logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۶۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
به مناسبت روز جانباز منتشر می شود؛

روایت جانبازان زنجانی از ایثارگری ها/وقتی نام حضرت عباس زیبنده جانبازان می شود

روایت-جانبازان-زنجانی-از-ایثارگری-ها-وقتی-نام-حضرت-عباس-زیبنده-جانبازان-می-شود

به مناسبت روز جانباز روایت ایثارگران زنجانی از سختی های زندگیشان منتشر شده است.

به گزارش موج رسا; پیشوایان معصوم، عالی ترین نمونه رهبری در جهان هستند و همه صفات پیشوایی در وجود مبارکشان به کمال رسیده است. همچنانکه این بزرگواران در رهبری بی نظیرند، در میان پیروان شان نیز کسانی یافت می شوند که در رهروی و پیروی از پیشوایان معصوم، مرتبه ای عالی و بی نظیر دارند، به عبارت دیگر، معصومین(ع) پیروانی دارند که نمونه اعلا برای چگونه پیروی کردن از پیشوایانن الهی هستند.در حقیقت، اینگونه افراد درس پیروی از معصوم را به طور عملی به دیگران می آموزند.

باب الحوائج، حضرت عباس بن علی(ع)، برترین نمونه ای است که چگونگی پیروی از پیشوای معصوم را عملاً تعلیم می دهد. شخصیت آن بزرگوار به گونه ای است که همه صفاتی را که لازمه یک پیرو واقعی است، به نحو کامل بروز داده و تجسمی از همه فضائل است. "وفا" از مهمترین صفات انسانی است و معیاری برای شناختن نیکان است. این صفت زمانی پسندیده تر است که انسان نسبت به میثاق خدایی وفادار باشد. وفاداری نسبت به پیشوای معصوم از مهمترین مصداق وفا به میثاق الهی است و حضرت باب الحوائج عباس بن علی (ع) تا پای جان به میثاق خویش وفادار ماند. به طوری که از آن پس در تاریخ تشیع به عنوان مظهر وفا شناخته شده و وفاداری به نام آن بزرگوار مترادف شده است.

در دوران دفاع مقدس نیز سندهای بسیاری از وفاداری رزمندگان اسلام دیده می شد، برخی رزمندگان با تقدیم جان و مال خویش تا پای جان بر سر آرمان های خود با انقلاب اسلامی باقی ماندند و برخی ها نیز همچون جانبازان وفادار نظام اسلامی همچنان در صحنه دفاع حضور دارند. سالروز ولادت جانباز سترگ کربلا را که مظهر غیرت و شجاعت است فرصتی است تا پای دردل های جانبازان زنجانی نشست. در واقع روز جانباز فرصت مناسبی است که نسل امروز ما علاوه بر الگوپذیری از رشادت ها و جانبازی های حضرت عباس(ع) در وقایع دفاع مقدّس و دلاوری ها و شجاعت های جانبازان غیرتمند ایران اسلامی به مطالعه بپردازند و درسها و پیامهای زندگی ساز را از متن این تاریخ ماندگار استخراج کند.

 

*استان زنجان دارای 7 هزار جانباز است

 در حال حاضر استان زنجان دارای 7 هزار جانباز است که امروز هم سرافرازانه در صحنه حضور دارند.

بیوک آقا اصحابی یکی از جانبازان زنجانی است که از حضور پر رنگ رزمندگان زنجانی در دوران دفاع مقدس می گوید.

او معتقد است، رزمندگان زنجانی در بسیاری از عملیات های دوران دفاع مقدس خط شکن بودند.

این جانباز زنجانی گفت: جانبازان و ایثارگران نقش ویژه ای در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند که می توانند با اطاعت از مقام معظم رهبری در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی بر ضرورت آشنایی نسل های جدید جامعه با فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد و گفت: جوانان باید با آنچه که در دوران دفاع مقدس گذشته است آشنا شده و از نزدیک با دردمندی های جانبازان آشنا شوند.

 

*جانبازان هیچ انتظاری از مسئولان و مردم ندارند

جانباز 70 درصد زنجانی با بیان اینکه ناگفته های دوران دفاع مقدس بسیار زیاد است، گفت: جانبازان هیچ انتظاری از مسئولان و مردم ندارند چرا که بر اساس وظیفه خود در جنگ حضور داشتند.

اصحابی با اشاره به اینکه جوانان امروز هم اگر در آن دوران بودند در دفاع از نظام اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند، افزود: همین جوانان اگر اعتماد به آنها باشد، قطعا افتخار آفرین هستند.

وی با بیان اینکه 29 سال است در کسوت جانبازی است، گفت: سخت گذشت اما خداوند متعال را شکرگزارم.

جانباز 70 درصد زنجانی گفت: رسانه ها باید در معرفی جانبازان بهتر عمل کنند متاسفانه برخی عدم اطلاع رسانی ها موجب شده جوانان حتی ندانند جانبازان برای چه جانباز شده اند.

اصحابی گفت: به آرزوی دیرینه خودم رسیدم و یک بار به پابوس مقام معظم رهبری رفتم و آرزو دارم دوباره به دیدار ایشان بروم.

این جانباز زنجانی شش بار در دوران جنگ مجروح شد.

حمدالله علیمردانی از دیگر جانبازان زنجانی است که معتقد است؛ رزمندگان در دوران دفاع مقدس نقش بی بدیلی داشتند و با مدیریت این دوران توانستند نظام اسلامی را یاری کنند.

وی با بیان اینکه جانبازان تنها بخش کوچکی از رزمندگان این دوران هستند، افزود: ما نیز توانستیم نقش موچکی در پیروزی های این دوران داشته باشیم.

این جانباز زنجانی با اشاره به اینکه هفت ماه در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتم، افزود: در یک عملیات پدافندی دچار مجروحیت شده و به فیض جانبازی نائل آمدم.

علیمردانی با بیان اینکه در این دوران بسیم چی بودم، خاطرنشان کرد: بسیمچی ها نقش موثری در انتقال اخبار جنگ و ارتباط فرماندهان داشتند.

وی جبهه و دوران دفاع مقدس را سرشار از خاطرات خوش عنوان کرد و گفت: همه لحظه های این دوران برای ما خاطره زیبا بود.

این جانباز وظیفه جوانان را برای ادامه راه شهدا تبعیت از ولی فقیه عنوان کرد و افزود: جوانان باید  تابع ولایت بوده و پشت سر انقلاب، امام و رهبری حرکت کنند.

 

*جانبازان لبخند آمریکا را باور نمی کنند

علیمردانی با بیان اینکه در شرایط فعلی نباید فریب توطئه های دشمنان را خورد،افزود: جانبازان لبخند آمریکا را باور نمی کنند.

وی هفته دفاع مقدس را فرصتی برای مرور خاطرات دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود : افتخار می کنیم به راهی که جوانان پرشور و بسیجی جامعه امروز به دنبال این راه هستند.

جانباز 70 درصد زنجانی با بیان اینکه در حال حاضر 47 ساله هستم، گفت: در دوران دفاع مقدس 19 ساله بودم که به جبهه رفتم.

علیمردانی در خصوص علت و انگیزه اش برای حضور در جنگ گفت: هنگامی که امام خمینی (ره) به مردم و جوانان ایرانی گفتند، جبهه ها را خالی نگذارید 19 ساله ها که سهل بود نوجوانان 13 و 14 ساله به امام لبیک گفته و به جبهه اعزام می شدند.

وی در خصوص نقش رزمندگان زنجانی در دوران دفاع مقدس نیز یادآور شد: رزمندگان زنجانی خط شکن بودند و در عملیات ها خوش درخشیدند.

 

*خلبان سرافراز زنجان جانباز 70 درصد

 امیر سرتیپ خلبان یدالله واعظی  از دیگر جانبازان زنجانی است که در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار در سال 61 در حالی که برای کمک رسانی به یک گردان هوا برد ارتش شیراز و یک گردان عاشورای سپاه با شهید یحیی شمشادی رفته بود،موشک مزدوران عراقی به هواپیمای اصابت کرده و وی به درجه جانبازی نائل آمد. جانباز 70 درصد زنجانی با اشاره به اینکه اگر واقعیت های دوران دفاع مقدس بدون پیرایه به مردم گفته شود، اثر بیشتری دارد، گفت: اگر جوانان این فرهنگ را به درستی بشناسند، نیازی به هیچ اهرم دیگری نیست. واعظی با بیان اینکه باید ناگفته های جنگ گفته شود، گفت: گاهی به دلیل برخوردهای ناصحیح ایثارگران نمی خواهند ناگفته های این دوران را بگویند. وی تصریح کرد: جانبازان به هیچ گروه سیاسی وابسته نیستند اما هر جناحی می خواهد ایثارگران را به سوی خود جلب کند،همه ما برای ملت و تحت فرماندهی مقام معظم رهبری هستند. جانباز 70 درصد زنجانی گفت: مقام معظم رهبری جانباز هستند و درد جانبازان را به خوبی درک می کنند، چندین بار از نزدیک ایشان را زیارت کرده ام. واعظی دیدار با مقام معظم رهبری را در زنجان یکی از خاطرات خوب خود عنوان کرد و گفت: در این دیدار مقام معظم رهبری اجازه نمی دادند کسی دستشان را ببوسد.

 

*بدور از جناح بندی از ایثارگران استفاده شود وی با بیان اینکه باید بدور از حاشیه سازی و جناح بندی از ایثارگران استفاده شود، در این صورت هیچ مشکلی ایجاد نمی شود، افزود: گاهی این مسائل موجب سرخوردگی ایثارگران می شود. جانباز 70 درصد زنجانی نقش رسانه ها را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مهم ارزیابی کرد و گفت: آنگونه که باید رسانه ها نتوانسته اند این فرهنگ را در جامعه ساری و جاری کنند، برخی از رسانه ها به جناح های خاصی وابسته هستند و با سلیقه جناحی صحبت های جانبازان را قیچی می کنند. یکی دیگر از جانبازان زنجانی با گلایه از برخی بی ملایمتی ها با آزادگان و جانبازان گفت: متاسفانه برخی ها خود را کنار گذاشته اند اما به ما که می رسند، می گویند "به شما که می رسند!! مملکت مال شماست، سهمیه می گیرید"،اما باید به این افراد گفت: پدرت را بفرست شهید شود و سهمیه بگیرد،حاضرم همه دارایی خود را بدهم فقط یک ساعت در جایگاه من باشند. آزاده جانباز زنجانی افزود: 27ماه در دوران اسارات بودم و 32 ماه نیز در جنگ بودم که تقریبا هفت سال حضور داشتم و دین خود را به نظام اسلامی ادا کردم، زمانی که وارد جنگ شدم 15 سال سن داشتم و در 18 سالگی اسیر شدم و در حال حاضر 50 ساله هستم. آزاده جانباز زنجانی با بیان اینکه دوره روایتگری را گذرانده ام که در کل کشور 60 نفر انتخاب شدند،از مسئولان می خواهم که این کار ادامه یابد تا جوانان با فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: دوست دارم به عنوان مدافع حرم در سوریه حاضر شوم، اما اجازه نمی دهند، اما ما همچنان سرباز سید علی هستیم و می مانیم.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر