logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۹
[ شناسه خبر : ۱۶۷۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل غرب آسیا:

نفس عربستان در یمن به شمارش افتاده است/ پیروزی انصارالله بسیار نزدیک است

نفس-عربستان-در-یمن-به-شمارش-افتاده-است-پیروزی-انصارالله-بسیار-نزدیک-است
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نفس عربستان در یمن به شمارش افتاده و وضعیت فعلی جهان هزینه‌های بسیاری را به عربستان تحمیل کرده است.

سید هادی سید افقهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا;اظهار داشت: در روزهای نخست حمله عربستان به یمن، سعودی‌ها در محاسبات خود غره شده و فریب خوردند چرا که تصور نمی‌کردند کشور یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب که نیروی مسلح و ساز و برگ نظامی پیشرفته ندارد، بتواند در برابر آنها مقاومت کند.

وی با بیان اینکه عربستان تصور نمی‌کرد مورد هجمه حملات برق آسای انصارالله که نقش اصلی را در انقلاب یمن و عزل علی عبدالله صالح برعهده داشت، قرار گیرد، افزود: عربستان تصور می‌کرد با یک ضربه محکم هوایی می‌تواند یمن را اشغال کند اما با گذشت پنج سال و با پشت سرگذاردن سه مرحله بحرانی امروز یمن به مرزهای پیروزی دست یافته است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در ابتدای جنگ، یمن با حمله غافلگیر کننده، بمباران‌های فراگیر مراکز نظامی، مدنی، زیرساخت‌ها و مراکز خدماتی مواجه شد اما در مرحله دوم قدرت بازدارندگی ارتش یمن و کمیته‌های انقلابی که توسط انصارالله فرماندهی می‌شد، اجازه پیشروی را به عربستان نداد.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در مرحله سوم قدرت بازدارندگی هوایی یمن بر علیه عربستان سعودی موجب شد تا تمام هزینه‌هایی که در خلال این پنج سال سعودی‌ها متحمل شده‌اند به باد هوا رفته و به فکر راه حلی برای دفاع از خود باشند.

سید افقهی با اشاره به درگیری‌ها و تناقضات بین سعودی‌ها و اماراتی‌ها در جنوب یمن به ویژه در عدن بر سر جزایر موجود، منابع نفت و بنادر مهم و مشرف به باب‌المندب، بیان داشت: درگیری خونین بین فرماندهان طرفدار منصور هادی مورد حمایت عربستان و مجلس انتقادی و یمنی‌های مورد حمایت امارات عربی به بالاترین نقطه رسیده است.

وی با بیان اینکه درگیری بین دو طرف موجب فرسوده شدن نیروها و از بین رفتن هزینه‌ها در این جنگ می‌شود، افزود: ضربات مهلک، ادامه دار، فنی‌تر، تخصصی‌تر و موشکی و پهبادی یمنی‌ها به عربستان به ویژه در آرامکو که بیش از 50 درصد صادرات نفتی عربستان متوقف شد، عربستان را دچار سردرگمی و جنگ فرسایشی با هزینه بالا کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نفس عربستان در یمن به شمارش افتاده و وضعیت فعلی جهان به ویژه ادامه دار بودن بیماری کرونا و سقوط آزاد قیمت نفت، هزینه‌های بسیاری را به عربستان تحمیل کرده است و ادامه این مسیر امکانپذیر نیست.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: جنگ در یمن برای عربستان کمرشکن شده است و ارتش یمن و انصار الله هر روز به پیروزی‌های مهمی دست می‌یابند.

سید افقهی یادآور شد: نهایت و فرجام این جنگ بستگی به فشار آمریکا و دول غربی دارد که باید دندان طمع خود را کنده و سلاح‌های مرگبار به عربستان نفروشند.

وی گفت: همچنین برای پایان جنگ یمن باید محمد بن سلمان از غرور دیوانه وار خود به  قدرت و مقام پرستی دست بردارد که بعید می‌دانم غربی‌ها به سادگی از این مسئله چشم پوشی کنند و یا بن سلمان بدون امتیاز گیری عقب‌نشینی کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر