logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۶۷۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در سایه غفلت مسئولان؛

صنعت فرش زنجان به کما رفت/ تاجران فرش در زنجان تغییر شغل دادند

صنعت-فرش-زنجان-به-کما-رفت-تاجران-فرش-در-زنجان-تغییر-شغل-دادند
صنعت فرش زنجان در سایه غفلت مسئولان به کما رفته و این صنعت در حال فرو رفتن در گرداب مشکلات است.

به گزارش موج رسا; بیماری کرونا و تحریم‌های ظالمانه منجر به ایجاد فراز و نشیت در اکثر صنایع شده ولی با این حال خیلی از صنعتگران به همت بالا توانستند در برابر مشکلات ایستادگی کرده و صنعت خود را سرپا نگه دارند.

در این میان برخی از صنایع مانند صنعت فرش که قبل از شیوع بیماری کرونا به سختی سرپا بود ولی با وجود مشکلات و تحریم‌ها و همچنین نامهربانی دولت نسبت به صنعت باعث شده مشکلات کمر فعالان این صنعت را در استان زنجان خم کند.

مشکلات و فراز و فرود این صنعت باعث تغییر شغل تاجران فرش شده و روز به روز این صنعت در گرداب مشکلات غرق می‌شود و بافندگان فرش نیز رغبت چندانی در فعالیت حوزه فرش ندارند و سختی کار و کم بودن درآمد آن باعث شده بافندگان نیز از فعالیت در این صنعت دلسرد شده و برای تامین معاش زندگی خود در این روزگار گرانی به دنبال شغل باشند.

نبود برند فرش زنجان از دیگر چالش‌های مهم این صنعت در زنجان است که سرعت فرو رفتن این صنعت در گرداب مشکلات را دو چندان کرده است اما نکته مهم این است که زیبایی تاروپود ابریشمی صنعت فرش زنجان خود چشم گردشگران و تاجران خارجی و داخلی را مجذوب کرده بود و این صنعت از جلوه‌های مهم صادرات استان محسوب می‌شد.

حال فرش زنجان امروز ناخوش است و با کنار رفتن تاجران و تغییر شغل دادن فعالان این صنعت کم‌کم این صنعت غرق در گرداب نابودی است.

مشکلات بر فعالان این صنعت قالب شده و این باعث شده بسیاری از افراد سرشناسی که سال‌ها عمر خود را در حوزه فرش گذرانده نیز از فعالیت در این صنعت خسته شده و در پی کار دیگر باشند.

روزگاری صنعت فرش زنجان سهم خوبی در صادرات استان داشت ولی امروز از این صنعت در صادرات نامی برده نمی‌شود و افزایش قیمت دلار منجر به بالا رفتن قیمت مواد اولیه شده در حالی که قیمت فرش روز به روز افت می‌کند که روند باعث شده فعالیت در این صنعت صرفه اقتصادی نداشته باشد.

سید محسن جعفری مدیرفرش سازمان صمت استان زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان و تاجران فرش از فعالیت در این صنعت دلسرد شدند و به دنبال شغل دیگری رفتند افزود: در حال حاضر بازار فرش به هیچ عنوان وضعیت خوبی ندارد و کم‌کم این صنعت در حال فرو رفتن در گرداب مشکلات است.

وی با بیان اینکه به دلیل نامساعد بودن روند صادرات، بازار فرش ابریشم وضعیت خوبی ندارد گفت: فرش‌های پشمی مصرف داخلی دارند تا حدودی نسبت به فرش‌های ابریشمی از وضعیت خوبی برخورد دار است.

مدیرفرش سازمان صمت استان زنجان با تاکید براینکه بازار فرش ابریشم با وضعیت تورم همخوانی ندارد و علاوه بر آن مشکلات صادراتی که وجود دارد باعث دلسرد شدند تاجران و بافندگان آن شده است خاطر نشان کرد: احتمال بازگشت بازار فرش زنجان به وضعیت رونق وجود دارد ولی این امر می‌تواند بسیار زمانبر باشد.

وی با تاکید براینکه نامساعد بودن بازار فروش تاجران دستمزد بافندگان را با تاخیر یکساله پرداخت می‌کنند که این موضوع کاملا انگیزه فعالیت را از بافندگان سلب کرده است گفت: این وضعیت روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.

جعفری با بیان اینکه تداوم مشکلات باعث خسته شدن فعالان صنعت فرش در زنجان شده است عنوان کرد: 14 نفر در حوزه صادرات فرش در زنجان فعالیت داشتند که همه این افراد از فعالیت در حوزه صادرات خسته شده و در شغل دیگری فعالیت می‌کنند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر