logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۵:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۶۶۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

سهام عدالت جدید در طرح پیشنهادی مجلس به چه کسانی می‌رسد؟

سهام-عدالت-جدید-در-طرح-پیشنهادی-مجلس-به-چه-کسانی-می‌رسد؟
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افرادی که برگه سهام عدالت دارند اما مشمول نیستند، افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی و دهک های پایین درآمدی که سهام نگرفتند اولویت های جدید سهام عدالت هستند.

به گزارش موج رسا; مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح ساماندهی سهام عدالت، گفت: آن چیزی که روز گذشته مصوب شد کلیات طرح ساماندهی سهام عدالت بود. چند گروهی که اجمالا در طرح آمده‌اند، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که هنوز سهام عدالتی دریافت نکرده‌اند.

وی بابیان اینکه چگونگی سازوکار اجرایی وریزه‌کاری آن باید در جزئیات طرح بررسی شود، ادامه داد: بخشی از این مشمولین جدید کسانی هستند که در این مدت ده سال، تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند. یک بخش هم افرادی هستند که در دهک‌های مشمول طرح بوده‌اند اما در فهرستی که سهام عدالت بر اساس آن توزیع شد به هر دلیلی قرار نگرفته بودند و به نوعی جامانده‌اند.

۱.۸ میلیون جامانده قبلی، در اولویت سهام عدالت جدید هستند / ممکن است مشمولین جدید به ده میلیون نفر نیز برسد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در این طرح برای ۱.۸ میلیون نفری که برگه سهام عدالت دارند اما مشمول نیستند و کارگرهای غیر فصلی که سهام عدالت ندارند نیز فکری شده است یا خیر، گفت: بله، یک گروه از جاماندگان این عزیزانی هستند که دعوتنامه دارند اما سهام عدالت به آنها تخصیص داده نشده است، گروه دیگر افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند که برآورد ما از مجموع کمیته امداد و بهزیستی، تعدادی بیش از یک میلیون نفر است.

طغیانی ادامه داد: بقیه افراد نیز کسانی هستند که در دهک‌های مورد نظر قانون به حساب می‌آمده‌اند ولی در تخصیص سهام عدالت در نظر گرفته نشده‌اند. بنابراین این مشمولین جدید چند گروه هستند. طبق برآورد ما شاید این تعداد به ده میلیون نیز برسد در آن زمان، با جمعیت ۷۵ میلیونی حدود ۵۳ میلیون مشمول بودند یعنی اگر سه دهک بالای درآمد را حذف کنیم و بخواهیم بقیه را اضافه کنیم با این جمعیت فعلی باید افراد جدیدی مشمول سهام عدالت شوند.

طرح ساماندهی سهام عدالت، اصلاح مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را نیز در نظر گرفته است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح ساماندهی سهام عدالت ادامه داد: یک آئین نامه‌ای نیز برای آزاد سازی مطرح بود که به شکل غیر رسمی بین وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی و کمیسیون ویژه اصل ۴۴ تهیه شده بود. به این آئین نامه نیز ایراداتی وارد دیدیم و اصلاحات آن را در طرح ساماندهی سهام عدالت گنجاندیم.

وی افزود: به عنوان نمونه در روش غیر مستقیم گفته می‌شود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی باید سهام عدالت را مدیریت کنند اما نحوه تشکیل مجمع عمومی آنها، نحوه اداره شرکت، نحوه انتخاب هیئت مدیره آنها و … از جمله مواردی است که در آئین نامه مذکور با نهایت اجمال مطرح شده بود اما به نظر ما جا دارد دقیق سازی شود که در آینده مشکلی پیدا نشود. بنابراین هم بحث جاماندگان و هم بحث اصلاح آئین نامه، جمعاً در طرح ساماندهی سهام عدالت گنجانده شده است.

سهام بازگشته به دولت، یکی از منابع سهام عدالت جدید خواهد بود

مهدی طغیانی در پاسخ به این سوال که سهام عدالت جدید قرار است از سهام کدام شرکت‌ها داده شود، گفت: در ارزیابی‌های اولیه که ۳۵ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی به عنوان شرکت‌های سهام عدالت در نظر گرفته شد، سهام این شرکت‌ها بین گروه‌های هدف تقسیم شد که از این بین ۶ میلیون تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند و حدود ۴۷ میلیون هم افراد غیر پوشش حمایتی بودند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: به این ۶ میلیون نفر، صد درصد سهام عدالت تخصیص یافت اما به آن ۴۷ میلیون نفر، نصف سهام تعلق گرفت چون در زمانی که فراخوانی از طرف دولت داده شد که در صورت تمایل برای کامل شدن سهام عدالت، مشمولین باید نصف دیگر سهام را پرداخت کنند اکثراً آن ۵۰ درصدی که باید خودشان می‌پرداختند را پرداخت نکردند.

طغیانی افزود: آن نصفه سهام به دولت بازگشته است، ما معتقدیم چون هدف سهام عدالت واگذاری بوده است، این بازگشت به دولت بلاوجه است و دلیلی برای آن وجود ندارد. لذا منبع اصلی سهام عدالت جدید می‌تواند همین سهام بازگشته به دولت باشد البته دولت نیز مواردی دارد که هر زمان جزئیات آن به تصویب برسد، اعلام می‌شود.

وی درباره ارزش سهام عدالت جدید نیز گفت: باید به قیمت روز برآورد شود این موارد در جزئیات طرح بررسی می‌شود. زمانی که جزئیات در کمیسیون تصویب شود، کلیات و جزئیات آن در صحن بررسی خواهد شد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر