشور برای ایجاد شرکت‎های تولید کننده سیگار، مالیات سنگین وضع شده است این شرکت از معافیت مالیاتی ده ساله تا سال 99 برخورد شده است.

موضوع معافیت مالیاتی این شرکت تولید کنتده دخانیات در سی و یکمین  جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان مطرح شده است که طبق گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنای زنجان، استاندار زنجان با معافیت مالیاتی 2 هزار و 300 میلیارد ریالی موافقت کرده و تا سال 99 این شرکت از معافیت مالیاتی برخورد شده است.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر