logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵
[ شناسه خبر : ۱۶۹۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

مجلس مخالف خروج فولاد از بورس کالا است؛ دولت تصمیم جزیره‌ای نگیرد

مجلس-مخالف-خروج-فولاد-از-بورس-کالا-است؛-دولت-تصمیم-جزیره‌ای-نگیرد
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام مخالفت کمیسیون متبوع خود و مجلس برای خروج فولاد از بورس کالا، گفت: اگر دولت تصمیم جزیره‌ای بگیرد مجلس حتماً ورود خواهد کرد و این موضوع در رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت هم اثرگذاری است.

به گزارش موج رسا; بازار فولاد به‌هم‌ریخته و قیمت‌ها در حال بالا رفتن است؛ حتی خودروسازان هم یکی از دلایل گرانی خودرو را افزایش قیمت فولاد عنوان می‌کنند که 60 درصد قیمت تمام‌شده خودرو را شامل می‌شود.

در این آشفته‌بازار اخباری مبنی بر اینکه دولت قصد دارد فولاد را از بورس کالا خارج کند مطرح شد که این اقدام عاملی برای توزیع رانت است و تجربه و سرنوشتی مانند رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد داشت.

ماجرا از یک شایعه در فضای مجازی آغاز شد و آن این بود که رئیس‌جمهوری دستور خروج فولاد از بورس کالا را صادر کرده که این موضوع بر بورس اوراق بهادر هم تأثیرگذار بود.

البته ساعاتی بعد این خبر تکذیب و اعلام شد رئیس‌جمهور هیچ‌گونه دستوری در مورد خروج فولاد از بورس کالا نداشته و خواستار افزایش عرضه و کاهش قیمت محصولات فولادی شده است.

البته هیئت‌مدیره انجمن فولاد هم با تکذیب خبر خروج فولاد از بورس کالا، آن را اقدامی انتحاری برای دولت عنوان کرد.

بر اساس شنیده‌ها جلسه تنظیم بازار فولاد در نهاد ریاست جمهوری با حضور شرکت‌های بزرگ تولیدکننده، انجمن تولیدکنندگان فولاد، مسئولان بورس کالا و وزارت صمت برگزار شده و قرار است برای چارچوب کلی تنظیم بازار فولاد تصمیم‌گیری شود که افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در جهت کاهش قیمت، از اهداف این جلسه اعلام‌شده است.

محصولات فولادی بخش عمده معاملات بورس کالا را تشکیل می‌دهند و نرخ فروش محصولات گرم و سرد در تیرماه نسبت به میانگین نرخ بهار از رشد 18 و 12 درصدی حکایت دارد؛ البته بحث خروج فولاد از بورس کالا در سال‌های گذشته هم مطرح شد که پشت این شایعات دلالان و برخی افراد هستند تا رانت‌های میلیارد را به جیب بزنند.

 

خروج فولاد از بورس در حد شایعه است/ مجلس مخالف خروج فولاد از بورس کالا

حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم  در خصوص وضعیت بازار فولاد و اخباری مبنی عرضه فولاد خارج از بورس کالا، اظهار کرد: این خبر را شنیدم البته نه در حد تصمیم  و یا مصوبه‌ای که ابلاغ‌شده باشد و در حد خبر است.

وی افزود: مجلس و کمیسیون صنایع و معادن از اساس مخالف خروج فولاد از بورس کالا است و قبلاً هم مخالفت کرده؛ البته کمیسیون قطعاً روی این موضوع پافشاری دارد که فولاد باید در بورس کالا عرضه شود.

 

معاملات بورس کالا شفاف و سالم‌تر است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص مزیت‌های بورس کالا؛ گفت: معاملات در بورس از چند جهت بهتر است؛ نخست میزان عرضه و تقاضا مشخص و باعث ایجاد تعادل می‌شود و دوم اینکه هم معاملات در بورس کالا شفاف و سالم‌تر برگزار می‌شود، به‌گونه‌ای که اعمال نفوذها و ایجاد انحراف کمتر و حتی غیرممکن است.

 

مشکل نظارت وزارت صمت بر بازار است/ دلالان فولاد را می‌خرند

فیروزی با تأکید بر اینکه مخالف خروج فولاد از بورس کالا هستیم؛ این اقدام را فسادزا دانست و بیان کرد: مشکل و وضعیت بازار محصولات فولادی و کاهش عرضه آن، یک بحث کارشناسی و یک موضوع نظارتی دارد.

وی تأکید کرد: در بحث کارشناسی تعدادی از تولیدکنندگان و فولاد کاران به دلیل افزایش قیمت ارز و کسب سود بیشتر و ارزآوری میزان صادرات خود را افزایش و در مقابل عرضه محصول در داخل را کاهش دادند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: در بُعد نظارتی هم بعضاً مشاهده می‌شود افرادی محصولات فولاد را خریداری می‌کنند که در نه تولیدکننده هستند و نه مصرف‌کننده؛ بعد با ایجاد بازار سیاه محصول را با قیمت بالاتری می‌فروشند؛ این‌ها بازار را دچار نوسان کرده‌اند که این موضوع با نظارت بیشتر قابل‌رفع است.

فیروزی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان نظارت‌کننده باید وظایف خودش را انجام دهد زیرا مشخص است که چه میزان تولید داریم و چند کارخانه شمش و اسلب تولید می‌کنند و مصرف‌کننده و صنایع پایین‌دستی هم قابل‌شناسایی است.

وی تصریح کرد: مشکل در بحث نظارت بر بازار است زیرا عرضه و تقاضا و خریدار و فروشنده قابل‌شناسایی است و وزارت صمت باید نظارت خود را تقویت کند.

 

دولت تصمیمات جزیره‌ای نگیرد

این نماینده مجلس در مورد اینکه اگر دولت تصمیمی مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا بگیرد، مجلس اقدام نظارتی انجام خواهد داد، پاسخ داد: هر جا احساس کنیم مفسده‌ای وجود دارد و ورود کند حتماً برخورد می‌کنیم. مضافاً اگر دولت چنین تصمیم بخواهد بگیرد باید علت و مسائل کارشناسی به مجلس و کمیسیون صنایع و معادن توضیح دهد زیرا این موضوع ملی است.

این نماینده مردم در مجلس افزود: دولت نباید و نمی‌تواند یک‌دفعه تصمیم جزیره‌ای و آنی بگیرد و تبعات آن را نبیند زیرا خروج فولاد از بورس تبعاتی دارد و روی سایر اقلام  و بازار تأثیر می‌گذارد و حتماً باید بیایند و مبانی کارشناسی توضیح دهند و بگویند علت این تصمیم چیست.

فیروزی با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی صمت، گفت: هنوز وزیر به مجلس معرفی نشده و آشفتگی بازار و چنین تصمیمات روی رأی اعتماد مجلس به وزیر که قرار است معرفی شود؛ تأثیر می‌گذارد.

 

نقش دلالان برای خروج فولاد از بورس کالا

وی در مورد نقش دلالان و افراد پشت پرده خروج فولاد از بورس کالا؛ توضیح داد: آن‌هایی که منافعی دارند دنبال تصمیمات این‌چنین می‌روند. دولت باید ببیند چه کسانی برایش تصمیم سازی می‌کنند و این موضوع از کجا نشات می‌گیرید و پشت پرده طرح آن کیست؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: اگر جایی به عرضه و تقاضا خدشه‌ای وارد می‌شود باید بررسی کنیم چرا عرضه‌کنندگان، عرضه نمی‌کنند و مشکل ایجادشده به بورس کالا به‌عنوان یک تنظیم‌کننده در بازار برنمی‌گردد بلکه مقصر به عرضه قطره‌چکانی و نبود نظارت مربوط است که قیمت را بالا می‌رود و بازار را به هم می‌ریزد.

فیروزی گفت: دلالان و کسانی که منافع دارند سال‌هاست به دنبال خروج محصولات فولاد از بورس کالا هستند و دولت دقت  کند تصمیم سازان چه کسانی از تصمیمش سود می‌برند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر