logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۴
[ شناسه خبر : ۱۶۴۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رئیس کل دادگستری استان زنجان:

جزئیات پرونده شهردار سابق و اعضای شورای شهر زنجان رسانه‌ای می شود

جزئیات-پرونده-شهردار-سابق-و-اعضای-شورای-شهر-زنجان-رسانه‌ای-می-شود
رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه پرونده محکومان شهرداری زنجان به صورت دقیق بررسی می‌شود گفت: بعد از صدور نهایی رای جزئیات پرونده رسانه‌ای خواهد شد.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام اسماعیل نیارکی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به برنامه‌های هفته قوه قضائیه اظها کرد: به دلیل بیماری کرونا برنامه‌های هفته قوه قضائیه متفاوت‌تر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال نمی‌توانیم برنامه‌های این هفته را مانند سال‌های گذشته برگزار کنیم و برنامه‌هایی که امسال در نظر گرفته شده با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه امسال 150 برنامه‌ در 13 حوزه قضایی اجرا خواهد شد افزود: تعدادی از این برنامه‌ها درون دستگاهی بوده و تعدادی نیز برون دستگاهی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال 98 از نظر اقدامات قضایی سال پرکاری بود بیان کرد: اقداماتی که سال گذشته در حوزه قضایی استان انجام شد قابل دفاع بوده و در رضایت‌مندی مردم نیز اقدامات برجسته‌ای انجام شده است.

حجت‌الاسلام نیارکی با اشاره به اینکه در سال گذشته 243 هزار و 325 پرونده وارد دادگستری زنجان شده است افزود: این پرونده‌ها مجموع پرونده‌های وارده به بخش‌های مختلف دادگستری استان زنجان بوده ولی در مجموع رسیدگی به پرونده‌ها بیش از این میزان بوده و واقع بخشی از پرونده‌ها باقیمانده از سال 97 نیز مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در میزان ورود پرونده‌ها به دادگستری نیز روند کاهش داشتیم ابراز کرد: در استان زنجان رسوب پرونده‌ها کاهش یافته و با تلاش و نگاه جهادی در دادگستری استان این امر تحقق یافته چرا که ما خود را خدمتگذار مردم می‌دانیم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌ها هم در استان زنجان کاهش یافته است بیان کرد: پرونده‌های وارده در حوزه خانواده نیز 12 درصد کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که اختلافات خانوادگی در استان کم شده و موضوع تحکیم بنیان خانواده‌ها نیز به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین در ادامه کاهش اطاله دادرسی‌ها را مهمترین موضوع دادگستری استان دانست و افزود: این امر از اولویت‌های دادگستری بوده چرا که اطاله دادرسی برای مردم زنج آور است و در این راستا نیز اقدامات خوبی در استان انجام شده است.

حجت‌الاسلام نیارکی در ادامه به موضوع احتمال افزایش پرونده‌ها در پساکرونا بیان کرد: تصور ما این است که بعد از بیماری کرونا تعداد پرونده‌های وارده افزایش یابد و برای جلوگیری از این موضوع نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود.

وی در مورد اینکه در حوزه بازپرسی‌ها وضعیت خوبی نداشتیم افزود: به دلیل اینکه در این حوزه استاندارد لازم را در شعب بازرپرسی‌ها نداشتیم و اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته و امسال در این حوزه شرایط متفاوت‌تری خواهیم داشت.

رئیس کل دادگستری استان زنجان در ادامه با اشاره به موضوع تعیین مجازات‌های جایگزین در استان زنجان عنوان کرد: در سال 97 تعداد مجازات‌های جایگزین 72 مورد بود که این میزان در سال 98 به 720 مورد افزایش یافت.

وی عنوان کرد: حبس تنها عوامل بازدارنده و اصلاح افراد متخلف نیز در خیلی از موارد حبس نه تنها بازدارنده نبوده بلکه تخلفات فرد را افزایش داده ولی در خیلی موارد نیز مجازات‌های جایگزین در اصلاح افراد تاثیرگذار بوده است.

حجت‌الاسلام نیارکی با اشاره به موضوع ابلاغیه‌های الکترونیک اشاره و بیان کرد: ابلاغیه‌های الکترونیکی علاوه براینکه از لحاظ هزینه‌ها به صرفه بوده بلکه خیلی از مشکلات اجتماعی٬ تکریم انسانیت و حفظ حقوق شهروندی تاثیرگذار بوده و در اجرای این طرح جزو کشورهای پیشرو در جهان هستیم.

وی با تاکید براینکه در سال 97 ابلاغیه 8 درصد پرونده‌ها به صورت الکترونیک بود که این میزان در سال 98 به 85 درصد رسیده است خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح در مصرف کاغذ نیز میلیارد‌ها صرفه جویی انجام شد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه شورای حل اختلاف استان زنجان در کشور برتر است عنوان کرد: 34 درصد پرونده‌های حل اختلاف که شامل یک سوم مجموع پرونده‌های حل اختلاف در استان زنجان بوده منجر به صلح و سازش می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به کاهش 15 درصدی ورودی به زندان‌ در استان زنجان عنوان کرد: جمعیت کیفری استان زنجان کاهش یافته که در سال گذشته شاهد کاهش 18 درصدی در استان زنجان بودیم.

حجت‌الاسلام نیارکی با اشاره به نصب پابند الکترونیک برای برخی از متهمان افزود: با این اقدام محکومین به صورت آنلاین در شبکه رصد می‌شوند و استان زنجان در اجرای این طرح رتبه دوم کشوری را دارد.

وی با اشاره به تشکیل دادگاه‌های الکترونیکی گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا در استان زنجان دادگاه‌های الکترونیکی تشکیل شده و دادگاه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس بوده و زندانی دیگر به دادگاه منتقل نمی‌شود و زندانی از طریق ویدئو کنفرانس در دادگاه رسیدگی حضور می‌یابد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه این روش در 8 شعبه راه اندازی شده است عنوان کرد: در این دادگاه‌ها تمامی مراحل رسیدگی به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان بیان کرد: سال گذشته با برگزار جشن گلریزان یک میلیارد و 912 تومان جمع آوری شد و ولی امسال با وجود بیماری کرونا و برگزاری طرح‌های معیشتی مختلف خیلی‌ها انتظار نداشتند پولی جمع آوری شود.

حجت‌الاسلام نیارکی ادامه داد: در سال جاری برخلاف پیش‌بینی‌های انجام شده 2 میلیارد و 500 میلیون ریال کمک مردمی جمع آوری شد و سال گذشته نیز از محل گلزیران 179 زندانی غیرعمد از زندان آزاد شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع طلاق و خشونت در استان زنجان از موارد چالشی بود عنوان کرد: در سال گذشته توانستیم خشونت را به صورت قابل توجهی در استان کاهش دهیم و همچنین توانستیم نرخ طلاق را کنترل کنیم و نسبت به 97 نیز شاهد کاهش 24 درصدی بودیم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان در ادامه با اشاره به موضوع پرونده متهمان شهرداری زنجان و چند نفر از اعضای شورای شهر بیان کرد: پرونده‌ها این افراد از مرحله تحقیقات خارج شده و در مرحله دادرسی بوده و در آینده نیز با نهایی شدن رای صادره جزئیات کامل پرونده رسانه‌ای خواهد شد.

وی در مورد برگزاری علنی دادگاه رسیدگی به پرونده محکومان شهرداری زنجان بیان کرد: در صورت تایید قاضی پرونده با برگزاری دادگاه به صورت علنی مخالف نبوده و حمایت لازم نیز انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام نیارکی بیان کرد: همچنین رای پرونده رئیس سابق اتاق بازرگانی زنجان و مدیرکل آب فاضلاب روستایی زنجان صادر شده و بعد از قطعی شده رای این پرونده‌ها نیز رسانه‌ای خواهد شد.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر