logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۸
[ شناسه خبر : ۱۶۳۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

آمریکا اقتصاد خود را روی شانه دیگران می‌چرخاند/ نشانه‌های افول آمریکا نمایان شده است

آمریکا-اقتصاد-خود-را-روی-شانه-دیگران-می‌چرخاند-نشانه‌های-افول-آمریکا-نمایان-شده-است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بسیاری از کشورهای جهان امروز متوجه شده‌اند که آمریکا اقتصاد خود را روی شانه دیگران می‌چرخاند و به همین دلیل سیاست‌های جدید اقتصادی برای مقابله با آمریکا مشاهده می‌شود.

محمد جلیلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد، اظهار داشت: تاکید مقام معظم رهبری در این سخنرانی فراهم شدن شرایط افول آمریکا در سالیان متمادی است و از دیدگاه ایشان این موضوع، موضوع جدیدی نبوده و در ذات اقتصاد آمریکا از قبل بوده و نشانه‌های آن ظهور می‌یابد.

وی با اشاره به چالش‌های جدی اقتصاد آمریکا، افزود: اقتصاد آمریکا به شدت وابسته به منابع مالی دیگران بوده و در حال حاضر بدهی‌های بسیاری به کشورهای دیگر و مردم خودش دارد.

این صاحبنظر اقتصادی ادامه داد: آمریکا طی سالیان متمادی با زورگویی منابع را از کشورهای دیگر از طرق مختلف از جمله انتشار دلار جذب کرده و منابع بسیاری از کشورهای ثروتمند منطقه نیز در دست آمریکا است.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: آمریکا با انتشار اوراق قرضه حجم زیادی از منابع مردم کشور خود را جذب کرده و در اختیار شرکت‌های بزرگ و سرمایه داران نظام امپریالیستی قرار داده است تا بتواند چرخ اقتصاد را بچرخاند.

جلیلی با بیان اینکه اما در حال حاضر شرایط موجود اقتصادی آمریکا قابل داوم نبوده و این کشور با چالش بسیار مهم روبرو شده است، افزود: سیاست‌های اقتصادی آمریکا که منجر به استثمار بسیاری از کشورهای جهان شده است، برای دنیا رو شده و کشورهایی همچون روسیه و چین به همین دلیل به دنبال حذف دلار از معاملات خود بودند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان امروز متوجه شده‌اند که آمریکا اقتصاد خود را روی شانه دیگران می‌چرخاند و به همین دلیل سیاست‌های جدید اقتصادی برای مقابله با آمریکا مشاهده می‌شود.

این صاحبنظر اقتصادی افزود: اگر قدرت‌های اقتصادی دنیا بتوانند استقلال اقتصادی خود را از وابستگی به شرکت‌های آمریکایی خارج کنند که این امر به عنوان یکی از پایه‌های افول اقتصادی آمریکا خواهد بود، اقتصاد جهان تحول جدیدی را تجربه خواهد کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: سیاست‌های اقتصادی آمریکا در گذشته به نفع این کشور بوده است اما در آینده به نفع این کشور نخواهد بود چرا که مردم آگاه جهان در ازای استثمار سال‌های گذشته، چنین اجازه‌ای را به آمریکا نخواهند داد.

جلیلی با اشاره به اینکه از بعد داخلی نیز مردم آمریکا از سوی سیاستمداران استثمار می‌شوند و جنبش 99 درصدی سال‌های گذشته نیز از این موضوع نشات گرفت، افزود: مردم آمریکا متوجه شده‌اند که در طی سالیان گذشته متضرر شده‌اند و به همین دلیل مطالبه دارند.

وی اعتراضات اخیر آمریکا را ناشی از مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: اگر چه این اعتراضات در نگاه اول جنبه سیاسی و نژادی دارد اما بیشترین عامل آن اقتصاد است چرا که بخشی مهمی از جامعه   آمریکا متوجه ظلم و بی‌عدالتی اقتصادی نسبت به خود شده و دست به چنین اعترضاتی می‌زنند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: با جمع‌بندی مسائل سیاسی و اقتصادی می‌توان گفت آمریکا شرایط بد اقتصادی را پیش رو خواهد داشت و نشانه‌های افول اقتصادی این کشور آغاز شده است اگر چه آمریکا در گذشته تلاش کرد این افول را به تاخیر بیندازد.

جلیلی گفت: اگر چه آمریکا با تحریم دیگران و راه‌اندازی جنگ در سایر کشورها تلاش کرده است تا از افول سیاسی و اقتصادی دوری گزیند اما  قرار گرفتن این کشور در  سراشیبی سقوط اجتناب ناپذیر است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر