logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۶۵۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پتروشیمی زنجان در انتظار دولت سیزدهم؛

انتظار 14 ساله برای تکمیل تنها واحد صنعتی تولیدکننده کود اوره در شمالغرب/ خبری از بهره برداری تا 1400 نیست!

انتظار-14-ساله-برای-تکمیل-تنها-واحد-صنعتی-تولیدکننده-کود-اوره-در-شمالغرب-خبری-از-بهره-برداری-تا-1400-نیست!
با اینکه وعده‌های فراوانی برای بهره برداری از پروژه پتروشیمی زنجان داده شده اما طبق گفته مسئولان شاید این پروژه تا اواخر 1401 به بهرداری برسد!

به گزارش موج رسا; پتروشیمی زنجان که در آذر ۸۵ کلنگ‌زنی شد، پس از گذشت حدود 14 سال هنوز نتوانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد، به گفته مسئولان استانی اگر این پروژه به نتیجه برسد تحول بزرگی در اقتصاد استان ایجاد خواهد کرد.

شرکت پتروشمی زنجان که به شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان تغییر نام داده به عنوان تنها واحد صنعتی تولیدکننده کود اوره در شمال غرب کشور بوده که بعد از گذشت حدود 14 سال پیشرفت کمتر از 30 درصد را به خود دیده است.

بیشتر مردم استان زنجان از سال 85 به عنوان سهامدار این شرکت چشم خود را به وعده های مسئولان دوختند تا شاید با بهره برداری آن از سود شرکت بهره مند شوند اما تاکنون فقط و فقط وعده های پوچی دیدند که هیچ کدام به حقیقت منتهی نشده است.

وعده‌های بی نتیجه

بعد از حرف و حدیث های فراوان برای تکمیل این پروژه رئیس جمهور در مهرماه ۱۳۹۳ در سفر به استان زنجان از برطرف شدن موانع استفاده از فاینانس ۲۶۵ میلیون یورویی پتروشیمی زنجان خبر داده بود، اما این موضوع تا سال ۱۳۹۷ محقق نشد؛ تا اینکه در آبان ماه آن سال، محمدرضا مدیری مدیرعامل این شرکت از عملیاتی شدن تامین مالی پتروشیمی زنجان خبر داد و گفت که بخش نخست تامین مالی خرید تجهیزات و خدمات مهندسی طرح در قالب گشایش یک فقره اعتبار اسنادی به مبلغ حدود ۱۵۶.۷ میلیون یورو عملیاتی شده است. ۸۰ درصد اعتبار اسنادی مذکور از محل اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی و ۲۰ درصد مابقی از محل منابع شرکت به مبلغ حدود ۳۱.۳ میلیون یورو تامین شده است.

این پتروشیمی که عملیات اجرایی آن از آذرماه ۱۳۸۵ آغاز شده قرار بود ظرف 4 سال به بهره برداری برسد و حتی طبق وعده مسئولان وقت شرکت قرار بود این پروژه را زودتر از استاندارد بین‌المللی که چهار سال است به اتمام برسانند.

زنجان

طبق شنیده‌ها کار به جایی رسیده که این شرکت برای تامین هزینه‌های جاری خود به دنبال کشت گندم در زمین‌های این پروژه بوده که این موضوع با مخالفت مسئولان استانی و شهرستانی روبرو شده است، سوالی که می‌شود در این راستا از مسئولان این شرکت پرسید این است که آیا مردم منطقه خود نمی‌توانستند در این زمین ها گندم بکارند؟

تغییر اهداف

باب الله فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا در مورد وضعیت شرکت صنایع کشاورزی و کود (پتروشیمی) زنجان اظهار کرد: پیگیری مسئولان استانی برای فعالیت این واحد در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در ساخت و ساز و زیربنایی و همچنین در احداث سوله‌ها اقداماتی انجام شده و در واردات برخی از ماشین آلات نیز موفقیت‌های صورت گرفته به طوری که روند فعالیت شرکت رو به جلو بوده و در صورت ادامه آن امید آغاز فعالیت آن از سال آینده وجود دارد.

فرماندار ایجرود با بیان اینکه با آغاز فعالیت این شرکت در اشتغال و رفع بیکاری منطقه و استان تاثیر گذار خواهد بود بیان کرد: هدفگذاری اولیه این شرکت نیاز به سرمایه بالایی داشت ولی با تغییر هدفگذاری شاید بعد از آغاز فعالیت خود در حوزه تولید کود و آمونیاک بتوانند به هدفگذاری اولیه خود که پتروشیمی است دست یابند.

وی با تاکید براینکه مشکل خط انتقال و تامین مواد اولیه پتروشیمی از جمله عواملی بود که این شرکت هدف خود را تغییر دهد گفت: این اقدام خوبی بود چون تحقق هدفگذاری اولیه که فعالیت در حوزه پتروشیمی بود مشکلات زیادی وجود داشت.

فرماندار ایجرود در مورد جذب نیروی این شرکت نیز بیان کرد: جذب نیروی کاری این شرکت قطعا از ظرفیت منطقه استفاده می‌شود و بهترین و کم هزینه‌ترین راه نیز این کار است ولی شاید در نیروهای تخصصی از ظرفیت استانی و سایر مناطق استفاده شود.

مدیری مدیرعامل شرکت در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است: سهامداران نماد «زنجان» در سال جاری، خبرهای خوش بیشتری نسبت به سال قبل خواهند شنید که باید گفت خبر خوش برای برای زنجانی‌ها زمانی خواهد بود که این شرکت به مرحله تولید و ایجاد اشتغال برسد و مردم شاهد تاثیر این واحد تولیدی بر اقتصاد و توسعه استان باشند.

صدها هکتار زمین فروخته شده به این شرکت سالهاست بدون استفاده باقی مانده است، شاید اگر مردم منطقه می‌دانستند که قرار است سالها چشم انتظار اتمام این پروژه باشند، زمینهای خود را به قیمت ناچیز نمی‌فروختند و اینکه 14 سال کشت گندم در این زمین ها می‌توانست تاثیر قابل توجهی در اقتصاد ساکنین منطقه داشته باشد.

یکی از موضوعاتی که در خصوص این پروژه مطرح است مکان یابی پروژه بوده که گفته می‌شود به صورت درست انجام نشده و همچنین تامین آب نیز یکی از مشکلات پیش پای پروژه است به طوری که گفته می‌شود مسئولان شهری و استانی بنابر کدام قانون اجازه دارند که حدود نیمی از ظرفیت منابع آبی که برای کشاورزی در نظر گرفته است را در اختیار واحدهای پتروشیمی و فولاد قرار دهند.

بهره برداری، شاید اواخر 1401

ناصر فغفوری رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز در مورد آخرین وضعیت پتروشیمی زنجان به موج رسا گفت: در دوره ساخت این واحد 3 هزار نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت و بعد از مرحله بهره برداری نیز 2000 تا 2500 نفر اشتغالزایی مستقیم پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اکنون در این شرکت 100 نفر به صورت پیمانکاری مشغول هستند، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود اگر مشکل بانکی شرکت حل شود این واحد در اواخر سال 1401 به بهره برداری برسد.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به اینکه تجهیزات وارد شده در سال گذشته حدود 16 میلیون یورو بوده است، خاطرنشان کرد: حدود 14 میلیون یورو نیز ارزش تجهیزات داخلی به صورت ریالی بوده است.

وی با بیان اینکه حدود 150 میلیون یورو نیز سفارس گذاری تجهیزات شده است، گفت: از این میزان تجهیزاتی به ارزش 16 میلیون یورو وارد شده است و اکنون مهمترین چالشی که این شرکت دارد این است که گشایش اعتباری شده مرحله به مرحله است یعنی در هر مرحله شرکت باید 20 درصد سهم خود را بدهد تا بانک اقدام به انجام تعهدات کند که بانک نتوانسته تعهداتش را عملی کند.

فغفوری در خصوص مکان یابی پروژه نیز افزود: یکی از نقاط قوت این پروژه نزدیک بودن به خط انتقال گاز ایران به اروپاست و از طرفی قرار است پروژه خط آهنی در این منطقه اجرا شود.

حال بعد از گذشت حدود 14 سال و وعده‌های رنگارنگ مسئولان در خصوص این پروژه باید دید که دلیل به ثمر ننشستن وعده‌ها ناکارآمدی مدیران پتروشیمی بوده یا اینکه دولتی‌ها فقط خواستند مردم را با وعده‌ها خوش کنند؟ و کاری برای این پروژه نکردند.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر