logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۶۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت/

پوشش جهانگیری روحانی را اوت می‌کند

پوشش-جهانگیری-روحانی-را-اوت-می‌کند

بعد از نخستین مناظره تلویزیونی و نقش جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی و عملکرد ضعیف روحانی نشان داد که در نهایت ایده کاندیدای پوششی به ضرر روحانی تمام می‌شود و شکست این دو کاندیدای دولت را رقم خواهد زد.

به گزارش موج رسا; چند ماه قبل از انتخابات گزینه‌های متعددی به عنوان یار پوششی روحانی در مناظرات مطرح بودند که از نوبخت، جهانگیری، عارف و برخی از وزرا نام برده شد تا اینکه جهانگیری با ثبت‌نام خود در انتخابات نشان داد که از نظر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان مهمترین یار پوششی که می‌تواند در کنار رئیس دولت یازدهم نقش‌آفرینی کند معاون اول خود روحانی است.

اما چرا جهانگیری انتخاب شد و اینکه آیا این انتخاب به نفع دولت و اصلاح‌طلبان است یا اینکه در نهایت روحانی را از دور رقابت‌ها خارج و شکست بزرگی رابرای حامیان روحانی تحمیل خواهد کرد.

انتخاب جهانگیری به این خاطر انجام شد تا با حضور جهانگیری و سخنان تند وی روحانی کمی از نگاه کاندیداهای منتقد دولت در امان  بماند، چرا که روحانی به خاطر عملکرد ضعیف خود در طول چهار سال و قولهای برزمین مانده اش نمی‌تواند چندان حرفی برای گفتن داشته باشد.

روحانی که تمام تخم‌ مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشته بود بعد از چهار سال انتظار این تخم‌مرغ‌ها به جوجه بدل نشد و در نهایت خواسته‌هایش از برجام نیز برآورده نشد، او فکر می‌کرد برجام تحول عظیمی را در کشور  ایجاد خواهد کرد و او به سبب همین تحول باز شانس اول پیروزی در انتخابات دوازدهم است به همین خاطر قولهای او فقط در حد حرف باقی ماند.

اما آیا انتخاب جهانگیری و قرار گرفتن او در کنار روحانی به نفع اصلاح‌طلبان و یاران روحانی خواهد بود یا اینکه باید دولت را در پایان چهار ساله تحویل رقیب بدهند و رکورد را شکسته و نخستین دولت چهار ساله لقب بگیرند، در نگاه اول باید گفت جهانگیری چهره محبوب در بین مردم نیست و و  قطعا نمی‌تواند مردم را با خود همراه کند و با ضعفی که روحانی در مناظره نخست از خود نشان داد پوشش جهانگیری به نفع دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان نشد.

حضور قوی قالیباف در مناظره نخست و تسلط وی بر امور اجرایی کشور کار را به شدت برای روحانی و جهانگیری سخت خواهد کرد، قالیباف در انتخابات سال ۹۲ نیز مهمترین رقیب روحانی بود، حال که روحانی به قولهای سال ۹۲ خود جامعه عمل نپوشانده به نظر کاندیدای پوششی نیز چندان به کارش نخواهد آمد جز اینکه به ریزش آرا وی منجر می‌شود. دستهای پر قالیباف در مناظرات و آرایش دفاعی روحانی پوشش جهانگیری نیز همانند گل به خودی برای دولت خواهد بود.

حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی نیز که از مقبولیت بالایی در بین نیروهای انقلاب، اصولگرایان و جامعه برخوردار است در کنار دیگر کاندیدای جمنا شاید بتوان گفت خواب را از چشمان روحانی خواهد گرفت و از طرفی هیچ کس تا این لحظه خبر ندارد کاندیدای نهایی جمنا چه کسی خواهد بود.

مناظره نخست و جدال قالیباف با روحانی و جهانگیری پیروزی را بیش از پیش به طرف جبهه مردمی متمایل کرده و حتی در نظرسنجی‌های رسمی نیز قالیباف و حجت‌الاسلام رئیسی در صدر قرار دارند و این نشان می‌دهد سخنان اصلاح‌طلب پسند جهانگیری هم نظر مردم را به خود جلب نکرده است.

جهانگیری که در مناظره نخست ادای روحانی ۹۲ را درمی‌آورد در نظر مردم جلب توجه  نکرده، شاید به هم ربط دادن چیزهای غیرمرتبط بود که دست جهانگیری را در همان مناظره  نخست برای مردم رو کرد، او  از سیلی ناراحت است که ربطی به قالیباف و شهرداری  وی ندارد و در یکی از شهرهای دیگر  کشور رخ داده است اما عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصاد دقیقا به عملکرد روحانی و جهانگیری برمی‌گردد.

مناظره نخست که به موضوع اجتماعی ربط داشت این چنین توانسته به افت آراء دولتی‌ها بینجامد و در مناظره بعد که موضوعات اقتصادی به صورت ریز بررسی می‌شود شاید روحانی و جهانگیری را بیشتر از اینها به لاک دفاعی فرو ببرد چون چیزی برای عرضه ندارند و در حالی که ۱۰۰ روز از عمر دولتشان باقی است وعده ۱۰۰ روز اول را هم اجرا نکرده‌اند.

به نظر می‌آید انصراف روحانی از ثبت‌نام در انتخابات و معرفی فردی به غیر از جهانگیری بهتر می‌توانست به داد دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان برسد چرا که با این وضعیت و عدم  محبوبیت جهانگیری در بین مردم و عملکرد ضعیف روحانی در نهایت به این نتیجه منجر خواهد شد که پوشش جهانگیری حتی روحانی را هم اوت خواهد کرد.

علی الماسی

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر