logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۶۷۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل خانواده:

توجه به سیره علوی و فاطمی در ازدواج‌های امروزی ضروری است

توجه-به-سیره-علوی-و-فاطمی-در-ازدواج‌های-امروزی-ضروری-است
کارشناس مسائل خانواده گفت: توجه به سیره علوی و فاطمی در ازدواج‌های امروزی ضروری است و باید نگاه خانواده به امر ازدواج نگاهی تربیتی باشد.

معصومه گوزلیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: ازدواج یک نیاز زیستی بوده و والدین در حوزه تربیتی باید به جای تربیت دکتر و مهندس، فرزندان را عروس و داماد و زن و مرد برای آینده تربیت کنند چرا که دکتر و مهندس بودن استعداد بوده و در آینده فرزند متناسب با استعداد خود شغلی را کسب می‌کند.

وی با بیان اینکه برای زندگی کردن نیازمند تربیت دختران و پسران بر اساس جنس آنها هستیم، افزود: اگر نگاه والدین به امر ازدواج به عنوان نیاز زیستی باشد سعی می‌کنند به موقع برای ازدواج جوانان تصمیم‌گیری کنند.

کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: در کنار مسائل و مشکلات اقتصادی بسیاری از عرف‌های دست و پا گیر اجازه رسیدن فرزندان به نیاز زیستی خود را نمی‌دهد که این موضوع آفتی برای جامعه محسوب می‌شود.

گوزلیان با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص ازدواج آسان، به موقع، آگاهانه و پایدار، افزود: دختران در سن 17 تا 27 سال و پسران در سن 18 تا 28 سالگی دارای شور عاطفی بیشتری هستند که اگر زندگی آگاهانه در این دوره آغاز شود، پایدارتر خواهد بود.

کارشناس علوم تربیتی خاطرنشان کرد: اگر ازدواج به موقع بوده و نیاز انسان مرتفع شود، انسان زندگی بهتر با حواشی کمتری خواهد داشت در حالی که ازدواج دیرهنگام جذابیت لازم را نداشته و انسان به دلیل ورود به سن ساختارمندی، نگاهش به ازدواج بیزینسی خواهد بود.

گوزلیان افزود: منیت در ازدواج‌های دیر هنگام بیشتر شده و ما شدن را به مشکل مواجه می‌کند چرا که هر کس به دنبال مسائل شخصی و برد برد خود بوده و گذشت در خانواده کمتر مفهوم پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه باید عرف‌های غلط از بحث ازدواج جدا شده و این مقوله به اقتصاد گره زده نشود، افزود: چرا که بسیاری از افراد با وجود توان مالی ازدواج نمی‌کنند.

کارشناس مسائل خانواده بیان داشت: همانگونه که خداوند متعال در قرآن پیدا کردن هم کفو را مایه آرامش انسان می‌داند باید در حوزه تربیتی نیز به ازدواج به عنوان مقوله تربیتی توجه شده و به کارکرد در این زمینه نپرداخت.

گوزلیان با اشاره به اینکه در قرآن کریم ازدواج مایه آرامش و کامل شدن معرفی می‌شود، افزود: اگر انسان هم کفو خود را انتخاب کند که هم کفو بودن عین هم بودن نیست و اتفاقا ضد هم بودن اما تکمیل کننده است، راه درستی را انتخاب کرده است.

وی گفت: مرد و زن سخت افزار و نرم افزاری هستند که مکمل یکدیگر بوده و چون نگاه ما به ازدواج به کارکرد آن است این موضوع بحث ازدواج را به چالش می‌کشاند.

کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: متاسفانه امروزه مسیر اصلی ازدواج آسان و آگاهانه مسدود شده است و جوان با انتخاب مسیرهای انحرافی برای رفع نیاز جنسی دچار آسیب‌های روحی و روانی بیشماری می‌شود.

وی برضرورت توجه به سیره علوی و فاطمی در ازدواج‌های امروزی تاکید کرد و گفت: اگر چه امکان ساده زیستی بسیار کم است اما تعیین کردن مهریه بالا مطابق شرع، عرف نبوده و در توان جوان امروز نیست.

گوزلیان ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مشکلات ازدواج را خودمان ایجاد کرده‌ایم در حالی که برای زندگی کوثری و رشد و تعالی درست باید به روش تربیتی ائمه اطهار (ع) توجه شود.

وی گفت: در بحث ازدواج آنقدر به حاشیه پرداخته‌ایم که اصل به فراموشی سپرده شده و ثمره آن 12 میلیون جمعیت در سن ازدواج است که نمی‌توانیم زمینه ازدواج آسان را برای این جمعیت ایجاد کنیم.

کارشناس مسائل خانواده برضرورت فعالیت و مشارکت سمن و تشکل‌های مردم نهاد در زمینه تسهیل امر ازدواج تاکید کرد و گفت: در حالی که آمار بیماران سرطانی استان زنجان کم بوده اما مشارکت مردم در کمک به این افراد 100 درصدی است و باید تشکل‌هایی نیز در کشور فعال شود که در بحث ازدواج 100 درصدی وارد عرصه شده و ازدواج جوانان را تسهیل کنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر