logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۶:۵۴
[ شناسه خبر : ۱۶۵۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
به دلیل کمبود اعتبار؛

موانع بر سر راه پروژه‌های مهر ماندگار زنجان/ محور سلطانیه – قیدار – کبودرآهنگ چرا به بهره‌برداری نرسید؟

موانع-بر-سر-راه-پروژه‌های-مهر-ماندگار-زنجان-محور-سلطانیه-–-قیدار-–-کبودرآهنگ-چرا-به-بهره‌برداری-نرسید؟
محور سلطانیه – قیدار – کبودرآهنگ به عنوان یکی از پروژه‌های ماندگار زنجان است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش موج رسا; محور سلطانیه – قیدار – کبودرآهنگ به عنوان یکی از راه‌های در دست احداث استان زنجان است که احداث آن می‌تواند در رفع ترافیک بسیار موثر باشد.

این محور دارای اهمیت بالایی در زمینه گردشگری است و زنجان را به استان‌های شمالی کشور متصل می‌کند علاوه بر اینکه ترانزیت بودن این محور می‌تواند اهمیت این راه را دو چندان آشکار کند.

 

*راهی که رونق اقتصادی به دنبال دارد

با به ترافیک رفتن این محور رونق اقتصادی در انتظار استان زنجان بوده و همسایگی با استان همدان موجب نزدیکی به استان‌های مرکز کشور می‌شود که خود این مسئله نیز در جابه جایی مسافران تاثیرگذار است.

اگر چه اتصال این راه به شبکه راه‌های کشور و اتمام احداث راه منجیل می‌تواند تا دو ساعت مسیر را کوتاه‌تر کرده و بازدهی را افزایش دهد اما با گذشت چندین سال هنوز این پروژه در استان زنجان به مرحله افتتاح نرسیده است.

این محور دارای شناسنامه ملی بوده و هنوز اعتبارات لازم برای اجرای آن جذب نشده است و امسال نیز به عنوان شش راه اولویت دار استان زنجان منتظر اختصاص اعتبار از سوی مرکز است.

  14 پروژه مهر ماندگار در استان زنجان تعریف شده است که این محور نیز جزو این پروژه‌ها بوده و اختصاص اعتبارات کم در سال‌های گذشته موجب شده تا عملیات اجرایی آن به اتمام نرسیده و با توجه به عدم اختصاص اعتبار پروژه‌های عمرانی در سال جاری تا کنون به استان، احتمال می‌رود این پروژه امسال نیز اجرایی نشود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: پروژه احداث محور سطانیه - قیدار - کبودر آهنگ به طول  108 کیلومتر در حال اجرا است ولی هنوز اعتبار لازم به این پروژه اختصاص نیافته است.

 

*پروژه‌های راه با اولویت به مناقصه گذاشته  می‌شود

اصغر اسماعیلی خاطرنشان کرد: پروژه‌های راه به صورت قطعه به قطعه و با اولویت به مناقصه گذاشته و احداث می‌شود.

وی افزود: پروژه سلطانیه - قیدار – کبودر آهنگ دارای سه قطعه فعال و قطعه غیرفعال است که قطعه اول در کمربندی سلطانیه هنوز به پیمان نرفته است .

این مسئول با بیان اینکه قطعه دوم در سلطانیه – قیدار به طول 32 کیلومتر فعال است، افزود: قطعه سه در کمربندی قیدار به طول 18.5 کیلومتر تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد که در حال حاضر آسفالت آن در حال اجرا است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: قطعه چهارم این پروژه به طول 22 کیلومتر نیز فعال بوده و برای سال‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اسماعیلی تصریح کرد: قطعه پنجم در منتهی الیه حوزه به دلیل کمبود اعتبارات هنوز به مناقصه نرفته است چرا که باید بر اساس میزان اعتبارات پروژه‌ها زخمی و تعهد ایجاد شود تا بتوان مطالبات پیمانکاران را پرداخت کرد.

عملیات تعریض این محور و تبدیل آن به بزرگراه از سال 95 آغاز شده است و اما به دلیل عدم اختصاص اعتبار لازم پس از گذشت 4 سال این پروژه مهر ماندگار بر زمین مانده و اجرایی نشده است.

با بهره‌برداری از این راه ظرفیت‌های مهمی همچون غارعلیصدر،غار کتله خور، قیدار نبی، مسجد جامع سجاس، گنبد سلطانیه، معبد داش کسن و چشم‌اندازهای طبیعی شهرستان طارم بیشتر عیان شده و ظرفیت‌های گردشگری زنجان در معرض دید مردم استان های همجوار و مرکز قرار می‌گیرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر