logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۶۹۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم و صفر؛

نظر رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید در خصوص برگزاری عزاداری ماه محرم

نظر-رهبر-انقلاب-و-مراجع-عظام-تقلید-در-خصوص-برگزاری-عزاداری-ماه-محرم
رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید در پاسخ به سؤالات فراوانی که مقلدین و مؤمنان در خصوص نحوه برگزاری عزاداری‌های ماه محرم داشتند، نظرات خودشان را بیان کردند.

به گزارش موج رسا; با نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر و شروع عزاداری‌های سالار شهیدان گمانه‌زنی‌ها در خصوص نحوه برگزاری مراسم‌های عزاداری نیز افزایش‌یافته است.

در این میان رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید در سخنرانی‌ها یا پاسخ‌هایی که به استفتائات داده‌اند به نحوه برگزاری‌های عزاداری اشاره‌کرده‌اند.

 

رهبر انقلاب: در عزاداری محرم، همه موظف به رعایت ضوابط ستاد ملی کرونا هستند

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خودشان به مسئله عزاداری در محرم اشاره و تأکید کردند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چراکه اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

آیت‌الله سیستانی: مجالس عزای عمومی طبق دستورالعمل‌های بهداشتی باشد

آیت‌الله سیستانی در پاسخ به استفتائی، حکم برپایی شعائر حسینی و چگونگی آن را در سایه شیوع ویروس کرونا بیان کرد که در ادامه می‌آید

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی أصحاب الحسین ورحمة الله وبرکاته

شیوه‌های متعددی در خصوص بیان غم و اندوه در این مناسبت دردناک و ابراز همدردی با حضرت رسول اکرم (ص) و اهل بیت اطهار (ع) در این مصیبت بزرگی که بر اسلام و مسلمین وارد شد، وجود دارد که از جمله آن‌ها موارد زیر است:

۱- پخش گسترده مجالس عزاداری حسینی سودمند از طریق تلویزیون و برنامه‌های اینترنتی. مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی باید با سخنرانان برجسته و مداحان توانا در این خصوص هماهنگ کرده و مؤمنین را به پیگیری این مراسم و گوش دادن به آن از خانه‌های خود یا مثل آن تشویق کنند.

۲- مجالس خانگی در زمان‌های مشخصی از شب یا روز برگزار شود که تعدادی از اعضای خانواده و نزدیکان در آن حضور یابند و به برخی از مجالس حسینی سودمند گوش دهند، حتی اگر این برنامه‌ها از برخی شبکه‌های ماهواره‌ای یا برنامه‌های اینترنتی باشد.

۳- امّا نسبت به مجالس عزاداری عمومی، باید در آن‌ها دستور العمل های بهداشتی با جدّیت و قاطعیت رعایت شود و فاصله گذاری اجتماعی میان حاضران برقرار و از ماسک‌های پزشکی و سایر لوازم پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا استفاده شود. همچنین نفرات محدودی از افراد مطابق تعدادی که مسئولین ذیربط اجازه می‌دهند، در جلسات حضور یابند. تعدادی که جایز است در مجالس حضور پیدا کنند بر این اساس که در مکان باز یا سرپوشیده باشد و بر اساس میزان شیوع ویروس کرونا در کشورها متفاوت است.

۴- نصب و پخش گسترده نمادهای عاشورایی از طریق برافراشتن پرچم‌ها و بنرهای مشکی در میدان‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و اماکن عمومی با رعایت عدم تعرض به حریم املاک خصوصی و امثال آن و عدم تخلف از قوانین اجرایی کشور. پارچه نوشته‌ها باید مشتمل بر سخنانی از امام حسین (ع) در این نهضت بزرگ اصلاح‌گرانه و اشعار و نثرهای زیبایی که در خصوص واقعه کربلا گفته شده، باشد.

۵- اما غذاهایی که طبق معمول در این مناسبت توزیع می‌شود، باید در تهیه و توزیع آن شرایط بهداشتی لازم رعایت شود و حتی برای جلوگیری از ازدحام به هنگام توزیع، به توزیع بعضی غذاهای خشک و رساندن آن به خانه‌های مؤمنین اکتفا شود.

خداوند متعال همگی را در احیای این مناسبت مهم و برپایی عزای سرور جوانان اهل بهشت (علیه السلام) مطابق شرایط کنونی موفق گرداند.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم برگزاری عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره اظهار داشت: شکی نیست که ما اصول داریم که به هیچ وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم؛ از جمله آن مسألهٔ عزاداری محرم و صفر است.

وی با تاکید بر لزوم تدبیر مناسب در این خصوص، افزود: اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به شکلی باشد که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه‌های معنوی و مذهبی غافل نشویم؛ همان گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین قطعاً باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه‌های مذهبی و دینی مردم مورد توجه قرار گیرد و هم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.

معظم له با تاکید بر این که به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت، افزود: در زمان رضاخان با عاشورا چه کردند؟ اما همه دیدند که کاری از پیش نبردند.

نظر آیت‌الله سبحانی در خصوص عزاداری سیدالشهدا (ع) در دوران کرونا

سلام بر سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (علیه السلام)، سلام بر شهیدان راه حسین (علیه السلام)

درود بی‌پایان بر شهداء راه حق بالاخص شهداء دشت کربلا

ایام ماه محرم و صفر، ایام عزاداری است و حسینیان که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند، بالاخص به فرموده حضرت امام (ره): «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم» و در عین حال سلامت فرد و جامعه نیز یکی از فرائض است که حفظ آن لازم است.

مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید.

 

نظر آیت‌الله وحید درباره برگزاری مجالس عزاداری محرم در ایام کرونایی

آیت‌الله وحید خراسانی در پاسخ به سوالی نظر خود را درباره برگزاری مراسم عزای سید الشهدا (ع) در ماه محرم در ایام کرونایی بیان کرد.

وی در این باره اظهار داشت: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه عزای حضرت سید الشهداء علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند.

 

نظر آیت‌الله علوی گرگانی در خصوص برپایی مجالس عزاداری محرم

اقامه عزای سید الشهداء علیه السلام در ماه محرم از جمله مهم ترین شعائر دینی است که هرگز نباید فراموش شود و در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه پوشی و نصب پرچم های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طرق نوین و ابتکاری انجام شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر