logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۶
[ شناسه خبر : ۱۶۵۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

ترامپ در تماس تلفنی مرکل را تحقیر کرد

ترامپ-در-تماس-تلفنی-مرکل-را-تحقیر-کرد
«سی‌ان‌ان» خبر داده که رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با صدراعظم آلمان برای وی قلدری کرده و مکالمه این دو به حدی غیرمعمول بوده که مقامات آلمانی سعی کردند محتوای آن را مخفی نگه دارند.

به گزارش موج رسا; منابع مطلع به شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» گفتند مقامات آلمانی به حدی در خصوص مکالمه «بسیار تهاجمی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان مضطرب شده بودند که تماس‌های آن‌ها را مخفی نگه داشتند.

سی‌ان‌ان به نقل از «کارل برنشتاین» خبرنگار باسابقه‌ای که به دلیل گزارش رسوایی «واترگیت» برای روزنامه «واشنگتن پست» شناخته شده است، گزارش داد ترامپ به شکلی تقریباً سادیستی برای مرکل قلدری و او را کوچک کرده است.

به گزارش وبگاه خبری «بیزنس اینسایدر» به نقل از این شبکه برخی چیزهایی که رئیس‌جمهور آمریکا به صدراعظم آلمان گفته غیرقابل باور هستند. او مرکل را «احمق» خواند و وی را متهم کرد که تحت تاثیر و نفوذ روس‌ها قرار دارد. منابع مطلع گفتند: او (ترامپ) با کسانی که به نظرش ضعیف هستند، [در تماس‌های تلفنی] سختگیرترین و در مقابل کسانی که باید سرسخت باشد، ضعیف‌ترین است.

یک مقام آلمانی به این شبکه گفت: از تعداد مقاماتی که مسئول نظارت بر تماس‌های مرکل با ترامپ هستند کاسته شده و تنها دایره کوچکی از افراد باقی مانده‌اند و دلیل اصلی این مسئله هم آن است که این‌ها (تماس‌ها) مشکل‌ساز هستند.

این مقام افزود مکالمات بین مرکل و ترامپ «چنان غیرمعمول» بودند که اقدامات دیگری هم برای مخفی نگه داشتن آن‌ها اتخاذ شده است.

سی‌ان‌ان با این حال به نقل از یک مقام مطلع ادعا کرده که با این حال، مرکل به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا توجهی نکرد و با بیان واقعیات به سخنان توهین‌آمیز او پاسخ داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای خطاب به بیزنس اینسایدر و در پاسخ به گزارش سی‌ان‌ان تلاش کرد با ادعا درباره توان مذاکره ترامپ برای پیشبرد منافع آمریکا، این گزارش را کم‌اثر کند.

مرکل تنها مورد نیست و ترامپ سابقه چنین برخوردی با دیگر رهبران زن جهان از جمله «ترزا می» نخست‌وزیر سابق انگلیس را دارد. یک منبع به سی‌ان‌ان گفت: رفتار رئیس‌جمهور آمریکا با می «تحقیرکننده و زورگویانه» توصیف شده است. ترامپ گفته بود او هنگام اخذ تصمیمات سیاسی «احمق» است.

صدر اعظم آلمان روز جمعه در مصاحبه با شش روزنامه‌ اروپایی از جمله روزنامه انگلیسی گاردین به اظهار نظر در مورد نقش نفوذی آمریکا در جهان پرداخت. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، مرکل در این مصاحبه از کشور‌های اروپایی خواست زمانی که بحث نفوذ جهانی آمریکا مطرح می‌شود به یک حقیقت جدید بیاندیشند.

وی در این مصاحبه عنوان کرد: «ما با این دانش خاص رشد کرده‌ایم که آمریکا می‌خواسته قدرت جهان باشد. اگر آمریکا اکنون بخواهد از آن نقش آزادی اراده خود خارج شود، ما مجبور خواهیم بود درباره آن عمیقاً بیندیشیم.»

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هم روز یکشنبه گفت دوران روابط خوب کشورهای اروپایی با آمریکا به سر رسیده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، ماس در مصاحبه‌ای گفت: «هرکس باور دارد که روابط بین دو سوی اقیانوس اطلس با روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات به حالت سابق بازمی‌گردد، تغییرات ساختاری را دست‌کم گرفته است».

وی تأکید کرد حتی اگر رئیس جمهور کنونی آمریکا دیگر بر سر کار نباشد، هرگز روابط برلین و واشنگتن مانند سابق نخواهد بود. با این وجود وزیر امور خارجه آلمان گفت، برلین در حال حاضر آمادگی این را ندارد که اتحاد دیرپای خود با واشنگتن را کاملاً کنار بگذارد.

 روابط میان متحدان «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) از زمان روی کار آمدن ترامپ رو به تیرگی گذاشته است. واشنگتن تأکید دارد که آلمان باید دو درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را صرف بودجه امنیتی کند و ترامپ تصمیم گرفته است تا زمانی که برلین بدهی‌هایش به ناتو را پرداخت نکرده باشد ۱۰ هزار نیروی آمریکایی را از این کشور خارج کند.

از سوی دیگر واشنگتن با حمایت آلمان از پروژه گاز رسانی «نورد استریم ۲» روسیه مخالف است و قصد دارد این پروژه را به هر قیمتی که شده به زمین بزند./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر