logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۶۴۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان:

هیچ کشتارگاه‌ سنتی در استان زنجان فعال نیست

هیچ-کشتارگاه‌-سنتی-در-استان-زنجان-فعال-نیست
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه هیچ کشتارگاه‌ سنتی در استان زنجان فعال نیست گفت: تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی در کنترل بیماری تب کریمه بسیار تاثیر گذار بود.

مجید اسکندرپور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی به صورت سراسری تصمیم‌گیری شده و در استان زنجان نیز این کشتارگاه‌ها همچنان تعطیل هستند اظهار کرد: در حال حاضر تنها دو کشتارگاه در استان زنجان فعالیت دارد و کشتارگاه صنعتی نور ابهر نیز فعال بوده و قرار است در روند خود کمی اصلاحات را انجام دهد.

وی تصریح کرد: این دو کشتارگاه در حال حاضر با ضوابط بهداشتی تعیین شده فعالیت خود را انجام می‌دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان خاطر نشان کرد: علت تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی نیز به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی و ضوابط تعیین شده است که در افزایش بیماری دامی به ویژه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان تاثیرگذار بود.

وی در مورد وضعیت کنترل بیماری تب کریمه کنگو در استان زنجان عنوان کرد: این بیماری سالیان سال است که در ایران شیوع دارد و در دام نیز بدون علامت بوده و از طریق کنه بیماری انتقال می‌یابد.

اسکندرپور بیان کرد: از 20 سال قبل که این بیماری در استان زنجان تایید شد هر ساله طرح‌های سمپاشی مبارزه با انگل‌های خارجی در استان زنجان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در کشتارگاه‌های سنتی نیز چون بهداشت رعایت نمی‌شد خطر انتقال بیماری بالا بود که با تعطیلی این واحدها خطر انتقال بیماری تب کنگو به انسان بسیار پایین است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان ابراز کرد: در کشتارگاه‌های صنعتی نیز گوشت بعد از کشتار در سردخانه نگهداری می‌شود تا با تغییر ph لاشه از انتقال بیماری جلوگیری شود.

وی همچنین در مورد علت فعالیت کشتار طیور به صورت سنتی در برخی از مناطق شهری زنجان بیان کرد: فروش زنده طیور ممنوع است و کشتار سنتی آنها نیز بسیار خطرناک است.

اسکندرپور بیان کرد: با این اقدام خطر انتقال بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و وظفیه سامانه دهی و جلو از فعالیت آنها در سطح شهر زنجان نیز بر عهده شهرداری است.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر