logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۵
[ شناسه خبر : ۱۶۸۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با دانا:

افرادی که بورس را حبابی می‌دانند، احساسی فکر می‌کنند

افرادی-که-بورس-را-حبابی-می‌دانند،-احساسی-فکر-می‌کنند
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ریزش سنگینی در بورس نخواهیم داشت، گفت: افرادی که از حبابی بودن بورس دم می‌زنند، تحلیلشان بر اساس یک احساس بیشتر نیست و کمتر تحلیل منطقی و علمی پشت آن وجود دارد.

به گزارش موج رسا; مصطفی نصر اصفهانی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در مورد دلایل افت قیمت ارز، اظهار کرد: یک علت، اولتیماتوم بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بود که حداقل اثر روانی بر بازار گذاشت؛ البته افزایش قیمت‌ها معمولاً با یک Over-shoot همراه هستند و نرخ‌های پایدارتر کمتر از سقفی هستند که تجربه شده است.

وی با اشاره به رونق بورس، افزود: با افزایش نرخ ارز در یک ماه اخیر، شاهد صف‌های خرید دلار مانند سال‌های گذشته و سال 97 نبودیم که علت آن رشد و استقبال مردم از بورس بود.

این کارشناس اقتصادی در مورد علت رشد بورس، بیان کرد: در بازار سهام دارایی‌ها معامله می‌شود که بسیار از این‌ها از رشد تورم جاماندند. از طرف دیگر، در بازارهای مالی تورم پیش‌خور می‌شود. موضوع دیگر، حمایت دولت و حاکمیت از بازار سرمایه است که اثر مهمی هم داشت.

 

آن‌هایی که می‌گویند بورس حبابی است، اثبات کنند

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: بورس خیلی از مناسبات را تغییر داده و تازه اول راه است و بسیاری از مناسبات با رونق بازار سهام با سرعت تغییر خواهد کرد.

نصر اصفهانی در پاسخ به این سؤال که آیا رشد بورس حبابی است یا خیر، گفت: نمی‌توان ادعا کرد که کلیت بازار سهام حبابی است و چنین ادعایی نیاز به بررسی‌ دقیق دارد. 

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از مدعیان حبابی بودن بازار سهام بررسی‌های لازم را انجام نداده‌اند؛ درواقع بسیاری از موافقان و مخالفان حبابی بودن بورس فهم دقیقی از پدیده حباب ندارند و هیچ‌گاه روی بحث حباب در بازار سرمایه به‌صورت تخصصی کار نکرده‌اند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه آن‌هایی هم که در موردبحث حباب فعالیت داشتند این روزها سکوت اختیار کردند، گفت: افرادی که واژه حباب در بورس را مطرح و بیان می‌کنند تحلیلشان از روی ترس و احساس است.

نصر اصفهانی توضیح داد: این افراد احساس می‌کنند به دلیل اینکه قیمت‌ سهام شرکت‌ها بالا رفته، پس حتماً پایین هم می‌آید. به نظرم افرادی که از حبابی بودن بورس دم می‌زنند، بر اساس یک احساس بیشتر نیست و به‌جای پشتوانه منطقی، فقط پشتوانه احساسی دارد و هیچ تحلیلی پشت آن نیست.

وی با بیان اینکه ریزش سنگین در بورس نخواهیم داشت، افزود: علت این است که هر سناریویی برای آینده در نظر بگیریم همواره نمادهایی در بازار سهام وجود دارد که از این سناریوها منتفع می‌شوند.

 

شاخص بورس افت کند نرخ دلار بالا می‌رود

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مثلاً برخی می‌گویند بازار سهام سقوط می‌کند؛ مثلاً اگر شاهد ریزش 20 درصدی باشیم، فوری نرخ دلار بالا می‌رود و بعدازآن شرکت‌های بورسی تجدید ارزیابی مجدد می‌کنند یا آن‌هایی که محصولاتشان با دلار قیمت‌گذاری می‌شود از این ناحیه سود خواهند برد و دوباره قیمت سهام تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی بالا می‌رود و کاهش شاخص را خودبه‌خود خنثی می‌کند.

به گفته وی؛ اگر شاخص بورس افت کند، قیمت ارز بالا می‌رود و دوباره شاخص را بالا می‌کشاند و کاهش شدید نماگر بازار سهام رخ را نخواهد داد.

این اقتصاددان گفت: حالا اگر در روابط خارجی گشایشی ایجاد یا تحریم‌ها لغو شود، ممکن است قیمت ارز افت کند ولی شرکت‌های صادرکننده در بورس با افزایش صادرات به‌شدت منتفع و فروش و چشم‌اندازشان بهبود پیدا خواهد کرد و دوباره بورس رشد می‌کند. می‌توان ادعا کرد خروجی عمده سناریوها در مورد آینده به نفع بورس خواهند بود.

 

توصیه‌هایی به تازه‌واردها در بورس

وی در خصوص توصیه به مردم و افراد عادی که وارد بورس می‌شوند؛ گفت: مردم برای ورود به بورس حتماً آموزش ببینند و از مشاوران اقتصادی و بورسی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: تازه‌واردها به بورس باید اصولی ازجمله تشکیل سبد را رعایت کرده و هیجانی اقدام نکنند؛ اطلاعات خود را از منابع متعدد بگیرند و صحت آن را بررسی و با خرید سهام خوب اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت کنند.

نصر اصفهانی گفت: افراد برای ورود به بورس می‌توانند اصول اولیه را با دو جلسه آموزش ببینید و دولت و سازمان بورس هم باید فرهنگ‌سازی کنند. افراد در بورس نگاه کوتاه‌مدت نداشته و حداقل نگاه بلندمدت دوساله داشته باشند و در این صورت حتماً سود خواهند کرد.

وی اضافه کرد: مردم در بورس می‌توانند سبد شاخصی تشکیل دهند زیرا چشم‌انداز شاخص مثبت است یعنی سبدی بسیار متنوع که همبستگی بازدهی آن با رشد شاخص نزدیک عدد یک باشد.

این اقتصاددان عنوان کرد: شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون از حدود 500 هزار واحد به نزدیک 2 میلیون واحد نزدیک شده و اگر افراد در ابتدای امسال چنین سبدی را تشکیل می‌دادند امروز سرمایه‌شان حدود 4 برابر شده بود درحالی‌که بعضی از حرفه‌‌ای‌ها هم نتوانستند در این مدت چنین بازدهی به دست بیاورند.

 

بورس بر افزایش نرخ تورم تأثیر دارد؟

وی در مورد اینکه رشد بورس بر افزایش نرخ تورم اثر می‌گذارد، گفت: طبعاً این اتفاق رخ می‌دهد زیرا رشد بازار سهام سرعت گردش پول را بالا می‌برد و تا حدی منجر به تورم خواهد شد اما بحث در مورد میزان و معناداری این اثرگذاری است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اینکه رشد بورس اثر شدیدی بر افزایش نرخ تورم خواهد داشت فقط یک ادعاست و هیچ پژوهشی (تئوری و تجربی) هنوز آن را تائید نکرده است هرچند می‌توان انتظار داشت که یک اثر جزئی از طریق تغییر در سرعت گردش پول داشته باشد.

نصر اصفهانی اظهار کرد: اثرگذاری بورس بر تورم را می‌توان از طریق کانال‌های مختلفی تعریف کرد اما معنادار بودن اثر این کانال‌ها اثبات نشده و در اصل تورم یک پدیده پولی است و یک بازار مالی چه اثری می‌تواند روی آن داشته باشد.

وی با اشاره به نقش نقدینگی بر افزایش نرخ تورم افزود: خلق نقدینگی یک بحث پولی است و ربطی به بازار مالی ندارد؛ هرچند اثرگذاری رشد بورس بر تورم را رد نمی‌کنم اما نمی‌توان آن را هم تائید کرد.

 

شرکت‌ها از رونق بورس منتفع می‌شوند

این اقتصاددان در مورد اینکه آیا پول واردشده به بازار سهام صرفه سفته‌بازی می‌شود نه اقتصاد واقعی، گفت: با رونق بورس و اینکه پول وارد بازار سهام می‌شود، شرکتها و تولیدکنندگان از آن منتفع خواهند شد البته تأمین مالی از طریق بازار سهام روش‌ها مختلفی دارد اما با رونق آن، صاحبان سهام و مالکان قبلی به سود می‌رسند یعنی منابع به سمت تولید می‌رود و اثر مثبت دارد.

نصر اصفهانی تأکید کرد: همچنین با رونق بورس، تمایل شرکت‌ها برای عرضه عمومی سهام (و ورود به بورس) افزایش خواهد یافت درحالی‌که قبلاً چنین نبود. رشد بورس چشم‌اندازهای روشنی برای شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر