logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳
[ شناسه خبر : ۱۶۷۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
امام جمعه ابهر:

نماز جمعه کم هزینه‌ترین و پرکاربردترین تریبون برای نظام اسلامی است/ دفاتر ائمه جمعه ملجا و پناهگاه مردم

نماز-جمعه-کم-هزینه‌ترین-و-پرکاربردترین-تریبون-برای-نظام-اسلامی-است-دفاتر-ائمه-جمعه-ملجا-و-پناهگاه-مردم
امام جمعه ابهر گفت: تریبون نماز جمعه برای نظام اسلامی کم هزینه‌ترین و پرکاربردترین بوده و امروز به دلیل کارآیی بالا، در نوک پیکان دشمنان اسلام نوک قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به پنجم مرداد به عنوان سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور، اظهار داشت: نماز نقش بی‌بدیلی در پرورش شخصیت و روان انسان داشته و در عرصه زندگی فردی و اجتماعی او تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: نماز جمعه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در حوزه حیات فردی و اجتماعی جامعه تاثیرگذار بوده و یکی از عوامل شکل دهنده شخصیت جمعی جامعه محسوب می‌شود.

امام جمعه ابهر بیان داشت: امام جمعه به عنوان رکن رکین نماز جمعه بازیگر اصلی و تاثیرگذار در این فریضه الهی است و امام جمعه که دارای ویژگی‌های شخصیتی و حقوقی ترسیم شده از سوی شریعت اسلام در زمان غیبت امام عصر (عج) است، می‌تواند با گسترش مبانی دینی و شریعت اسلامی نقش سازنده‌ای در عوامل و احکام الهی داشته و زمینه حضور امام زمان (عج) را نیز فراهم کند.

حجت‌الاسلام رحیمی ادامه داد: نماز جمعه رسانه بزرگی است که با کمترین هزینه بیشترین خدمت را به بشریت ارائه داده و کارنامه آن درخشان و بی‌نظیر در معروف گستری و منکر ستیزی در جامعه بشری است.

وی خاطرنشان کرد: نماز جمعه تریبونی در دست سفیران الهی است که در آن پایگاه با مردم بدون دیوار و حصار مصنوعی سخن می‌گویند.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه تریبون نماز جمعه برای نظام اسلامی کم هزینه‌ترین و پرکاربردترین بوده و امروز دشمنان اسلام نوک مسموم پیکان حمله خود را به سوی نهادهای زیرمجموعه مقام معظم رهبری از جمله نماز جمعه تغییر داده‌اند، افزود: مظلومیت این رسانه جدی است چرا که از سوی برنامه‌ریزان و مسئولان هیچ مبلغی برای دفاتر ائمه جمعه، ستاد نماز جمعه و امام جمعه پرداخت نمی‌شود و این دفاتر با شهریه اندکی که از سوی مقام معظم رهبری تقبل می‌شود، اداره می‌شوند.

 حجت‌الاسلام رحیمی افزود: نماز جمعه، نهاد و ائمه جمعه حقوق بگیر و مزدور کسی نبوده و بیلان کاری این نهاد مقدس بر همگان روشن و غیر قابل انکار است.

وی گفت: ائمه جمعه ریالی از دولت و دولتمردان به عنوان حقوق دریافت نمی‌کنند اما دفاتر ائمه جمعه ملجا و پناهگاه مردم است اگرچه ائمه جمعه وظیفه‌ای در این زمینه ندارند اما این قشر به عنوان سفیران الهی واسطه محکم و مستحکم بین مردم و مسئولان برای حل مشکلات مردم هستند.

امام جمعه ابهر با اشاره به حضور 12 ساله خود به عنوان امام جمعه شهرستان ابهر، گفت: حاصل این 12 سال ایجاد وحدت، امنیت، صلح و صفا بین مردم بوده و تلاش شده است تا ارتباط تنگاتنگ و صمیمی با مستضعفین، فقرا، جوانان، دانش‌آموزان و سرمایه‌گذاران ایجاد شده و سرمایه‌گذاران نهاد نماز جمعه را به عنوان پشتوانه محکم خود دانسته و در رونق تولید به این نهاد نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

حجت‌الاسلام رحیمی احداث حوزه علمیه خواهران با 2 هزار و 500 متر مربع با 150 طلبه، احداث حوزه علمیه برداران با 10 هزار متر با 110 طلبه و ساخت 16 واحد استاد سرا برای حوزه‌های علمیه شهرستان ابهر را یکی از برکات این نهاد عنوان کرد و گفت: این نهاد مقدس در زمینه ارتقای بهداشت و درمان این شهرستان نقش بسزایی داشته و با پیگیری ستاد نماز جمعه بودجه ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی از جمله بیمارستان الغدیر محقق شده است.

وی گفت: امروز در شرایط بیماری کرونا، حوزه علمیه 10 هزار متر مربعی شهرستان به عنوان نقاهتگاه مورد استفاده قرار گرفته و ریالی از بیماران دریافت نمی‌شود و در صورت نیاز، 50 اتاق ایزوله و سالن‎های متعدد این حوزه علمیه در اختیار بیمارستان قرار می‌گیرد.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه برای داشتن نماز جمعه پویا باید امام جمعه موفق داشت تا هم به عنوان نماینده نظام و رابط بین حکومت و مردم و هم به عنوان مبلغ دین و مروج ارزش‌های اسلامی برای هدایتگری جامعه تلاش کند، افزود: امام جمعه‌ای موفق است که محبوبیت و مقبولیت داشته و به دانش مدیریتی روز آشنا باشد تا بتواند در برنامه‌ریزی فعالیت‌های دینی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی نقش موثری را ایفا کند.

حجت‌الاسلام رحیمی مدارا و انس با مردم را از دیگر ویژگی‌های امام جمعه موفق عنوان کرد و گفت: در حالی که درهای مسئولان به روی مردم محکم بسته شده است و برخی از مدیران در اتاق و پنجره بسته مدیریت می‌کنند که ریالی ارزش ندارد، مردم به راحتی با امام جمعه خود درد دل می‌کنند در حالی که امام جمعه مظلوم قانونا اختیاراتی ندارد اما از آبرویش برای حل مشکلات و گره‌های مردم استفاده می‌کند.

وی گفت: حسن خلق و خوش رفتاری از بارزترین ویژگی‌های حضرت رسول‌الله بود که سهم عمده‌ای در جذب مردم به اسلام و شیفتگی به شخص پیامبر گرامی اسلام داشت و ایشان با این اکسیر اعظم دل‌ها را جذب و به جای کینه بذر مودت و محبت می کاشتند که باید ائمه جمعه نیز به این صفت آراسته باشند.

امام جمعه ابهر ادامه داد: اخلاص نخستین و ضروری‌ترین ویژگی امام جمعه است که باید ضمن ابلاغ دین، اخلاص در عمل و نیت داشته و خودسازی را در اولویت قرار دهد چرا که خودسازی و تهذیب نفس برای عالمان دینی ضروری است.

وی گفت: تواضع، عشق و ایمان به کار، صبر و بردباری ساده زیستی و دوری از تجملات و خدمت به مردم و محرومان از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ای است که عالم دین باید به آن مجهز باشد.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه تنها موفق بودن امام جمعه نمی‌تواند مردم را به نماز جمعه تشویق کند، افزود: امام جمعه باید خطبه عالمانه و حکیمانه داشته و مردم نیز در کنار او باشند، چرا که اگر مردم در کنار امام جمعه نباشند همانگونه که امیرالمومنین (ع) خانه نشین شدند، امام جمعه هم پشتوانه‌ای ندارد.

 وی گفت: مثلث سه ضلعی امام جمعه موفق، خطبه حکیمانه و مردم مهم است اما متاسفانه عملکرد بد مسئولان و دلتمردان سفره مردم را کوچکتر کرده و رها شدن بازار موجب افسار گسیختگی در جامعه شده است.

امام جمعه ابهر وجود بورکراسی زاید اداری را مانعی بر سر راه سرمایه‌گذارن عنوان کرد و گفت: عدم تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان نیز مشکلات عدیده‌ای به وجود آورده است و اگر مسئولان رفاه مردم را تامین کنند، مردم بیشتر به نماز جمعه جذب می‌شوند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر