logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۶۸۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]

ماجرای مافیای ترامپ از زبان مستندساز بریتانیایی

ماجرای-مافیای-ترامپ-از-زبان-مستندساز-بریتانیایی
«آنتونی باکستر» از فیلمسازان برجسته مستند انگلستان:من سال‌ها تلاش کرده‌ام فیلمی را در مورد دونالد ترامپ منتشر کنم و روایتگر قدرت فاسد کننده‌ای باشم که پول وی نسبت به آزادی بیان دارد، هم در انگلستان و هم در ایالات متحده آمریکا!

به گزارش موج رسا; سال ۲۰۱۷ در مقطعی پروژه‌های عظیم ترامپ در اسکاتلند را شاید بتوان مهمترین دغدغه منافع خارجی وی دانست. پروژه‌ای که آنقدر برای وی اهمیت دشت که به خاطر آن دولت انگلیس و اسکاتلند را تحت فشار سیاسی قرار داد. «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا در بسیاری موارد منافع مالی را به مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دهد. بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران سیاسی شخصیت او را احساساتی و بسیار متغییر عنوان می‌کنند اما همیشه اولویت اول و آخر برایش مسائل مادی منهای اخلاق به هر قیمتی بوده است.  در بارزترین نمونه آن، ترامپ بر سر پروژه‌ اسکاتلند با دولت انگلیس   بسیار مشکل پیدا کرده و اسکاتلند را به همکاری ترغیب کرد. برای ترامپ، روی کار آمدن دولت‌های فاسد بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری است چرا که فرایند صدور مجوز و اعمال فشار بر مخالفان محلی را بسیار آسان می‌کند. اینجا اما در اسکاتلند مردم به بزرگ‌ترین مانع بر سر راه جاه‌طلبی‌های وی تبدیل شدند و پروژه عظیم «مجتمع گلف» ترامپ عملا با مانع بزرگِ مخالفت ملی اسکاتلندی‌ها مواجه شد. پروژه‌ای که توقف آن یعنی زیان کلان مالی برای ترامپ.

 

«جرمی ونوک» کارشناس پایگاه تحلیلی «آتلانتیک» معتقد است زمانی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، همچنان مسئولیت در شرکت‌های خصوصی‌اش را ابقاء کرد و اقدامش به این معنا بود که ترامپ می‌خواهد از قدرتی که مقام‌اش به او می‌دهد در جهت منافع مالی خود بهره‌ ببرد و این یعنی پشت کردن به منافع ملی آمریکا.

یک ماهیگیر به نام «مایکل فوربس» با رد درخواست ۶۹۰ هزار دلاری ترامپ مبنی بر فروختن زمین‌اش، به یک قهرمان ملی در اسکاتلند  تبدیل شد

 

زمین‌های «آبردین» و پروژه‌ «مجموعه عظیم گلف» یکی از مهمترین دغدغه منافع خارجی ترامپ بود. در سال ۲۰۰۸ سازمان ترامپ اعلام کرد که طرح عظیم ساخت و ساز در زمین‌های گلف ترامپ در «آبردین» اسکاتلند را در سر دارد که شامل ساخت ۲ قطعه میدان گلف ۱۸ حفره‌ای، یک هتل ۴۵۰ اتاقی، ۵۰۰ دستگاه منزل لوکس، ۹۰۰ واحد دارای مالکیت اشتراکی، و یک دانشگاه گلف می‌شود. 

 

در آن زمان، روزنامه ایندپندنت در گزارشی مفصل، به اعتراض مردم محلی‌ آنجا پرداخت. یک ماهیگیر به نام «مایکل فوربس» که با رد درخواست ۶۹۰ هزار دلاری ترامپ مبنی بر فروختن زمین‌اش، به یک قهرمان ملی در اسکاتلند  تبدیل شده بود، در راس این اعتراضات قرار داشت. فعالان محیط زیست نیز از سویی دیگر به شدت نسبت به پروژه ترامپ که عملا به طبیعت بکر «آبردین» ضربه می‌زد تاختند. (ماجرای مخالفت «مایکل فوربس» کشاورز و ماهیگیر این بود که ترامپ برای احداث مجموعه عظیم گلف نیاز به الحاق مزرعه فوربس داشت و در آن زمان به او ۶۹۰ هزار دلار برای خرید ملکش پیشنهاد داد و علی‌رغم اینکه این مبلغ چند برابر قیمت واقعی زمین بود ولی با این دیدگاه که ترامپ به منافع ملی اسکاتلند آسیب می‌زند، توافق نکرد و افکار عمومی نیز از اقدام او بسیار خوشحال شدند.)

 

با تداوم احداث پروژه ترامپ، صدای اعتراضات تا آن حد بالا گرفت که «بی بی سی» در گزارش خود نوشت: ترامپ از «نایجل فاراژ»  رهبر حزب مستقل پادشاهی انگلیس و دوست صمیمی‌اش خواسته تا به عنوان فردی دارای ‌نفوذ، جلوی احداث نیروگاه‌های بادی در زمین‌های مذکور را بگیرد.

 

تمام این اتفاقات و ماجراهایی که در تقابل زیاده‌طلبی ترامپ و پروژه مجموعه گلف تا مبارزه مردم محلی با وی را شامل می‌شود، در روایتی مستند به کارگردانی «آنتونی باکستر» به تصویر کشیده شده است. 

 

باکستر فیلم رسوا کننده کسی را ساخت که بعدا رئیس جمهور آمریکا شد

آنتونی باکستر یکی از فیلمسازان برجسته مستند انگلستان است. او در سال ۲۰۱۱ مستندی با عنوان «You've Been Trumped»(تو مغلوب شده ای) خلق کرد. فیلم داستان مبارزه مردم محلی اسکاتلند با تاجری گستاخ به نام «دونالد ترامپ» را به تصویر می کشد که بعدا رئیس جمهور آمریکا می شود...

اینجا در انگلیس دوست داریم فکر کنیم که روزنامه‌نگاری ما از کنترلِ افراد دارای پول و قدرت عاری است اما متأسفانه همیشه اینطور نیست

 

باکستر سال‌ها در تلاش و مبارزه بود تا بتواند فیلمش را در رویداد یا فستیوالی مهم نمایش دهد اما از مسولان بریتانیایی گرفته تا رسانه‌های این سو و آن سوی اقیانوس اطلس، همه در مقابل قدرت و نفوذ و مال و مکنت ترامپ کرنش کرده و هیچکدام به پخش این فیلم رضایت ندادند تا اینکه سرانجام پس از چندین سال توانست آن را به صورت رایگان در فضای مجازی منتشر کند.  

 

در ادامه سرگذشت و ماجرای آنتونی باکستر را از زبان خودش و به نقل از  گاردین  می‌خوانیم:

اینجا در انگلیس دوست داریم فکر کنیم که روزنامه‌نگاری ما از کنترلِ افراد دارای پول و قدرت عاری است اما متأسفانه همیشه اینطور نیست.

سال ها تلاش کرده‌ام فیلمی در مورد دونالد ترامپ منتشر کنم و شاهد قدرت فاسد کننده‌ای بودم که پول وی نسبت به آزادی بیان دارد، هم در انگلستان و هم در ایالات متحده آمریکا!

 

وقتی ترامپ آب را به روی پیرزن کهنسال می بندد

در سال ۲۰۱۶ وقتی «Mail Online» گزارشی با عنوان «مقابله زن ۹۲ ساله اسکاتلندی با ترامپ» را منتشر کرد، خوانندگان وقتی از این گزارش متوجه شدند که «مالی فوربس» این زن کهنسال، به خاطر اینکه ترامپ در نزدیک مزرعه و خانه‌اش یک زمین گلف احداث کرده و باعث قطع شدن آب آشامیدنی وی شده، هر روز مجبور است برود با سطل و دَلو از چشمه‌ای در آن حوالی آب بیاورد، بسیار وحشت زده و عصبانی شدند. 

اکران سینمایی فیلمم در آمریکا لغو شد. برای نمایش در تلویزیون پیگیری کردم و شبکه تلویزیونی «US TV» قرار بود آن را نمایش دهد که آن نیز به یکباره فیلم را از فهرست پخش خارج کرد

 

این گزارش دستمایه ساخت مستندی برای من شد که در آن این پیرزن ۹۲ ساله بسیار خسته و آزرده به تصویر کشیده شده بود و قرار بود آن را تا قبل از انتخابات آمریکا منتشر کنم. بعد مقاله‌ای منتشر شد که عکس یکی از تصاویر مستند من را نشان داده بود و درباره محتوای آن نوشته بود. اما به فاصله کوتاهی از انتشار، به یکباره ناپدید شد. روزنامه «the Sun» هم همین مطلب را منتشر کرد و آن هم در زمان کوتاهی حذف شد. و این‌ها نشانه‌هایی بود از قدرت و نفوذ پول امثال ترامپ بر رسانه!

 

بعد، اکران سینمایی فیلمم در آمریکا لغو شد. برای نمایش در تلویزیون پیگیری کردم و شبکه تلویزیونی «US TV» قرار بود آن را نمایش دهد که آن نیز به یکباره فیلم را از فهرست پخش خارج کرد. 

این موضوع بعد از آن بود که ترامپ در سطح بین‌المللی تهدید کرده بود که هر کسی که این فیلم را نمایش دهد یا ادعای خانم «مالی» پیرزن ۹۲ ساله در مورد قطعی آب آشامیدنی وی را تکرار کند، مورد پیگرد قرار می‌دهد. و همین تهدیدات برای لغو اکران فیلم ما کافی بود.

 پس از تماس تلفنی تیم دونالد ترامپِ پسر، پلیس «ابردین شایر» من و همکارم را بازداشت کرد و به زندان انداخت

 

 

«پیتر بردشا» از گاردین در مقاله «تو هم مغلوب شده ای» (You've Been Trumped) نیز می نویسد: فیلمی الزامی‌تر و مرتبط‌تر از این نمی‌توان یافت. اما در این مورد که چرا این فیلم بیشتر توسط منتقدین دیده شده تا مردم، باید پی برده باشید که ماجرا از کجا آب می‌خورد!

برگردیم به سال ۲۰۱۰ و قبل از اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود: پس از تماس تلفنی تیم دونالد ترامپِ پسر، پلیس «ابردین شایر» (محل احداث مجموعه گلف ترامپ) من و همکارم را بازداشت کرد و به زندان انداخت. این اتفاق پس از آن رخ داد که ما برای اولین بار متوجه شدیم آن‌هایی که برای ترامپ کار می‌کردند، آب شرب خانم «مالی» که در آن زمان ۸۶ ساله بود را بخاطر ساخت یک زمین گلف لاکچری، قطع کرده بودند. 

 

تصاویر بازداشت من و دردسرهای خانواده «فوربس»(مالی فوربس و پسرش مایکل) در فیلم اولم با عنوان «You’ve Been Trumped» با وجود تلاش وکلای دونالد ترامپ برای جلوگیری از نمایش آن به اتهام «افترا»، در نهایت در سال ۲۰۱۲ در «بی بی سی۲» پخش شد.

 

در سال ۲۰۱۶ و بیش از ۵ سال پس از اینکه آب شرب خانم «مالی» توسط ترامپ قطع شد، او همچنان از مشکل بی آبی رنج می‌برد.

 

دیگر ساکنینی که مخالف ساخت زمین گلف ترامپ بودند با دیوارهای عظیمی شبیه به دیوار حائل بین آمریکا و مکزیک بر دور خانه‌هایشان مواجه شدند.

 

 مایکل فرزند مالی فوربس  پس از بازگشت از کنوانسیون جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۶، متوجه شد که سیستم آب شرب خانه مادرش هنوز درست نشده و خودش آن را تعمیر کرد.

 

در آن زمان، پیش از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر ما کارزاری موفق با عنوان «You’ve Been Trumped» راه انداختیم تا رای دهندگان را در مورد شخصی(ترامپ) که برای ریاست جمهوری کشورشان نامزد شده آگاه سازیم.

ما همزمان با تدوین فیلم، بر روی شکلی از بیمه مسئولیت با عنوان «خطاها و حذفیات در صنعت فیلم» کار کردیم که تمام توزیع کنندگان و پخش کنندگان فیلم به آن نیاز داشتند و از آنان در برابر قدرتمندان و پولدارها محافظت می‌کرد. به این معنا که اگر فیلمشان در مورد یک موضوعی مرتبط با اشخاص با نفوذ و پولدار است، از این حیث که اثرشان حتما در رسانه مورد نظر یا رویدادی خاص پخش شود، اطمینان حاصل می‌کردند. این  روند حدود ۲ هزار پوند هزینه دربر دارد و  به وکلا لایحه بدون مورد بودن (سالم بودن) فیلم را ارائه می‌دهد.

 

به هر حال چون موضوع فیلم ما بر ترامپ متمرکز بود با تعدادی نجومی از بازخوردها و کامنت‌ها مواجه شدیم. ما زمان نداشتیم تا کارزاری دیگر را با کمک‌های مردمی راه بیاندازیم. بعد فیلم را برای بازبینی ارسال کردیم و من نیز برای اکران اولیه فیلم راهی نیویورک شدم.

زمانیکه متوجه شدیم ترامپ ما را به اقدام قانونی تهدید کرده و غیبت موسسه بیمه‌ای و پشتیبان فیلم‌های مستقل «E&O» که قرار بود حامی ما برای نمایش فیلم در آمریکا باشد، فهمیدیم که اینجا هم سنبه ترامپ پرزورتر بوده و به ناگهان اکران فیلم ما در آمریکا لغو شد.

 

این شرکت از ما خواست تا لوگوی اول فیلم را حذف کنیم. حالا حتی شبکه خبری حزب چپ‌های آمریکا هم برنامه بازبینی و اکران اولیه  فیلم ما را ملغی کرد.

حالا ما مانده بودیم و تنها یک سالن سینما در نیویورک و اکران در جشنواره فیلم «IDFA» در آمستردام هلند.

 

اگرچه ما بالاخره فیلم را به صورت مجانی در فیس بوک منتشر کردیم اما تنها بخشی از مخاطبان موجود در این رسانه آن را تماشا کردند. ناشر ما در ایالات متحده هم گفت که نمی‌تواند روی پخش این فیلم در آمریکا کار کند.

 

«Mail Online» روز قبل از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، گزارشی در مورد خانواده خانم «مالی فوربس» منتشر کرد که ترامپ در آن گفته بود خانم مالی او را یاد مادرش می‌اندازد.  شاید ترامپ همچون خانم مارلی آب را به روی مادرش هم قطع کرده که «مالی فوربس» ۹۲ ساله او را یاد مادرش می‌اندازد...

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر