logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۶۴۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاندار زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

افزایش تست‌های سرپایی کرونا در زنجان نشان دهنده عدم رعایت مردم است/ قلیان سراها به هیچ عنوان اجازه بازگشایی ندارند

افزایش-تست‌های-سرپایی-کرونا-در-زنجان-نشان-دهنده-عدم-رعایت-مردم-است-قلیان-سراها-به-هیچ-عنوان-اجازه-بازگشایی-ندارند
استاندار زنجان با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده جلوی گسترس بیماری را در استان گرفت، گفت: افزایش تست‌های سرپایی کرونا در زنجان نشان دهنده عدم رعایت مردم است.

فتح‌الله حقیقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان زنجان اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان بیماران انجام شد و بر اساس آمار تاکنون از 21 هزار و 261 تست کرونا گرفته شده است.

وی ادامه داد: از 21 هزار و 261 تست گرفته شده از افراد 17 هزار تست به صورت سرپایی بوده است که این آمار4 برابر آمار تست‌های گرفته شده در بیمارستان‌ها است.

این مسئول ادامه داد: از افراد بستری شده در استان زنجان تست یک هزار و 271 نفر مثبت بود در حالی که در تست سرپایی این آمار به 3 هزار و 500 نفر رسید که این افراد نیز درمان شده و تنها 65 نفر معادل 2 درصد افرادی که از آنها تست سرپایی گرفته شد، نیاز به حضور در بیمارستان داشتند.

استاندار زنجان انجام تست سرپایی را عامل مهمی برای کاهش مشکلات انتشار ویروس کووید 19 در زنجان دانست و گفت: استان زنجان پایلوت اجرای این طرح در کشور بود و خوشبختانه نتایج مطلوب آن، دست ما را در کنترل این بیماری گرفت.

حقیقی ادامه داد: با انجام تست سرپایی از افراد مشکوک به کرونا، تنها 30 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان اشکال شد چرا که اجاره ندادیم همه برای گرفتن تست به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

وی انجام تست پادتن را یکی دیگر از اقدامات تاثیرگذار استان برای افزایش ایمنی جامعه عنوان کرد و افزود: با انجام این تست، میزان سرایت و ایمنی جامعه به خوبی قابل شناسایی است که استان زنجان پایلوت اجرای این طرح است..

این مقام عالی استان افزود: زنجان از نظر توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی به دلیل اقدامات انجام شده، مشکلی نداشت و انجام تست سرپایی نیز در کنترل این بیماری کمک شایانی کرد.

استاندار زنجان گفت: تاکنون هیچ درمان قطعی برای بیماری کووید 19 اعلام نشده است و چاره کار تنها رعایت فاصله گذاری اجتماعی و توجه به پروتکل‌های بهداشتی است که اگر به این دو مسئله توجه نشود، تضمینی برای عدم گسترش آن وجود ندارد.

حقیقی بیان کرد: عدم رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی موجب شد تا وضعیت برخی استان‌های سفید به قرمز تبدیل شود، همانگونه که در استان زنجان نیز این موضوع صادق بود و به عنوان مثال شهرستانی سفید بود، مردم رعایت نکردند زرد شد و یا زرد بود، قرمز شد و مردم شهرستانی رعایت کرده و از وضعیت قرمز به سفید تبدیل شد.

وی ادامه داد: هیچ چیزی در حال حاضر تغییر نکرده و میزان سرایت این بیماری همچون گذشته تند و تیز است، اما مشکل امروز زنجان افزایش تست‌های سرپایی است و اگر تا 20 روز پیش 200 تست انجام می‌شد، امروز این آمار به 600 تست رسیده است.

مقام عالی استان افزود: افزایش تست سرپایی نشان دهنده عدم رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی بوده و نشان می‌دهد مردم در تجمعات بدون استفاده از ماسک حضور می‌یابند.

استاندار زنجان گفت: صنوف استان هم باید بدانند تا مرکز بهداشت فعالیت آنها را تایید نکند، حق بازگشایی ندارند و مراکز تجمعی هم که اجازه فعالیت ندارند، اگر بازگشایی کنند باید به قانون پاسخ داده و با تعطیلی واحد خود مواجه شوند.

حقیقی تامین سلامت مردم را مهترین اولویت دانست و تصریح کرد: قلیان سراها مطلقا نباید اقدام به بازگشایی کنند چرا که در صورت مشاهده فعالیت آنها، به شدت برخورد می‌شود چرا که این اقدام خودسرانه برخورد قانونی دارد.

وی گفت: بازگشایی هتل‌ها و تالاهار نیز با نامه کتبی بهداشت استان بر اساس ظرفیت اعلامی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان پذیر است، ضمن اینکه صاحب مکان تجمعی باید تعهدنامه رعایت پروتکل بهداشتی را امضا کند.

مقام عالی استان افزود: با هر گونه اقدام خودسرانه در بازگشایی هتل‌ها و تالارها برخوردهای قانونی انجام می‌شود و باید همگان در این زمینه به قانون تمکین کنند.

استاندار زنجان گفت: هنوز هم وضعیت استان در زمینه گسترش یا کنترل ویروس مشخص نیست چرا که بارها شاهد چرخش وضعیت شهرستان‌ها از سفید به قرمز یا از قرمز به سفید بوده‌ایم، مردم ایجرود در صورتی که وضعیت این شهرستان سفید بود، رعایت نکردند وضعیت قرمز را تجربه کردند اگر چه الان وضعیت این شهرستان سفید است.

حقیقی گفت: مردم طارم نیز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از وضعیت قرمز امروز وضعیت سفید را تجربه می‌کنند در حالی مردم خرم‌دره وضعیت سفید را به قرمز تبدیل کردند.

استاندار زنجان تاکید کرد: سفید شدن وضعیت خیلی مهم نیست، مهم حفظ آن است که به مردم توصیه می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مسئولان استان برای رسیدن به وضعیت پایدار کمک کنند.

عالی ترین مقام اجرایی استان زنجان گفت: تست سرپایی به استان کمک کرد تا آدم‌های علامت دار در جامعه شناسایی و مراقبت شوند تا این ویروس گسترش بیشتری نداشته باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر