logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۶۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان:

سطح آب‌های زیرزمینی در همه مناطق استان زنجان رو به کاهش است

سطح-آب‌های-زیرزمینی-در-همه-مناطق-استان-زنجان-رو-به-کاهش-است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت آبهای زیر زمینی در دشت‌های استان زنجان مناسب نیست گفت: سطح آب‌های زیرزمینی در همه مناطق استان زنجان در حال کاهش است.

یوسف رضاپور در گفت وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: دشت ها و محدوده های مطالعاتی کشور به سه حالت آزاد، ممنوعه و ممنوعه بحرانی تقسیم می شود که در استان زنجان هیچ یک از دشت ها ممنوعه بحرانی نمی باشد ولی به طور کلی سطح آب زیرزمینی در همه مناطق استان در حال کاهش است ولی محدوده دشت ابهر با متوسط کاهش سالانه 144 سانتیمتر بیشترین کاهش را داشته است.

وی با اشاره به پلمپ شدن 832 حلقه چاه در استان زنجان در سال گذشته تصریح کرد: اجازه برداشت از این چاه‌ها داده نمی‌شود تا تعیین تکلیف شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه به فعالیت 14 اکیپ در سطح استان زنجان بیان کرد: در حال حاضر در استان زنجان این 14 اکیپ در راستای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و بستن چاه‌ها و جلوگیری از تخلفات جدید در استفاده از آبهای زیر زمینی فعالیت می‌کنند.

وی وضعیت دشت ابهر را بحرانی‌ترین دشت استان زنجان دانست و افزود: افت آبهای زیر زمینی در این دشت به طور متوسط 1.40 سانتی متر است.

رضا پور افزود: این دشت به عنوان پایلوت انتخاب شده و بیشترین برنامه‌های آب منطقه ای در این دشت اجرا می‌شود.

ضا‌پور با اشاره به کمبود آب در مناطق مختلف و شهرستان‌های استان گفت: کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی در همه مناطق استان وجود دارد ولی این کمبود در برخی شهرستان‌های استان همچون ابهر، خرمدره و زنجان بحرانی‌تر است.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه ای زنجان برای مقابله با بحران آب گفت: برای مقابله با این بحران شرکت آب منطقه ای زنجان اقداماتی مانند اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، مسلوب المنفعه کردن چاههای غیر مجاز و نیز اصلاح منصوبات برخی از چاهها و احداث تأسیسات آبی بر روی منابع آب سطحی را در دستور کار خود قرار داده است

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این کاهش و همچنین تقلیل آب ورودی به مخزن سدها انتظار کمبود منابع آب در استان خواهیم داشت.

//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر